9 av 10 nordmenn mener at Norge må produsere så mye mat vi har mulighet til

Våre holdninger til norskprodusert mat har vært positive i lang tid, men viktigheten av egen matproduksjon ser ut til å øke i takt med krisetider. Det samme så vi tidlig i pandemien (mars 2020) hvor oppslutningen rundt norskprodusert mat målte 88 %.
Undersøkelsene er gjennomført av Norstat på vegne av Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no)
Matsikkerhet opptar oss
–Den høye oppslutningen blant befolkningen viser at kriser raskt forsterker folks syn og holdninger rundt matsikkerhet. I dette tilfellet noe vi i Norge nok har tatt litt som en selvfølge – nemlig at vi får næringsrik og god mat fra den norske bonden, sier Ida Berg Hauge, i Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no)
Sterk oppslutning rundt den norske melkebonden
I undersøkelsen ble også viktigheten av norske gårder med melkekyr målt hvor 84 % svarer at gårder med melkekyr er viktig for å produsere mest mulig mat i Norge. Hele 89 % er enige i at norske melkebønder gjør en viktig jobb. Det er en sterk økning på hele 8 prosentpoeng fra tilsvarende undersøkelse i november 2021 hvor 81 % var enig i utsagnet.
–Så høy holdningsenighet tyder på at vi på alvor har begynt å tenke på egen selvforsyning og hvor viktig melkebøndene er for oss. Melk er et sentralt produkt i det norske kostholdet, og hele 90 % av oss har meieriprodukter i kjøleskapet til daglig. Forhåpentligvis vil folk fortsette å være opptatt av norsk matproduksjon også i tiden som kommer. Norske melkebønder gjør en formidabel innsats for å holde kvaliteten og produksjonen oppe slik at vi kan nyte sunn, bærekraftig melk hver eneste dag, avslutter Berg Hauge.
Utsagn: «Det er viktig at Norge produserer så mye mat vi har mulighet til med de ressursene vi har tilgjengelig»
Mars/april 2020 |
Mars/april 2022 |
|
Enig |
88 % |
88 % |
Verken eller |
6 % |
7 % |
Uenig |
4 % |
4 % |
Vet ikke |
2 % |
1 % |
Utsagn: «Gårder med melkekyr er viktig for å produsere mest mulig mat i Norge»
Mars/april 2020 |
November 2021 |
Mars/april 2022 |
|
Enig |
82 % |
76 % |
84 % |
Verken eller |
10 % |
14 % |
9 % |
Uenig |
5 % |
7 % |
5 % |
Vet ikke |
3 % |
3 % |
2 % |
Utsagn: «Norske melkebønder gjør en viktig jobb»
November 2021 |
Mars/april 2022 |
|
Enig |
81 % |
89 % |
Verken eller |
11 % |
7 % |
Uenig |
5 % |
3 % |
Vet ikke |
3 % |
1 % |
Alle undersøkelsene er gjennomført av Norstat for Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no) i landsrepresentative utvalg på 1.000 respondenter
Nøkkelord
Kontakter
Stine WickmannKommunikasjonsrådgiverMelk.no
Tel:48891999stine@melk.noBilder


Dokumenter
Om Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK) er landets fremste kompetansesenter for merkenøytral informasjon om melk og meieriprodukter. Vår oppgave er å øke kunnskapen om disse matvarene basert på et faglig, vitenskapelig grunnlag. MELK besitter oppdatert faglig innsikt og analyser av ernæringsforskning, forbruksmønstre og holdninger. På melk.no finner du artikler, tips og råd, fakta og nyttige oppskrifter.
Følg pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Økologisk melk skyter fart – opp 20 prosent i første halvår4.9.2025 05:13:00 CEST | Pressemelding
Økologisk hvit søtmelk er på full fart inn i norske kjøleskap. I første halvår 2025 økte salget med hele 20 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. Det viser ferske forbrukstall fra Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK).
Kvarg skyter fart – opp 43 prosent29.8.2025 07:59:19 CEST | Pressemelding
Kvarg er årets store overraskelse i meieridisken. Salget økte med hele 43 prosent i første halvår 2025, viser ferske volumtall fra Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK). Oppgangen drives av nordmenns appetitt på proteinrike og allsidige meieriprodukter.
Yoghurt, helmelk og smør løfter meierisalget27.8.2025 07:30:00 CEST | Pressemelding
Nordmenn kjøpte merkbart mer yoghurt, helmelk og smør i første halvår 2025. Målt i volum økte yoghurt med nær åtte prosent, helmelk med 4,8 prosent og smør med 4,9 prosent, viser tall fra Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK).
Når melk og brød blir kontroversielt – hva gjør kostholdsdebatten med ungdom?11.8.2025 08:30:00 CEST | Pressemelding
En ny landsrepresentativ undersøkelse blant ungdom avslører hvordan råd, trender og påvirkning skaper forvirring om mat og helse. Funnene slippes for første gang under Arendalsuka – etterfulgt av debatt med politikere, fagpersoner og influensere.
Verdens Melkedag: Melken gjør comeback som trygg motvekt30.5.2025 09:25:18 CEST | Pressemelding
Etter nesten femti år med jevn nedgang, er melken på vei oppover igjen. Nye tall viser at salget av helmelk og smaksatt melk øker – og at stadig flere nordmenn finner tilbake til det kjente og trygge. Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK) ser en positiv utvikling i forkant av Verdens Melkedag 1. juni.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom