Nordmenns netthandelsvaner: Tredoblet salg i flere kategorier søndag kveld
Det viser en stor analyse av norsk netthandel i perioden januar til august 2022 som betaling- og shoppingløsningen Klarna har foretatt. De har sett på når på døgnet nordmenn handler mest innenfor hvilke kategorier, og hvilke ukedager dette skjer på. Mellom en tredjedel og halvparten av all netthandel i Norden går gjennom dem.
Tredoblet nettsalg av klær og sko og sport og fritid søndag kveld
Søndager, rundt klokken 22, er det tidspunktet i uken hvor netthandelen totalt sett er størst og det netthandles mest i løpet av uken. Sammenlignet med en gjennomsnittstime i resten av uken, tredobler salget av klær og sko, sport og fritid, helse og skjønnhet og hus og hage i denne timen.
– Søndag kveld er da de aller fleste nordmenn handler mest på nett i flest kategorier. De eneste som så langt i år har handlet mest på et annet tidspunkt er aldersgruppene over 66 år. De handler aller mest mandag rundt klokken 13. Denne aldersgruppen skiller seg også ut i alle kategorier ved at de i langt større grad handler mer på nett på dagtid, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.
Lørdager er den dårligste netthandelsdagen så langt i år
Klart minst netthandlet nordmenn på lørdager. Da ble det brukt 16 prosent mindre penger enn på en gjennomsnittlig handledag så langt i 2022.
Her er noen av de andre funnene fra Klarnas såkalte konverteringskalender, som sier noe om når flest nordmenn har gjennomført kjøp på nett så langt i år, sammenlignet med en gjennomsnittstime i gjennomsnittsuken i perioden:
- Selv om klær og sko totalt sett handles mest på søndag kveld, da øker denne kategorien med hele 222 prosent, netthandler de i aldersgruppen 18-25 år mest klær og sko onsdag kveld.
- Nettsalget av underholdning (som bøker, film, spill og musikk) når sin topp mandag formiddag i timen mellom 10 og 11. Da er det 190 prosent høyere enn gjennomsnittstimen ellers i uken.
- Netthandelssalget av mat og drikke topper seg mandag formiddag. Da øker dette med mer enn 200 prosent.
- Timestoppen for salg av erotiske artikler i løpet av uken skjer rundt klokken 23 søndag. Da er netthandelen innenfor denne kategorien hele 297 prosent høyere enn gjennomsnittstimen i uken ellers. Minst erotikk handler nordmenn på lørdager
- Nettsalget av smykker og accessoirer (som klokker, vesker, solbriller og lignende) er på sitt aller heteste onsdag morgen. Da er det hele 331 prosent høyere enn en gjennomsnittstime.
Lettere å researche seg frem til gode kjøp på søndager
– Det er helt åpenbart at innenfor en del kategorier er det mange nordmenn som tar en tur innom nettbutikken en vanlig arbeids- eller skoledag. Samtidig er det typisk at større innkjøp gjerne gjøres på søndager – ofte etter at de har vært i en fysisk butikk og sjekket på lørdagen. I undersøkelser vi har gjort viser det seg at nordmenn primært liker netthandel for å finne lavest pris og researche sine innkjøp. Dette er nok enklere å få til på en fridag enn fra mobiltelefonen på vei til eller fra jobb, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.
Her er nordmenns netthandelstopper i løpet av uken:
Kategori |
Tidspunkt for shoppetopp |
Volumøkning* |
Bilprodukter |
Mandag kl. 21 |
234 % |
Barneprodukter |
Søndag kl. 21 |
273 % |
Klær og sko |
Søndag kl. 22 |
222 % |
Elektronikk |
Søndag kl. 21 |
203 % |
Underholdning |
Mandag kl. 10 |
190 % |
Erotiske produkter |
Søndag kl. 23 |
297 % |
Mat og drikke |
Mandag kl. 11 |
208 % |
Helse og skjønnhet |
Søndag kl. 22 |
221 % |
Hus og hage |
Søndag kl. 22 |
264 % |
Smykker og accessories |
Onsdag kl. 08 |
331 % |
Sport og Fritid |
Søndag kl 22 |
265 % |
* Sammenlignet med gjennomsnittsvolum per time for kategorien i perioden januar 2022 til august 2022
Kontakter
Thomas ElvestadMarkedsdirektør
Klarna Norge
Bilder
Om Klarna
Siden 2005 har Klarna jobbet med å akselerere handelen med forbrukerens behov i sentrum. Med over 150 millioner aktive forbrukere globalt og 2,5 millioner transaksjoner om dagen, revolusjonerer Klarnas rettferdige, bærekraftige og AI-drevne betalings- og shoppingløsninger måten vi handler på nett og i fysisk butikk. De gir forbrukerne det som skal til for å handle smartere, tryggere og enklere. Globalt har mer enn 550 000 butikker, inkludert H&M, Saks, Sephora, Macys, Ikea, Expedia Group, Nike og Airbnb, tatt i bruk Klarnas innovative teknologi og markedsføringsløsninger for å drive vekst og lojalitet. For mer informasjon, besøk Klarna.com
Følg pressemeldinger fra Klarna
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Klarna på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Klarna
Kraftig økning i nettsalget av parfyme: Dufter til menn vokser klart mest6.6.2024 07:32:54 CEST | Pressemelding
Bare i løpet av årets første fire måneder har salget av parfyme og andre duftprodukter gjennom Klarna økt med hele 77 prosent fra samme periode i fjor. Duft til menn, og økt salg blant unge voksne, er blant de viktigste årsakene til den kraftige økningen.
AI hjelper Klarna med å redusere kostnadene til markedsføring med 100 millioner kroner29.5.2024 11:23:28 CEST | Pressemelding
Klarna, den AI-drevne globale betalingsleverandøren og shoppingassistenten, har redusert salgs- og markedsføringskostnadene med 11 prosent i 1. kvartal 2024. AI står for 37 prosent av kostnadsbesparelsene, eller rundt 100 millioner svenske kroner årlig.
900 norske nettbutikker har tatt i bruk Klarnas nye innloggingstjeneste: Enormt potensial28.5.2024 11:56:24 CEST | Pressemelding
Mer enn 900 norske nettbutikker tilknyttet Nordens største netthandelsplattform, Mystore, er nå live med Klarnas nye innloggingstjeneste, «Sign in with Klarna.»
Klarnas betalingsløsninger blir tilgjengelig i Nets kasse15.5.2024 10:01:02 CEST | Pressemelding
Klarna, den AI-drevne globale betalingsleverandøren og shoppingassistenten, og Nets, en del av den ledende europeiske betalingsleverandøren Nexi Group, meddeler i dag at de har inngått et partnerskap som gjør Klarnas populære betalingsmåte tilgjengelig for alle nordiske nettbutikker som selger gjennom Nets.
Klarnas AI-assistent håndterer 2 av 3 kundeservice-chatter etter en måned28.2.2024 08:32:25 CET | Pressemelding
Klarna presenterer nå sin nye AI-assistent – bygd på OpenAI-teknikk. Bare etter en måneds bruk av kundene, taler resultatene sitt tydelige språk:
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom