
Klarna: Økt netthandelssalg av klær og sko i 2. kvartal 2022

Også innenfor helse og skjønnhet økte netthandelen, sammenlignet med samme periode i fjor.
Det viser salgstall fra de av Klarnas mer enn 12 000 norske nettbutikker som selger innenfor de to kategoriene. Mellom en tredjedel og halvparten av all netthandel i Norden går gjennom deres betalings- og shoppingløsninger.
– Det viser med all mulig tydelighet at spesielt innenfor disse to kategoriene så er netthandel definitivt i ferd med å bli enda mer normalt. Det er også interessant å merke seg at i en periode hvor mange har kjent på de økte levekostnadene og handler mindre både på nett og i fysisk butikk, at disse to kategoriene vokser hos oss, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.
- Netthandelssalget av klær og sko gjennom Klarna økte med åtte prosent fra 2. kvartal 2021 til 2. kvartal i 2022 i Norge. Klart mest innenfor kategorien ble det i perioden handlet fra Oslo. Der handlet hver innbygger hele 48 prosent mer klær og sko enn gjennomsnittsnordmannen. Deretter følger Viken, som ligger fire prosent over landsgjennomsnittet. Minst klær og sko ble det netthandlet i Troms og Finnmark og Nordland.
- Den kraftigste veksten i salget av klær og sko på nett, sammenlignet med samme periode i fjor, var i Vestland (+ 8 %) og Rogaland (+ 5 %).
- Salget av helse- og skjønnhetsprodukter økte også med fire prosent i samme periode. Oslo topper også denne listen, etterfulgt av Viken. I Oslo ble det netthandlet 20 prosent mer helse og skjønnhet per innbygger på nett i 2. kvartal, enn landsgjennomsnittet. Den kraftigste veksten innenfor denne kategorien var i Agder (+ 7%) og Møre og Romsdal (+ 5 %).
– Mer interesse for mote og skjønnhet og bedre shoppingopplevelse i Oslo og Stockholm
– Innbyggerne i Oslo har gjennom en lang pandemi vært de i Norge som klart har økt sin netthandel mest, og da spesielt innenfor kategorien klær og sko. Det samme er tilfelle for Sverige, hvor Stockholm er området som topper salgsoversiktene når det gjelder både mote og skjønnhet og klær og sko.
Han tror også noe av årsaken til at innbyggerne i de to hovedstedene handler mer innenfor de to kategoriene både dreier seg om interesse og om kundeopplevelsen.
– Det kan være at de er mer opptatt av mote og skjønnhet enn i andre områder – både i Norge og Sverige. Grunnleggende drivere som gjerne øker netthandelen, er korte leveringstider og hjemlevering. Det vet vi erfaringsmessig ofte er bedre utbygd i sentrale strøk enn i distriktene, sier Elvestad.
Mer enn 6 av 10 kjøp av klær og sko gjøres med mobiltelefonen
Hele 63 prosent av kjøpene innenfor begge kategoriene ble foretatt fra en mobiltelefon. Det er en vekst på hele fem prosent fra samme periode i fjor.
Klær og sko er også den kategorien, sammen med elektronikk, hvor nordmenn gjør research på nett før de gjennomfører kjøpet i fysisk butikk. Hele 85 prosent av de spurte nordmennene i Klarnas kvartalsvise Shopping Pulse-undersøkelse, gjør dette av og til eller hele tiden.
4 av 10 gjør flesteparten av sine kleskjøp på nett i Norge
Ifølge undersøkelsen, hvor handlevanene til forbrukere i 13 store vestlige land, inklusive Norden, Vest-Europa, USA og Australia, oppgir 4 av 10 nordmenn i 2.kvartal at de foretrekker å gjøre de fleste av sine kjøp av klær og sko på nettet. Det gjør dette til den netthandelskategorien hvor flest foretrekker nettet. Innenfor helse og skjønnhet oppga nesten 3 av 10 nordmenn (28 %) at de hadde foretrukket å gjort de fleste av sine kjøp på nett.
– Både mote og helse og skjønnhet er blant de kategoriene som i størst grad driver innovasjonen fremover på nett i Norge. Det går på alt fra den aktive bruken av sosiale medier, til omnikanal-strategier og å ta i bruk nyvinninger som liveshopping og lignende. Vi vet også at det skjer mye produktutvikling på dette området, som for eksempel å ta i bruk mer virtuelle prøverom – slik at det skal bli enklere å finne riktig størrelse når du handler på nett, sier, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.
Her netthandlet de mest klær og sko i 2. kvartal 2022
Fylke |
Shoppingindeks, per innbygger* |
Oslo |
148 |
Viken |
104 |
Vestland |
97 |
Trøndelag |
94 |
Vestfold Og Telemark |
93 |
Møre Og Romsdal |
89 |
Innlandet |
88 |
Rogaland |
86 |
Agder |
80 |
Troms Og Finnmark |
80 |
Nordland |
78 |
Her netthandlet de mest helse og skjønnhetsprodukter i 2. kvartal 2022
Fylke |
Shoppingindeks, per innbygger* |
Oslo |
120 |
Viken |
105 |
Møre Og Romsdal |
99 |
Troms Og Finnmark |
98 |
Vestland |
97 |
Trøndelag |
96 |
Vestfold Og Telemark |
95 |
Agder |
92 |
Innlandet |
91 |
Nordland |
91 |
Rogaland |
91 |
*Indeks 100 representerer den gjennomsnittsnordmannens netthandling gjennom Klarna i perioden 1. april-30.juni 2022 (2. kvartal). Et høyere eller lavere tall vise om innbyggerne i fylket handlet mer eller mindre per person i gjennomsnitt enn landsgjennomsnittet gjorde. Indeksen er justert i forhold til folkemengde.
Kontakter
Thomas ElvestadMarkedsdirektør
Klarna Norge
Bilder


Om Klarna
Siden 2005 har Klarna jobbet med å akselerere handelen med forbrukerens behov i sentrum. Med over 150 millioner aktive forbrukere globalt og 2,5 millioner transaksjoner om dagen, revolusjonerer Klarnas rettferdige, bærekraftige og AI-drevne betalings- og shoppingløsninger måten vi handler på nett og i fysisk butikk. De gir forbrukerne det som skal til for å handle smartere, tryggere og enklere. Globalt har mer enn 550 000 butikker, inkludert H&M, Saks, Sephora, Macys, Ikea, Expedia Group, Nike og Airbnb, tatt i bruk Klarnas innovative teknologi og markedsføringsløsninger for å drive vekst og lojalitet. For mer informasjon, besøk Klarna.com
Følg pressemeldinger fra Klarna
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Klarna på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Klarna
Kraftig økning i nettsalget av parfyme: Dufter til menn vokser klart mest6.6.2024 07:32:54 CEST | Pressemelding
Bare i løpet av årets første fire måneder har salget av parfyme og andre duftprodukter gjennom Klarna økt med hele 77 prosent fra samme periode i fjor. Duft til menn, og økt salg blant unge voksne, er blant de viktigste årsakene til den kraftige økningen.
AI hjelper Klarna med å redusere kostnadene til markedsføring med 100 millioner kroner29.5.2024 11:23:28 CEST | Pressemelding
Klarna, den AI-drevne globale betalingsleverandøren og shoppingassistenten, har redusert salgs- og markedsføringskostnadene med 11 prosent i 1. kvartal 2024. AI står for 37 prosent av kostnadsbesparelsene, eller rundt 100 millioner svenske kroner årlig.
900 norske nettbutikker har tatt i bruk Klarnas nye innloggingstjeneste: Enormt potensial28.5.2024 11:56:24 CEST | Pressemelding
Mer enn 900 norske nettbutikker tilknyttet Nordens største netthandelsplattform, Mystore, er nå live med Klarnas nye innloggingstjeneste, «Sign in with Klarna.»
Klarnas betalingsløsninger blir tilgjengelig i Nets kasse15.5.2024 10:01:02 CEST | Pressemelding
Klarna, den AI-drevne globale betalingsleverandøren og shoppingassistenten, og Nets, en del av den ledende europeiske betalingsleverandøren Nexi Group, meddeler i dag at de har inngått et partnerskap som gjør Klarnas populære betalingsmåte tilgjengelig for alle nordiske nettbutikker som selger gjennom Nets.
Klarnas AI-assistent håndterer 2 av 3 kundeservice-chatter etter en måned28.2.2024 08:32:25 CET | Pressemelding
Klarna presenterer nå sin nye AI-assistent – bygd på OpenAI-teknikk. Bare etter en måneds bruk av kundene, taler resultatene sitt tydelige språk: