
Klarna lanserer digital lommebok for medlems- og lojalitetskort i egen app

Det betyr at du kan samle poeng og andre fordeler når du er i fysisk butikk, uten å være avhengig av å ha med deg plastkortet.
– Vi skal gi kundene den aller beste shoppingopplevelsen, både på nett og i fysisk butikk. Etter å ha lansert vårt revolusjonerende verktøy for virtuell shopping, ønsker vi nå å hjelpe kundene med å spare tid og penger når de handler i fysisk butikk. Med den nye løsningen, hvor du lett samler alle dine lojalitets- og medlemskort i appen vår, tar vi handelen i fysisk butikk til et nytt nivå, sier Chief Product Officer i Klarna, David Fock.
To av tre bruker lojalitetskort hver uke eller oftere
Ifølge en internasjonal undersøkelse* Klarna har gjennomført er bruken av lojalitetskort populært, også i Norge. I snitt oppgir hver nordmann at de har fire lojalitetskort. En av fem (22 %) har mer enn seks kort. Nesten to av tre (64 %) oppgir at de bruker lojalitetskort ukentlig eller oftere. Samtidig oppgir halvparten (53 %) at de ikke alltid har med seg alle kortene sine.
En av fire nordmenn oppgir også at de har sagt nei til å delta i et lojalitetsprogram, simpelthen fordi de ikke ønsket å ha med seg nok et kort.
Ny løsning støtter mer enn 8000 lojalitetsprogrammer
Den nye løsningen for lojalitetskort kommer som et resultat av selskapets oppkjøp av mobil lommebok-leverandøren Stocard. Løsningen støtter mer enn 8000 ulike lojalitetsprogrammer over hele verden, og omfavner alt fra klær og sminke til teknologi og matvarer. Løsningen sørger for at kunden aldri går glipp av verdifulle bonuspoeng.
Her ligger allerede en rekke av de mest populære norske lojalitets/medlemskortene inne.
Ifølge den representative undersøkelsen er det blant nordmenn over 58 år flest oppgir at de har flere lojalitetskort (71 %). Minst er utbredelsen av flere lojalitetskort blant dem under 25 år (49 %). Det er noen flere menn enn kvinner som har flere enn ett lojalitetskort.
Fysiske lojalitetskort gjør at forbruker går glipp av gode tilbud
– Fysiske kort er ikke så praktiske i dagens digitale verden. Derfor blir de ofte etterlatt hjemme, forbrukerne går glipp av gode tilbud og butikkene mister muligheten til å styrke sin merkevare. Med den nye samleløsningen i Klarna-appen kan du enkelt nyte godt av fysiske butikkers belønningsprogrammer, sier produktdirektør i Klarna og grunnlegger av Stocard, Björn Goss.
Slik virker Klarnas nye digitale lommebok for lojalitets- og medlemskort:
- Fra hjemmesiden i Klarna-appen, klikk på medlemskortikonet og velg “Legg til kort.” Da får du en full liste av støttede butikker og lojalitetsprogrammer. Her kan brukeren se gjennom eller søk opp et spesifikt lojalitetsprogram. Hvis lojalitetsprogrammet ikke er støttet ennå, kan du legge til «Annet kort», og selv legge inn navnet på butikken manuelt.
- Når du har funnet lojalitetsprogrammet kan du skanne strekkoden på det fysiske kortet med mobilkameraet. Har ikke kortet din strekkode, kan du manuelt legge inn ditt medlemsnummer.
- Bruk kortet som vanlig i fysisk butikk for å samle poeng eller få andre fordeler. Du kan vise og skanne det digitale lojalitetskortet fra Klarna-appen ved å åpne kortet i appen og skanne kortet i kassen – akkurat som du ville gjort med et fysisk kort.
Klarnas nye tjeneste for digitale lojalitetskort gikk i dag live i 18 markeder. Disse inkluderer Norge, Østerrike, Belgia, Canada, Danmark, Finland, Frankrike, Tyskland, Irland, Italia, Nederland, Polen, Portugal, Sverige, Sveits, USA og Storbritannia. Tilbudet utvides til flere markeder gjennom 2022.
* Undersøkelsen er utført av Dynata på oppdrag fra Klarna i mai 2022. Den er utført i landene Norge, USA, Canada, Storbritannia, Irland, Australia, New Zealand, Tyskland, Østerrike, Polen, Nederland, Belgia, Frankrike, Sverige, Danmark, Finland, Italia, Spania og Portugal. Totalt deltok 20 413 respondenter. Undersøkelsen er gjort blant minimum 1000 respondenter per land.
Kontakter
press@klarna.com
Bilder
Om Klarna
Siden 2005 har Klarna jobbet med å akselerere handelen med forbrukerens behov i sentrum. Med over 150 millioner aktive forbrukere globalt og 2,5 millioner transaksjoner om dagen, revolusjonerer Klarnas rettferdige, bærekraftige og AI-drevne betalings- og shoppingløsninger måten vi handler på nett og i fysisk butikk. De gir forbrukerne det som skal til for å handle smartere, tryggere og enklere. Globalt har mer enn 550 000 butikker, inkludert H&M, Saks, Sephora, Macys, Ikea, Expedia Group, Nike og Airbnb, tatt i bruk Klarnas innovative teknologi og markedsføringsløsninger for å drive vekst og lojalitet. For mer informasjon, besøk Klarna.com
Følg pressemeldinger fra Klarna
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Klarna på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Klarna
Kraftig økning i nettsalget av parfyme: Dufter til menn vokser klart mest6.6.2024 07:32:54 CEST | Pressemelding
Bare i løpet av årets første fire måneder har salget av parfyme og andre duftprodukter gjennom Klarna økt med hele 77 prosent fra samme periode i fjor. Duft til menn, og økt salg blant unge voksne, er blant de viktigste årsakene til den kraftige økningen.
AI hjelper Klarna med å redusere kostnadene til markedsføring med 100 millioner kroner29.5.2024 11:23:28 CEST | Pressemelding
Klarna, den AI-drevne globale betalingsleverandøren og shoppingassistenten, har redusert salgs- og markedsføringskostnadene med 11 prosent i 1. kvartal 2024. AI står for 37 prosent av kostnadsbesparelsene, eller rundt 100 millioner svenske kroner årlig.
900 norske nettbutikker har tatt i bruk Klarnas nye innloggingstjeneste: Enormt potensial28.5.2024 11:56:24 CEST | Pressemelding
Mer enn 900 norske nettbutikker tilknyttet Nordens største netthandelsplattform, Mystore, er nå live med Klarnas nye innloggingstjeneste, «Sign in with Klarna.»
Klarnas betalingsløsninger blir tilgjengelig i Nets kasse15.5.2024 10:01:02 CEST | Pressemelding
Klarna, den AI-drevne globale betalingsleverandøren og shoppingassistenten, og Nets, en del av den ledende europeiske betalingsleverandøren Nexi Group, meddeler i dag at de har inngått et partnerskap som gjør Klarnas populære betalingsmåte tilgjengelig for alle nordiske nettbutikker som selger gjennom Nets.
Klarnas AI-assistent håndterer 2 av 3 kundeservice-chatter etter en måned28.2.2024 08:32:25 CET | Pressemelding
Klarna presenterer nå sin nye AI-assistent – bygd på OpenAI-teknikk. Bare etter en måneds bruk av kundene, taler resultatene sitt tydelige språk: