9 av 10 nordmenn mener at Norge må produsere så mye mat vi har mulighet til

Våre holdninger til norskprodusert mat har vært positive i lang tid, men viktigheten av egen matproduksjon ser ut til å øke i takt med krisetider. Det samme så vi tidlig i pandemien (mars 2020) hvor oppslutningen rundt norskprodusert mat målte 88 %.
Undersøkelsene er gjennomført av Norstat på vegne av Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no)
Matsikkerhet opptar oss
–Den høye oppslutningen blant befolkningen viser at kriser raskt forsterker folks syn og holdninger rundt matsikkerhet. I dette tilfellet noe vi i Norge nok har tatt litt som en selvfølge – nemlig at vi får næringsrik og god mat fra den norske bonden, sier Ida Berg Hauge, i Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no)
Sterk oppslutning rundt den norske melkebonden
I undersøkelsen ble også viktigheten av norske gårder med melkekyr målt hvor 84 % svarer at gårder med melkekyr er viktig for å produsere mest mulig mat i Norge. Hele 89 % er enige i at norske melkebønder gjør en viktig jobb. Det er en sterk økning på hele 8 prosentpoeng fra tilsvarende undersøkelse i november 2021 hvor 81 % var enig i utsagnet.
–Så høy holdningsenighet tyder på at vi på alvor har begynt å tenke på egen selvforsyning og hvor viktig melkebøndene er for oss. Melk er et sentralt produkt i det norske kostholdet, og hele 90 % av oss har meieriprodukter i kjøleskapet til daglig. Forhåpentligvis vil folk fortsette å være opptatt av norsk matproduksjon også i tiden som kommer. Norske melkebønder gjør en formidabel innsats for å holde kvaliteten og produksjonen oppe slik at vi kan nyte sunn, bærekraftig melk hver eneste dag, avslutter Berg Hauge.
Utsagn: «Det er viktig at Norge produserer så mye mat vi har mulighet til med de ressursene vi har tilgjengelig»
|
Mars/april 2020 |
Mars/april 2022 |
|
|
Enig |
88 % |
88 % |
|
Verken eller |
6 % |
7 % |
|
Uenig |
4 % |
4 % |
|
Vet ikke |
2 % |
1 % |
Utsagn: «Gårder med melkekyr er viktig for å produsere mest mulig mat i Norge»
|
Mars/april 2020 |
November 2021 |
Mars/april 2022 |
|
|
Enig |
82 % |
76 % |
84 % |
|
Verken eller |
10 % |
14 % |
9 % |
|
Uenig |
5 % |
7 % |
5 % |
|
Vet ikke |
3 % |
3 % |
2 % |
Utsagn: «Norske melkebønder gjør en viktig jobb»
|
November 2021 |
Mars/april 2022 |
|
|
Enig |
81 % |
89 % |
|
Verken eller |
11 % |
7 % |
|
Uenig |
5 % |
3 % |
|
Vet ikke |
3 % |
1 % |
Alle undersøkelsene er gjennomført av Norstat for Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no) i landsrepresentative utvalg på 1.000 respondenter
Nøkkelord
Kontakter
Stine WickmannKommunikasjonsrådgiverMelk.no
Tel:48891999stine@melk.noBilder


Dokumenter
Om Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK) er landets fremste kompetansesenter for merkenøytral informasjon om melk og meieriprodukter. Vår oppgave er å øke kunnskapen om disse matvarene basert på et faglig, vitenskapelig grunnlag. MELK besitter oppdatert faglig innsikt og analyser av ernæringsforskning, forbruksmønstre og holdninger. På melk.no finner du artikler, tips og råd, fakta og nyttige oppskrifter.
Følg pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Nordmenn elsker julegrøt28.11.2025 08:24:03 CET | Pressemelding
Tre av fire nordmenn spiser julegrøt i løpet av desember – og blant dem under 45 år gjelder dette hele åtte av ti. Det viser en fersk Norstat-undersøkelse utført for Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK). Tallene viser at julegrøt fortsatt er en av de mest populære tradisjonene våre i adventstiden.
Opptur for melk og grove kornprodukter27.11.2025 11:02:55 CET | Pressemelding
Ferske tall fra Helsedirektoratets *Utviklingen i norsk kosthold 2025* viser en positiv utvikling for noen av de viktigste basisvarene i norsk kosthold. Etter flere år med nedgang flater melkeforbruket nå ut, og flere melkeprodukter viser vekst. Samtidig øker sammalt mel (fullkorn) – for første gang siden 2018.
Kvarg vokser 59 % i Q3 – i takt med sterk proteintrend26.11.2025 05:30:00 CET | Pressemelding
Kvarg har gått fra å ligge litt under radaren til å bli en av de tydeligste driverne i ferskostkategorien. Tall fra Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK) viser at salget økte nesten 60 % i tredje kvartal, sammenlignet med samme periode i fjor.
Melk i medvind – alle kategorier peker oppover13.11.2025 07:07:00 CET | Pressemelding
Melkesalget økte i tredje kvartal, og alle meierikategorier gikk opp sammenlignet med samme kvartal i 2024. Flere velger igjen melk, og interessen for naturlige og proteinrike produkter holder seg sterk.
Grøtens dag 23. oktober: Unge kvinner spiser mest havregrøt22.10.2025 08:03:38 CEST | Pressemelding
Torsdag 23. oktober markeres Grøtens dag, og havregrøt fortsetter å være nordmenns klare grøtfavoritt.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom
