9 av 10 nordmenn mener at Norge må produsere så mye mat vi har mulighet til

Våre holdninger til norskprodusert mat har vært positive i lang tid, men viktigheten av egen matproduksjon ser ut til å øke i takt med krisetider. Det samme så vi tidlig i pandemien (mars 2020) hvor oppslutningen rundt norskprodusert mat målte 88 %.
Undersøkelsene er gjennomført av Norstat på vegne av Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no)
Matsikkerhet opptar oss
–Den høye oppslutningen blant befolkningen viser at kriser raskt forsterker folks syn og holdninger rundt matsikkerhet. I dette tilfellet noe vi i Norge nok har tatt litt som en selvfølge – nemlig at vi får næringsrik og god mat fra den norske bonden, sier Ida Berg Hauge, i Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no)
Sterk oppslutning rundt den norske melkebonden
I undersøkelsen ble også viktigheten av norske gårder med melkekyr målt hvor 84 % svarer at gårder med melkekyr er viktig for å produsere mest mulig mat i Norge. Hele 89 % er enige i at norske melkebønder gjør en viktig jobb. Det er en sterk økning på hele 8 prosentpoeng fra tilsvarende undersøkelse i november 2021 hvor 81 % var enig i utsagnet.
–Så høy holdningsenighet tyder på at vi på alvor har begynt å tenke på egen selvforsyning og hvor viktig melkebøndene er for oss. Melk er et sentralt produkt i det norske kostholdet, og hele 90 % av oss har meieriprodukter i kjøleskapet til daglig. Forhåpentligvis vil folk fortsette å være opptatt av norsk matproduksjon også i tiden som kommer. Norske melkebønder gjør en formidabel innsats for å holde kvaliteten og produksjonen oppe slik at vi kan nyte sunn, bærekraftig melk hver eneste dag, avslutter Berg Hauge.
Utsagn: «Det er viktig at Norge produserer så mye mat vi har mulighet til med de ressursene vi har tilgjengelig»
Mars/april 2020 |
Mars/april 2022 |
|
Enig |
88 % |
88 % |
Verken eller |
6 % |
7 % |
Uenig |
4 % |
4 % |
Vet ikke |
2 % |
1 % |
Utsagn: «Gårder med melkekyr er viktig for å produsere mest mulig mat i Norge»
Mars/april 2020 |
November 2021 |
Mars/april 2022 |
|
Enig |
82 % |
76 % |
84 % |
Verken eller |
10 % |
14 % |
9 % |
Uenig |
5 % |
7 % |
5 % |
Vet ikke |
3 % |
3 % |
2 % |
Utsagn: «Norske melkebønder gjør en viktig jobb»
November 2021 |
Mars/april 2022 |
|
Enig |
81 % |
89 % |
Verken eller |
11 % |
7 % |
Uenig |
5 % |
3 % |
Vet ikke |
3 % |
1 % |
Alle undersøkelsene er gjennomført av Norstat for Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no) i landsrepresentative utvalg på 1.000 respondenter
Nøkkelord
Kontakter
Stine WickmannKommunikasjonsrådgiverMelk.no
Tel:48891999stine@melk.noBilder


Dokumenter
Om Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK) er landets fremste kompetansesenter for merkenøytral informasjon om melk og meieriprodukter. Vår oppgave er å øke kunnskapen om disse matvarene basert på et faglig, vitenskapelig grunnlag. MELK besitter oppdatert faglig innsikt og analyser av ernæringsforskning, forbruksmønstre og holdninger. På melk.no finner du artikler, tips og råd, fakta og nyttige oppskrifter.
Følg pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Smør og helmelk i vinden: Norske forbrukere søker ekte smak30.4.2025 06:00:00 CEST | Pressemelding
Nordmenn vender seg mot mer naturlige råvarer: Salget av smør økte med 5,8 % i første kvartal 2025 sammenlignet med samme periode året før, viser nye tall fra Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK). Helmelk følger samme trend med en økning på 4,5 %. Økningen peker mot en bredere bevegelse der flere ønsker mat laget fra bunnen av – basert på rene og tradisjonelle ingredienser.
Lag påskens beste vafler – og unngå matsvinn14.4.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Nystekte vafler bidrar til hyggelig påskestemning – enten du er på fjellet, ved sjøen, i byen eller bare vil gjøre noe koselig sammen med familie og venner. Og når ferien går mot slutten og det fortsatt står melk, yoghurt eller rømme igjen i kjøleskapet, er vaffelrøra en enkel og smakfull redning.
Yoghurt naturell i vinden: Opp 40 % siden 202010.4.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Yoghurt naturell vokser kraftig i popularitet. Nye tall fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter viser at salget har økt med 40 prosent siden 2020. Bare det siste året steg volumet med 17 prosent. I 2024 ble det solgt over 13 700 tonn yoghurt naturell i Norge.
Melk med smak tar av – 37 % økning siden 202021.3.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Nordmenn elsker melk med smak! Salget har økt med 37 % på fire år, ifølge Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK). Den tradisjonelle sjokolademelken er fortsatt den store favoritten, men bransjen har vært rask til å følge nye trender og skape flere smakfulle alternativer.
Brunosten er tilbake – flere får smaken på nasjonalosten7.3.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Etter flere år med nedgang gjør brunosten comeback. Tall fra Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK) viser at salget har økt med 9,2 % de siste to årene. Nasjonalosten er igjen en favoritt på nordmenns brødskiver.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom