3 av 10 nordmenn har blitt lurt ved netthandel det siste året
Det viser en representativ netthandelsundersøkelse* som Klarna har fått utført.
Hele ni prosent av de som netthandlet det siste året, tilsvarende rundt 300 000 nordmenn, oppgir at de har blitt lurt av en falsk nettbutikk eller kjøpt åpenbart falske produkter/ tjenester. 14 prosent har opplevd å ikke motta produktet eller tjenesten de kjøpte. Like mange har fått et produkt eller en tjeneste som ikke virket slik den skulle eller var ødelagt.
– Selv om de aller fleste som handler på nett føler seg trygge, er det en utfordring for den enkelte når kjøp ikke går som planlagt. Derfor er det viktig å sjekke nettbutikken du handler i ved hjelp av noen enkle råd. Spesielt om det er en ny nettbutikk du ikke har brukt før, er det greit å sjekke den på Google og lese kundevurderingene i forkant, sier Klarnas bedrageriekspert, Jakob Johannesson.
1 av 5 utrygge er utrygge på om de får hjelp
Ifølge undersøkelsen oppgir hele 35 prosent av nordmennene som ikke fikk det produktet eller tjenesten de hadde forventet å motta ved netthandelen, hjelp fra noen – verken butikk, betalingsløsning eller andre.
Hele 21 prosent av de spurte oppgir også at de er utrygge på om de får hjelp og ikke vil lide noe økonomisk tap etter netthandelsbomkjøp.
– Det er bemerkelsesverdig at så mange tror at de ikke får hjelp om de blir lurt på nett. Det er nemlig hjelp å få. Et eksempel er Klarnas kjøperbeskyttelse. Denne dekker alle kjøp gjort med Klarna, uansett om du handler varer, tjenester eller billetter. Det gjør at du kan handle trygt på nett og være sikker på å få hjelp om noe skulle hende, sier Johannesson.
Klarna har mer enn 12 000 norske nettbutikker som sine kunder.
3 av 10 frykter økonomisk tap ved retur
Hele 83 prosent av alle nordmenn over 18 år oppgir at de har netthandlet i løpet av de to siste årene. Generelt kjenner 3 av 4 seg trygge når de handler på nett. Det de frykter mest er svindel/ID-tyveri (42 %) og å ikke motta produktet (39 %). 3 av 10 (31 %) er også redde for ikke å få igjen pengene om de returnerer et produkt de allerede har betalt for.
– For ikke å tape penger ved et nettkjøp er det enkleste å bruke betalingsløsninger som Klarna. Med vårt fakturakjøp og andre betalingsløsninger betaler du ingenting før du har fått produktet hjem, kjent på det, prøvd at det er riktig størrelse og bestemt deg for å beholde det. Da er risikoen for å bli svindlet, eller på annen måte lurt, dramatisk lavere, sier Klarnas bedrageriekspert, Jakob Johannesson.
Ifølge undersøkelsen velger likevel 38 prosent av nordmenn vanligvis å betale for sine nettkjøp med debet/bankkort. 47 prosent betaler mest med kredittkort, og 31 prosent med faktura.
Ekspertens beste tips for sikker netthandel:
1. Sjekk at butikken som du vil handle hos er seriøs
Slå opp nettbutikken og se på kundevurderinger av den, om du ikke kjenner til merkevaren eller butikken fra før av. Bruk Google, Trustpilot eller lignende tjenester.
2. Betal ikke for en vare før den er levert
Er butikken ukjent for deg anbefaler vi at du ikke betaler før du får varen. Når du ikke legger ut penger før du får produktet/ billetten/ tjenesten du har bestilt, øker du egen sikkerhet markant. Velger du å bruke Klarna får du også en kjøperbeskyttelse som gjør at du ikke skal betale om du ikke får varen. Om en butikk ikke tilbyr Klarna kan du fortsatt bruke Klarna gjennom shoppingfunksjonen i appen deres.
3. Sjekk butikkens kontaktinformasjon
Et organisasjonsnummer, et telefonnummer og en norsk adresse er ofte et positivt tegn på at du handler med en seriøs nettbutikk. Angrerettloven pålegger nettbutikker å opplyse om geografisk adresse, e-post og organisasjonsnummer.
4. Sterkt rabatterte priser og dårlig språk
Sammenlign gjerne prisene i nettbutikken med andre butikker. Er prisene svært mye lavere, kan det være et faretegn. Bærer språket på siden i tillegg preg av å være automatisk oversatt til norsk, er det et annet tegn som bør gjøre deg ekstra aktsom.
5. Sjekk hvor lenge nettbutikken har eksistert
Falske nettbutikker drives gjerne med tung markedsføring i sosiale medier i kortere perioder før de forsvinner igjen. Vil du virkelig gjøre en sjekk, bruk nettsteder som Whois.com for å finne ut hvor lenge nettbutikken har vært aktiv. Har den bare eksistert i noen uker eller måneder, er det grunn til å være skeptisk.
Om Klarnas kjøperbeskyttelse:
- Om du har problemer med et kjøp gjort med en av Klarnas betalingsmetoder, og sier fra om det, så vil Klarna umiddelbart pause din betaling til problemet er løst. Du trenger derfor ikke betale om du ikke har mottatt bestillingen din, eller bestemmer deg for å returnere den.
- Om du helt eller delvis har betalt for et kjøp så tilbakebetaler Klarna dette om tvisten løses til din fordel.
- Har du forbrukerrettigheter utover det som dekkes av Klarnas kjøperbeskyttelse påvirkes selvsagt ikke disse rettighetene av denne policyen.
Les mer om Klarnas kjøperbeskyttelse her.
*Den representative undersøkelsen er gjennomført av analyseinstituttet YouGov i perioden 11. - 16. mai. Det er gjennomført til sammen 1015 CAWI-intervjuer med nordmenn i alderen 18+ år.
Kontakter
press@klarna.com
Bilder
Om Klarna
Siden 2005 har Klarna jobbet med å akselerere handelen med forbrukerens behov i sentrum. Med over 150 millioner aktive forbrukere globalt og 2,5 millioner transaksjoner om dagen, revolusjonerer Klarnas rettferdige, bærekraftige og AI-drevne betalings- og shoppingløsninger måten vi handler på nett og i fysisk butikk. De gir forbrukerne det som skal til for å handle smartere, tryggere og enklere. Globalt har mer enn 550 000 butikker, inkludert H&M, Saks, Sephora, Macys, Ikea, Expedia Group, Nike og Airbnb, tatt i bruk Klarnas innovative teknologi og markedsføringsløsninger for å drive vekst og lojalitet. For mer informasjon, besøk Klarna.com
Følg pressemeldinger fra Klarna
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Klarna på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Klarna
Kraftig økning i nettsalget av parfyme: Dufter til menn vokser klart mest6.6.2024 07:32:54 CEST | Pressemelding
Bare i løpet av årets første fire måneder har salget av parfyme og andre duftprodukter gjennom Klarna økt med hele 77 prosent fra samme periode i fjor. Duft til menn, og økt salg blant unge voksne, er blant de viktigste årsakene til den kraftige økningen.
AI hjelper Klarna med å redusere kostnadene til markedsføring med 100 millioner kroner29.5.2024 11:23:28 CEST | Pressemelding
Klarna, den AI-drevne globale betalingsleverandøren og shoppingassistenten, har redusert salgs- og markedsføringskostnadene med 11 prosent i 1. kvartal 2024. AI står for 37 prosent av kostnadsbesparelsene, eller rundt 100 millioner svenske kroner årlig.
900 norske nettbutikker har tatt i bruk Klarnas nye innloggingstjeneste: Enormt potensial28.5.2024 11:56:24 CEST | Pressemelding
Mer enn 900 norske nettbutikker tilknyttet Nordens største netthandelsplattform, Mystore, er nå live med Klarnas nye innloggingstjeneste, «Sign in with Klarna.»
Klarnas betalingsløsninger blir tilgjengelig i Nets kasse15.5.2024 10:01:02 CEST | Pressemelding
Klarna, den AI-drevne globale betalingsleverandøren og shoppingassistenten, og Nets, en del av den ledende europeiske betalingsleverandøren Nexi Group, meddeler i dag at de har inngått et partnerskap som gjør Klarnas populære betalingsmåte tilgjengelig for alle nordiske nettbutikker som selger gjennom Nets.
Klarnas AI-assistent håndterer 2 av 3 kundeservice-chatter etter en måned28.2.2024 08:32:25 CET | Pressemelding
Klarna presenterer nå sin nye AI-assistent – bygd på OpenAI-teknikk. Bare etter en måneds bruk av kundene, taler resultatene sitt tydelige språk:
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom