
Internasjonal ferieundersøkelse: 1 av 7 nordmenn skal nakenbade i sommer

Dette går frem av en internasjonal ferieundersøkelse* Klarna har gjennomført i Norge, Sverige, Danmark, Finland, USA, Storbritannia og Australia. Ytterligere tre av ti nordmenn sier at de kan komme til å nakenbade i sommer – gitt at muligheten skulle dukke opp. Bare amerikanere og finner er mer bestemt på nakenbad enn det nordmenn er.
Likevel er det slik at majoriteten av nordmenn velger badeklær når de skal kjøle seg ned i sommervarmen. Mer enn halvparten (52 %) forsikrer at de ikke har planer om å kaste badeklærne.
Norske og svenske kvinner er de eneste som foretrekker bikini fremfor badedrakt
Sammenlignet med andre land i undersøkelsen skiller norske og svenske kvinner seg ut i forhold til hva de foretrekker å ha på seg når de bader. Norge og Sverige er de eneste landene hvor flertallet av de spurte kvinnene foretrekker bikini fremfor badedrakt (57 % for bikini mot 43 % for badedrakt i Norge.)
– Det er morsomt å se at nordmenn og svensker utfordrer litt, og foretrekker noe annet når det kommer til bademote. Det kan ha sammenheng med den litt mer avslørende motestilen vi har sett det siste året, med miniskjørt, utfordrende kutt og transparente materialvalg, sier Klarnas Fashion Director, Emilia de Poret.
Klarna har mer enn 12 000 norske nettbutikker som sine kunder.
Norske menn mest skeptiske til speedo av alle landene
Det er ingen andre land hvor mennene er mer glade i badeshortsen sin enn i Norge. Hele 55 prosent oppgir at de foretrekker den når de skal bade. Norske menn er også, sammen med amerikanske menn, de som er minst begeistret for Speedo. Bare tre prosent foretrekker den lille badebuksen. Finske menn er klart mest glad i Speedo. Dette er faktisk det plagget flest finske menn foretrekker når de skal bade.
Friluftstrenden forsterkes: 403 prosent økning i salg av turstøvler
Klarnas internasjonale ferieundersøkelse viser også:
- Friluftstrenden fra i fjor har bare forsterket seg inn mot årets sommerferie. Hele 42 prosent av nordmenn oppgir at de planlegger flere utendørsaktiviteter i år enn i fjor. Størst er det økte ønsket om flere utendørsaktiviteter hos de mellom 18 og 25 år.
- Mens salget** av turstøvler gjennom Klarna har økt hele 403 prosent fra juni 2020 til juni i år, har også salget av gåstaver gått opp med 49 prosent i samme periode. Salget av vanntette jakker har også økt med 35 prosent fra juni for to år siden til juni i år.
- De mest populære utendørsaktivitetene i sommerferien blant nordmenn er å gå turer (65 %), men også trekking (45 %), fisking (33 %) og sykling (28 %) er populære utendørsaktiviteter i sommermånedene.
- Norge er også det landet hvor flest planlegger å reise i løpet av de neste 12 månedene. Hele 73 prosent av nordmenn planlegger dette. Størst er reiselysten i aldersgruppen 41-56 år og blant menn.
*Klarna undersøkelse er gjennomført i mai 2022, i samarbeid med Dynata i de syv landene Norge, Sverige, Danmark, Finland, USA, Storbritannia og Australia. Totalt deltok 8 114 respondenter mellom 18 og 75 år. Det var minst 1000 respondenter i hvert av de 7 landene.
** Klarnas Shoppingindeks beregnes basert på antall solgte varer og speiler de virkelige trendene uavhengig av den totale salgsveksten i kategorien. Salgsdata er fra alle netthandelskjøp med Klarna i Norge, fra juni 2020 til og med juni 2022.
Kontakter
press@klarna.com
Bilder
Om Klarna
Siden 2005 har Klarna jobbet med å akselerere handelen med forbrukerens behov i sentrum. Med over 150 millioner aktive forbrukere globalt og 2,5 millioner transaksjoner om dagen, revolusjonerer Klarnas rettferdige, bærekraftige og AI-drevne betalings- og shoppingløsninger måten vi handler på nett og i fysisk butikk. De gir forbrukerne det som skal til for å handle smartere, tryggere og enklere. Globalt har mer enn 550 000 butikker, inkludert H&M, Saks, Sephora, Macys, Ikea, Expedia Group, Nike og Airbnb, tatt i bruk Klarnas innovative teknologi og markedsføringsløsninger for å drive vekst og lojalitet. For mer informasjon, besøk Klarna.com
Følg pressemeldinger fra Klarna
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Klarna på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Klarna
Kraftig økning i nettsalget av parfyme: Dufter til menn vokser klart mest6.6.2024 07:32:54 CEST | Pressemelding
Bare i løpet av årets første fire måneder har salget av parfyme og andre duftprodukter gjennom Klarna økt med hele 77 prosent fra samme periode i fjor. Duft til menn, og økt salg blant unge voksne, er blant de viktigste årsakene til den kraftige økningen.
AI hjelper Klarna med å redusere kostnadene til markedsføring med 100 millioner kroner29.5.2024 11:23:28 CEST | Pressemelding
Klarna, den AI-drevne globale betalingsleverandøren og shoppingassistenten, har redusert salgs- og markedsføringskostnadene med 11 prosent i 1. kvartal 2024. AI står for 37 prosent av kostnadsbesparelsene, eller rundt 100 millioner svenske kroner årlig.
900 norske nettbutikker har tatt i bruk Klarnas nye innloggingstjeneste: Enormt potensial28.5.2024 11:56:24 CEST | Pressemelding
Mer enn 900 norske nettbutikker tilknyttet Nordens største netthandelsplattform, Mystore, er nå live med Klarnas nye innloggingstjeneste, «Sign in with Klarna.»
Klarnas betalingsløsninger blir tilgjengelig i Nets kasse15.5.2024 10:01:02 CEST | Pressemelding
Klarna, den AI-drevne globale betalingsleverandøren og shoppingassistenten, og Nets, en del av den ledende europeiske betalingsleverandøren Nexi Group, meddeler i dag at de har inngått et partnerskap som gjør Klarnas populære betalingsmåte tilgjengelig for alle nordiske nettbutikker som selger gjennom Nets.
Klarnas AI-assistent håndterer 2 av 3 kundeservice-chatter etter en måned28.2.2024 08:32:25 CET | Pressemelding
Klarna presenterer nå sin nye AI-assistent – bygd på OpenAI-teknikk. Bare etter en måneds bruk av kundene, taler resultatene sitt tydelige språk: