Ledende nettbutikker går sammen med Oda om ny leveringsmodell: – Sparer miljøet for utslipp og kundene for tid, sier Elkjøp

– Dette kan være nøkkelen til en mer bærekraftig hjemlevering for kunden, sier Kristin Thornes Woldsdal, daglig leder i Oda Norge. – Med Odas samleveringstjeneste er kostnaden for transport allerede dekket gjennom kjøpet av kundens dagligvarer. Vi kan derfor tilby gratis «haik» for pakken kjøpt på nett hos partnerne, sier hun.
En rekke av Norges ledende nettbutikker er allerede med. Samlevering er nå lansert hos Anton Sport og Sprell, mens Elkjøp, Apotek 1 og Lyko kommer til rett over sommeren.
– Som en av Nordens største nettbutikker, ønsker vi i Elkjøp å gå foran på miljø og kundeopplevelser. Derfor er vi glade for å kunne tilby en løsning som både sparer miljøet for utslipp og kundene for tid, og ser frem til å samarbeide med Oda om en helt ny type hjemlevering til våre felles kunder, sier Mathilde Arneberg, Direct Distribution Manager i Elkjøp Norge.
Lavere belastning
Dagens netthandelmarked er preget av prisbevisste kunder og hard konkurranse blant nettbutikker og mellom transportaktører. Men hjemlevering koster, og den kostnaden må dekkes inn. Hittil i bransjen har dette blitt gjort ved at kunden betaler faktisk kostnad eller at netthandleren subsidierer hele eller deler av kostnaden for å kunne tilby lave leveringspriser. Men kunder ønsker lavest mulig priser, og det kan bli dyrt i lengden for netthandlere å subsidiere fraktkostnaden.
– Med samlevering utnytter man leveranser som uansett går, og kan derfor redusere kostnadene ved frakt. Derfor har vi tro på at samlevering kan bidra til å løse opp i dette dilemmaet, sier Thornes Woldsdal.
Samlevering fører også til lavere belastning i trafikken og for miljøet.
– Med denne løsningen har kunden allerede bestilt hjemlevering av dagligvarer fra Odas butikk. Ved å samlevere pakken man har kjøpt hos andre på nett, vil ekstra utslipp fra pakkelevering gå mot null og ikke gi økt trafikk, sier Thornes Woldsdal.
Også Schibsteds leveringsaktør Helthjem er med på samarbeidet. Med hjemlevering som kjernevirksomhet ser de frem til være med på å tilby noe helt nytt til markedet:
– Vi tror på samarbeid og heier på initiativ for å minske miljøbelastningen - og her ser vi et stort potensiale for en stor andel av våre retailkunder. Vi har også som mål å gjøre levering så enkelt som mulig for kundene, og dette er en spennende løsning som jeg tror mange vil få øynene opp for, sier Mattias Sturesson, Head of Home Delivery hos HeltHjem.
Først ut av Helthjem-kundene er Lyko.
– Vi ser frem til at alle Lyko sine kunder snart kan få velge gratis levering med sin Oda-bestilling. Vi tror og håper mange vil sette pris på samlevering. Det er en genial måte å spare både penger og miljøet, sier Sturesson.
Les mer her.
Kontakter
Simen SletsjøeLeder kommunikasjon og samfunnOda
Tel:97749357simen.sletsjoe@oda.comBilder

Om Oda
Oda er Norges største matbutikk på nett. Oda tilbyr et bredt utvalg dagligvarer og middagsretter lever på døra.
Selskapet ble startet i 2013 av 10 gründere med mål om å lage Norges beste handleopplevelse for dagligvarer og for å gjøre hverdagene friere og enklere. Nå er Oda det selskapet i sin kategori med raskest vekst i hele Norden.
Følg pressemeldinger fra Oda
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Oda på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Oda
Oda og Mathem fusjonerer: Blir Nordens største matbutikk på nett16.11.2023 10:15:00 CET | Pressemelding
Oda, Norges største matbutikk på nett, har inngått avtale om å fusjonere med sin svenske motpart Mathem. Sammen vil de bli markedsledende i Norden med en samlet omsetning på over fem milliarder NOK.
Rekordsommer for Oda21.8.2023 06:55:00 CEST | Pressemelding
Oda har opplevd sin sterkeste sommer noensinne. I juli vokste matbutikken på nett med over 20 prosent.
Oda rendyrker satsing på logistikk og distribusjon og avslutter forbrukerrettet virksomhet i Tyskland21.6.2023 15:00:02 CEST | Pressemelding
Oda ønsker å satse på selskapets verdensledende logistikk- og distribusjonsteknologi og faser ut matleveringstjenesten i Tyskland.
Oda boikotter ikke Freia på nåværende tidspunkt13.6.2023 11:13:54 CEST | Pressemelding
Oda har gjort en grundig vurdering av leverandørforholdet til Mondelez og deres Freia-produkter og har besluttet å ikke boikotte Freia på nåværende tidspunkt.
Oda satser på selskapets logistikk- og distribusjonsteknologi og planlegger utfasing av matleveringstjenesten i Finland31.5.2023 11:04:37 CEST | Pressemelding
Oda ønsker å satse på selskapets verdensledende logistikk- og distribusjonsteknologi og vurderer å bli en dedikert leverandør av logistikk- og distribusjonstjenester (Logistics as a Service - LaaS) i nye markeder.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom