NAF

Verdens største elbiltest: Mange elbiler skuffer i regn og kjølig sommervær

Del
Mange av de nyeste elbilene kommer dårligere ut enn forventet i NAF og Motors store rekkeviddetest på sommerføre. 22 av 31 biler i testen gikk kortere enn produsentenes tall. – Været er avgjørende for rekkevidden, også på sommeren, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
NAF og Motor har de siste årene testet alle nye elbiler som kommer til Norge, en gang på vinteren og en gang på sommeren. Gjennom testene får forbrukerne et godt bilde av hvor langt bilene faktisk kjører og hvor raskt de lader til ulike årstider. (Foto: NAF/Motor)
NAF og Motor har de siste årene testet alle nye elbiler som kommer til Norge, en gang på vinteren og en gang på sommeren. Gjennom testene får forbrukerne et godt bilde av hvor langt bilene faktisk kjører og hvor raskt de lader til ulike årstider. (Foto: NAF/Motor)

Regn og relativt lave sommertemperaturer mellom sju og 15 grader, førte til at mange av bilene i EL Prix, verdens største elbiltest, ikke klarte oppgitt rekkevidde. Noen biler gikk betydelig kortere enn produsentenes tall når de fikk prøve seg i en praktisk test på regntunge, norske sommerveier.

Blant de 22 bilene som gikk kortere enn WLTP-rekkevidden var det største negative avviket i forhold til produsentenes tall på 20 prosent. Ni biler kjørte noe lengre enn lovet, men de fleste av disse lå tett på den offisielle WLTP-rekkevidden.

- Dette viser at det er lurt å ta hensyn til været når du planlegger langturen, også på sommeren. Det er veldig stor forskjell på hvor langt du kommer med elbilen på en god norsk sommerdag sammenlignet med en regntung, kjølig dag, sier Sødal.

Tester alle nye elbiler

NAF og Motor har de siste årene testet alle nye elbiler som kommer til Norge, en gang på vinteren og en gang på sommeren. Gjennom testene får forbrukerne et godt bilde av hvor langt bilene faktisk kjører og hvor raskt de lader til ulike årstider. Til sammen er over 100 modeller nå testet.

- I de tidligere testene på sommerføre har nesten alle bilene kjørt lengre enn oppgitt rekkevidde. Da har forholdene vært ideelle, med 20-25 grader, sol og tørre veier. I år var det annerledes når været var dårlig. Men det er også en normal del av en norsk sommer, så dette gir nyttig innsikt i elbilenes egenskaper, sier Sødal.

Bilene får lengre rekkevidde

Til tross for at få av bilene klarte sin oppgitte rekkevidde, klarte åtte av bilene å kjøre en strekning tilsvarende Oslo til Trondheim før de gikk tomme for strøm.

- Utviklingen går raskt. Rekkevidden og hvor fort bilene lader øker år for år. Men været er fortsatt en joker for hvor langt du kommer med bilen din, avslutter Nils Sødal.

Bilen som gikk lengst i testen var Mercedes EQS 450+ med over 600 kjørte kilometer. Offisiell rekkevidde på bilen er 711 kilometer, men regnværet kuttet rekkevidden med 12,5 prosent.

Mer om testen finner du på naf.no  og motor.no

Fakta om elbiltesten:

  • Ble gjennomført onsdag 1. juni
  • Testruten gikk fra Oslo, via Lygnasæter, Gjøvik, Ringebu, Dombås, Hjerkinn, Folldal og så sørover Venabygdsfjellet til Ringebu igjen.
  • Bilene starter med fulladet batteri, uten forvarming, fra et garasjelokale på Vulkan i Oslo
  • Utetemperaturen var mellom 7 og 15 grader.
  • 31 biler kjører nøyaktig den samme ruten, med de samme premissene rundt hastighet, kjøremodus, kjørestil, klimaanlegg og vekttillegg.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

NAF og Motor har de siste årene testet alle nye elbiler som kommer til Norge, en gang på vinteren og en gang på sommeren. Gjennom testene får forbrukerne et godt bilde av hvor langt bilene faktisk kjører og hvor raskt de lader til ulike årstider. (Foto: NAF/Motor)
NAF og Motor har de siste årene testet alle nye elbiler som kommer til Norge, en gang på vinteren og en gang på sommeren. Gjennom testene får forbrukerne et godt bilde av hvor langt bilene faktisk kjører og hvor raskt de lader til ulike årstider. (Foto: NAF/Motor)
Last ned bilde
NAF og Motor har de siste årene testet alle nye elbiler som kommer til Norge, en gang på vinteren og en gang på sommeren. Gjennom testene får forbrukerne et godt bilde av hvor langt bilene faktisk kjører og hvor raskt de lader til ulike årstider. (NAF/Motor)
NAF og Motor har de siste årene testet alle nye elbiler som kommer til Norge, en gang på vinteren og en gang på sommeren. Gjennom testene får forbrukerne et godt bilde av hvor langt bilene faktisk kjører og hvor raskt de lader til ulike årstider. (NAF/Motor)
Last ned bilde

Om NAF

NAF
NAF
Skippergata 4
0152 Oslo

23 21 31 00http://www.naf.no

Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 67 lokalavdelinger, 450 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.

Følg pressemeldinger fra NAF

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra NAF

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye