Verdens største elbiltest: Mange elbiler skuffer i regn og kjølig sommervær

Regn og relativt lave sommertemperaturer mellom sju og 15 grader, førte til at mange av bilene i EL Prix, verdens største elbiltest, ikke klarte oppgitt rekkevidde. Noen biler gikk betydelig kortere enn produsentenes tall når de fikk prøve seg i en praktisk test på regntunge, norske sommerveier.
Blant de 22 bilene som gikk kortere enn WLTP-rekkevidden var det største negative avviket i forhold til produsentenes tall på 20 prosent. Ni biler kjørte noe lengre enn lovet, men de fleste av disse lå tett på den offisielle WLTP-rekkevidden.
- Dette viser at det er lurt å ta hensyn til været når du planlegger langturen, også på sommeren. Det er veldig stor forskjell på hvor langt du kommer med elbilen på en god norsk sommerdag sammenlignet med en regntung, kjølig dag, sier Sødal.
Tester alle nye elbiler
NAF og Motor har de siste årene testet alle nye elbiler som kommer til Norge, en gang på vinteren og en gang på sommeren. Gjennom testene får forbrukerne et godt bilde av hvor langt bilene faktisk kjører og hvor raskt de lader til ulike årstider. Til sammen er over 100 modeller nå testet.
- I de tidligere testene på sommerføre har nesten alle bilene kjørt lengre enn oppgitt rekkevidde. Da har forholdene vært ideelle, med 20-25 grader, sol og tørre veier. I år var det annerledes når været var dårlig. Men det er også en normal del av en norsk sommer, så dette gir nyttig innsikt i elbilenes egenskaper, sier Sødal.
Bilene får lengre rekkevidde
Til tross for at få av bilene klarte sin oppgitte rekkevidde, klarte åtte av bilene å kjøre en strekning tilsvarende Oslo til Trondheim før de gikk tomme for strøm.
- Utviklingen går raskt. Rekkevidden og hvor fort bilene lader øker år for år. Men været er fortsatt en joker for hvor langt du kommer med bilen din, avslutter Nils Sødal.
Bilen som gikk lengst i testen var Mercedes EQS 450+ med over 600 kjørte kilometer. Offisiell rekkevidde på bilen er 711 kilometer, men regnværet kuttet rekkevidden med 12,5 prosent.
Mer om testen finner du på naf.no og motor.no
Fakta om elbiltesten:
- Ble gjennomført onsdag 1. juni
- Testruten gikk fra Oslo, via Lygnasæter, Gjøvik, Ringebu, Dombås, Hjerkinn, Folldal og så sørover Venabygdsfjellet til Ringebu igjen.
- Bilene starter med fulladet batteri, uten forvarming, fra et garasjelokale på Vulkan i Oslo
- Utetemperaturen var mellom 7 og 15 grader.
- 31 biler kjører nøyaktig den samme ruten, med de samme premissene rundt hastighet, kjøremodus, kjørestil, klimaanlegg og vekttillegg.
Nøkkelord
Kontakter
Nils SødalSenior kommunikasjonsrådgiver
Tel:+47 901 83 276nils.sodal@naf.noBilder


Om NAF
Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 67 lokalavdelinger, 450 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.
Følg pressemeldinger fra NAF
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NAF
NAF: Hvilket parti skal redde fylkesveiene?25.8.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Fylkesveiene forfaller, og det trengs 108 milliarder kroner til vedlikehold. – Partienes vei-løfter tar ikke inn over seg hvor viktig trygge veier er for folk over hele landet, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
Veiforfallet kan koste 119 milliarder innen 203021.8.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Forfallet på fylkesveiene kan vokse til hele 119 milliarder kroner innen 2030, viser en prognose NAF har hentet inn. – Hvert år øker forfallet, og dagens pengebruk er langt fra nok til å stoppe veksten, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
Økte bompenger rammer hver tredje husholdning19.8.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Én av tre sier de ikke tåler at bompengene øker med mer enn 500 kroner. Det viser NAFs Trafikantbarometer 2025. – Stadig flere byer innfører bompenger, men bompenger er usosialt og rammer de med dårligst råd, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
NAF: - Behold elbilavgiftene ut 202614.8.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Med nær 100 prosent elbiler i nybilsalget, klør det i de politiske fingre for å få inn avgifter fra bilsalget igjen. - Nå må politikerne ha is i magen og ikke falle for fristelsen til finne inndekning for valgløftene hos bilistene, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Milliarder går til veiprosjekter som utsettes eller avlyses13.8.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
– Valgkampen er høysesong for løfter om nye veier, broer og toglinjer. Til tross for politikernes løfter kan det være prosjektene aldri ser dagens lys, sier Stig Skjøstad, administrerende direktør i NAF.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom