9 av 10 nordmenn mener at Norge må produsere så mye mat vi har mulighet til
Våre holdninger til norskprodusert mat har vært positive i lang tid, men viktigheten av egen matproduksjon ser ut til å øke i takt med krisetider. Det samme så vi tidlig i pandemien (mars 2020) hvor oppslutningen rundt norskprodusert mat målte 88 %.
Undersøkelsene er gjennomført av Norstat på vegne av Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no)
Matsikkerhet opptar oss
–Den høye oppslutningen blant befolkningen viser at kriser raskt forsterker folks syn og holdninger rundt matsikkerhet. I dette tilfellet noe vi i Norge nok har tatt litt som en selvfølge – nemlig at vi får næringsrik og god mat fra den norske bonden, sier Ida Berg Hauge, i Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no)
Sterk oppslutning rundt den norske melkebonden
I undersøkelsen ble også viktigheten av norske gårder med melkekyr målt hvor 84 % svarer at gårder med melkekyr er viktig for å produsere mest mulig mat i Norge. Hele 89 % er enige i at norske melkebønder gjør en viktig jobb. Det er en sterk økning på hele 8 prosentpoeng fra tilsvarende undersøkelse i november 2021 hvor 81 % var enig i utsagnet.
–Så høy holdningsenighet tyder på at vi på alvor har begynt å tenke på egen selvforsyning og hvor viktig melkebøndene er for oss. Melk er et sentralt produkt i det norske kostholdet, og hele 90 % av oss har meieriprodukter i kjøleskapet til daglig. Forhåpentligvis vil folk fortsette å være opptatt av norsk matproduksjon også i tiden som kommer. Norske melkebønder gjør en formidabel innsats for å holde kvaliteten og produksjonen oppe slik at vi kan nyte sunn, bærekraftig melk hver eneste dag, avslutter Berg Hauge.
Utsagn: «Det er viktig at Norge produserer så mye mat vi har mulighet til med de ressursene vi har tilgjengelig»
Mars/april 2020 |
Mars/april 2022 |
|
Enig |
88 % |
88 % |
Verken eller |
6 % |
7 % |
Uenig |
4 % |
4 % |
Vet ikke |
2 % |
1 % |
Utsagn: «Gårder med melkekyr er viktig for å produsere mest mulig mat i Norge»
Mars/april 2020 |
November 2021 |
Mars/april 2022 |
|
Enig |
82 % |
76 % |
84 % |
Verken eller |
10 % |
14 % |
9 % |
Uenig |
5 % |
7 % |
5 % |
Vet ikke |
3 % |
3 % |
2 % |
Utsagn: «Norske melkebønder gjør en viktig jobb»
November 2021 |
Mars/april 2022 |
|
Enig |
81 % |
89 % |
Verken eller |
11 % |
7 % |
Uenig |
5 % |
3 % |
Vet ikke |
3 % |
1 % |
Alle undersøkelsene er gjennomført av Norstat for Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no) i landsrepresentative utvalg på 1.000 respondenter
Nøkkelord
Kontakter
Stine WickmannKommunikasjonsrådgiverMelk.no
Tel:48891999stine@melk.noBilder
Dokumenter
Om Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK) er landets fremste kompetansesenter for merkenøytral informasjon om melk og meieriprodukter. Vår oppgave er å øke kunnskapen om disse matvarene basert på et faglig, vitenskapelig grunnlag. MELK besitter oppdatert faglig innsikt og analyser av ernæringsforskning, forbruksmønstre og holdninger. På melk.no finner du artikler, tips og råd, fakta og nyttige oppskrifter.
Følg pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter
5 tips til mindre matsvinn26.9.2024 12:00:00 CEST | Pressemelding
Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK) markerer den internasjonale dagen mot matsvinn, og gir fem råd som kan bidra til at nordmenn kaster mindre mat.
Menn har fått et mer negativt forhold til mat9.9.2024 10:03:16 CEST | Pressemelding
Et økt fokus på hva man bør og ikke bør spise bidrar til at mange mister matgleden. Særlig menns forhold til mat ser ut til å ha endret seg i negativ retning de siste årene. Det viser en ny landsrepresentativ undersøkelse for Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK).
Cottage cheese-feberen fortsetter29.8.2024 11:00:00 CEST | Pressemelding
Salget av cottage cheese har økt jevnt over tid, men det siste året har salget skutt i været, viser tall fra Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK). Det gjelder særlig i andre kvartal av 2024.
Ferske tall: Helmelk stadig mer populært26.8.2024 08:00:00 CEST | Pressemelding
Første halvår av 2024 har vært bra for melk og meieriprodukter, med en økning i salgsvolumet av samtlige kategorier. Det viser nye tall fra Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK). Flere produkter fortsetter å stige i popularitet.
Nye kostråd: Tydeligere råd om melk i kostholdet15.8.2024 14:10:06 CEST | Pressemelding
Helsemyndighetene mener at melk og meieriprodukter bør ha en sentral rolle i nordmenns kosthold. Dette er blitt enda tydeligere enn før, da rådet om meieriprodukter nå er ett av syv kostråd som i dag ble lansert under Arendalsuka.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom