Lavere fartsgrenser kan redusere mikroplast-forurensning fra bildekk og asfalt

Forurensning fra vei er mange steder i dag et alvorlig miljøproblem. Partiklene fra trafikken forurenser både klima, luft, jord og vann.
– Når det gjelder forurensning fra veier snakker vi typisk om høye konsentrasjoner av partikler, som mineralpartikler, og mikro- og nanopartikler fra slitasje av bildekk og veidekker, forklarer ph.d.-kandidat Elisabeth Rødland ved NMBU - Norges miljø- og biovitenskapelige universitet. Hun er også forsker ved NIVA (Norsk institutt for vannforskning).
De siste årene har forskningsinteressen for dekk- og veislitasjepartikler økt betydelig på grunn av den økte interessen for mikro- og nanoplast. Dette fordi bildekk og enkelte typer veidekker inneholder syntetisk gummi. Også veimerkingen inneholder ulike typer plast, og slitasjepartikler fra veimerking er en kilde til mikroplast fra vei.
Kvantifisere mengden mikroplast fra vei og trafikk
Rødland har i sitt doktorgradsarbeid forbedret en analytisk metode for å måle mengder av mikroplastpartikler fra vei og trafikk.
– Hovedfokus har vært på slitasjepartikler fra bildekk og det svarte klebrige organiske materialet som utgjør limet i asfalten, såkalt polymermodifisert bitumen.
Hun har også målt mengder av slitasjepartikler og bitumen i snø langsmed veiene i Oslo og Bærum, samt ulike deler av Smestadtunnelen i Oslo. Hun har også undersøkt tunnelvaskevann og innledende jordsmonn i grøfter langsmed veiene.
Ny og forbedret metode
Rødlands nye metoder gir bedre resultater enn andre metoder, og inkluderer også mikroplast fra asfalt, noe som ikke har vært mulig tidligere.
Resultatene viser også at snø nær veien inneholder svært høye konsentrasjoner av både partikler fra bildekk og bitumen sammenlignet med resultater fra andre studier av snø, og sammenlignet med avrenning fra vei og tunnelvaskevann.
– Dette tyder på at det er viktig å sørge for gode løsninger for urbane snødeponier og snølagre, særlig i nærhet til vassdrag for å hindre spredning av disse mikroplastpartiklene til miljøet, sier hun.
Senke farten nær sårbar natur?
Resultatene viste også at høyere partikkelkonsentrasjoner av bildekk og asfalt hadde en klar sammenheng med økende fartsgrensene langs veiene, samt fartsgrense i sammenheng med trafikkmengde.
– Reduksjon av fartsgrenser i urbane områder og i områder nær sårbar natur kan derfor være et verktøy for å hindre spredning av denne typen mikroplast.
Fjerne støv før vask
Funnene i Smestadtunnelen viste at de høyeste konsentrasjonene av plastpartiklene samlet seg nær tunnelveggene. Det viser at det er viktig med gode rutiner for å samle opp veistøv inne i tunneler før tunneler vaskes og vaskevannet slippes ut.
I Smestadtunnelen målte hun også målt konsentrasjonene både i urenset vaskevann og i renset vaskevann, etter opphold i 21 dager i rensebasseng. Resultatene viser rensingen tilbakeholdt rundt 60% av partiklene. Doktorgradsarbeidet viser at videre studier av ulike typer rensing bør gjennomføres for å finne optimale renseløsninger også for veirelatert mikroplast.
Rødland har også undersøkt om veisalt kan være en mulig kilde til mikroplast fra vei.
– Det er riktignok mikroplastpartikler i veisalt, sier hun.
– Men mengdene mikroplast fra veisalt sammenlignet med bildekk, asfalt og asfaltmerking er ubetydelig.
Bakgrunn:
Prosjektet er et samarbeidsprosjekt mellom NMBU (Norges miljø- og biovitenskapelige universitet) og NIVA (Norsk institutt for vannforskning).
Prøveforelesning og disputas er åpne for alle og kan følges både fysisk og digitalt. Les mer om det her:
https://www.nmbu.no/forskning/disputaser/nye/node/45833
Nøkkelord
Kontakter
Cathrine GlosliKommunikasjonsrådgiverFakultet for miljøvitenskap og naturforvaltning
Tel:95701602Tel:95701602cathrine.glosli@nmbu.noElisabeth RødlandPh.d.-kandidat / Forsker
Tel:+47 977 66 786Elisabeth.Rodland@niva.noBilder



Om Norges miljø- og biovitenskapelige universitet (NMBU)

Christian Magnus Falsens vei 30
1433 Ås
67 23 00 00/ 917 33 440 (pressevakt)https://www.nmbu.no/
NMBU har studier og forskning som møter de store globale spørsmålene om miljø, bærekraftig utvikling, bedre folke- og dyrehelse, klimautfordringer, fornybare energikilder, matproduksjon og areal- og ressursforvaltning.
Følg pressemeldinger fra Norges miljø- og biovitenskapelige universitet (NMBU)
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norges miljø- og biovitenskapelige universitet (NMBU) på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Norges miljø- og biovitenskapelige universitet (NMBU)
Per Eirik Lund blir ny universitetsdirektør på NMBU9.7.2025 13:23:21 CEST | Pressemelding
Universitetsstyret ved NMBU har ansatt ny universitetsdirektør. Den nye direktøren får en sentral rolle i å lede universitetets administrative virksomhet i en tid preget av både omstilling og høye ambisjoner.
Liten sopp, stor effekt? Pekilo skal testes mot vintersår18.6.2025 09:45:58 CEST | Pressemelding
Fôrproteinet pekilo har tidligere vist helsebringende effekter på fisk. Et nylig gjennomført forsøk på NMBU vil vise om pekilo alene eller sammen med mikroalgeolje også kan booste fiskens motstandskraft mot vintersår.
Foreldres innvandringsbakgrunn har betydning for bruk av spesialisthelsetjenester blant ungdom i Norge12.6.2025 15:11:46 CEST | Pressemelding
Ungdommer med innvandrerforeldre blir sjeldnere diagnostisert med fysiske helseproblemer enn jevnaldrende med norskfødte foreldre.
Hvem plukker jordbærene dine i sommer?3.6.2025 13:58:28 CEST | Pressemelding
Arbeidsinnvandrere og de skjulte realitetene bak bærinnhøstingen i Norge.
Solve Sæbø blir ny rektor på NMBU11.4.2025 14:02:44 CEST | Pressemelding
Solve Sæbø er valgt til ny rektor på NMBU. Hans rektorteam bestående Elin Kubberød og Erik Trømborg fikk 51,37 prosent av stemmene.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom