Fem ønsker å bygge indrefileten på Helgeland

Den solide interessen for å få bygge de to traseene i prosjektet er godt nytt for prosjektledelsen i Statens vegvesen. De fem leverandørene er Aldesa Construcciones S.A, Bertelsen & Garpestad AS, Hæhre Entreprenør AS, Johs. J. Syltern AS og Risa AS.
«Vi er meget godt fornøyd med at disse 5 leverandørene ønsker å delta i vår konkurranse. Vi føler oss trygge på at de vil være godt egnet til å gjennomføre denne jobben, prosjektleder for E6 Helgeland, Bård Nyland»
Statens vegvesen skal nå gjennomgå søknadene og invitere de 3 best kvalifiserte leverandørene til å delta i konkurransen.
Kontrakten det skal konkurreres om er en totalentreprise og konkurransen vil bli gjennomført med forhandlinger. Det tas sikte på å tildele og signere kontrakt løpet av november 2022. Fysisk anleggsstart er planlagt i løpet av våren 2023, med overlevering av ferdig veg i oktober 2024.
Indrefilet med få hindringer
Arbeidene omfatter prosjektering og bygging av omkring 9,6 kilometer ny E6 med fartsgrense 90 km/t på strekningen Trøndelag grense-Majahaugen og Flyum-Kappfjellia. Ny veglinje går stort sett i jomfruelig terreng utenfor eksisterende E6.
I tillegg skal strekningen Kappfjellia-Lille Majavatn klargjøres for 90 km/t. Det er sanering av avkjørsler, bygging av sideveger samt noe bearbeiding av sideterreng som skal utføres på denne strekningen.
– Her ligger det an til en rask og effektiv utbygging fordi det meste av vegen ligger i jomfruelig terreng uten større utfordringer. På Helgeland har vi god erfaring med å utvikle og gjennomføre våre kontrakter i tett samspill med entreprenørene. Det sier prosjektleder for E6 Helgeland, Bård Nyland.
Statens vegvesen har satt av drøyt 500 millionerkroner til de to parsellene.
Nesten bare 90 sone
Når de siste to strekningene står ferdig har Statens vegvesen siden oppstarten i 2015 bygd og utbedret 142 kilometer ny vei gjennom Helgeland. Av dette vil hele 120 kilometer være 90 sone. E6 fra Nordland grense til nord på Saltfjellet vil da med få unntak ha gjennomgående god eller høy standard. Totalt vil det bli brukt 9,5 milliarder kroner på E6 Helgeland, fra Saltfjellet til Trøndelag grense.
Nøkkelord
Kontakter
Bård NylandProsjektleder Statens vegvesen Utbygging
Tel:95242741baard.nyland@vegvesen.noBilder


Dokumenter
Om Statens vegvesen
Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.
Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen
Øvelse stenger E6 i Alta12.5.2025 08:15:00 CEST | Pressemelding
13. og 14. mai har Statens vegvesen, nødetatene og fremtidige yrkessjåfører øvelse i Kåfjordtunnelen på E6 i Alta. Vegen blir stengt mellom klokken 09.00 og 11.00 begge dagene.
No startar Fellesprosjektet Arna-Stanghelle berg- og skredsikringsarbeid langs E169.5.2025 20:30:01 CEST | Pressemelding
Neste veke startar berg- og skredsikringsarbeid på Vaksdal, Stanghelle og Helle. Arbeidet vil føre til kolonnekøyring på E16 på dagtid.
Sikring av Strindheimtunnelen og utbedring av Trønderbanen: Bruk kollektivtransport og alternative ruter9.5.2025 15:34:42 CEST | Pressemelding
Statens vegvesen og Bane NOR oppfordrer til bruk av kollektivtransport og alternative ruter når det skal gjennomføres sikringsarbeider for Strindheimtunnelen og modernisering av Trønderbanen parallelt.
Her skal Vegvesenet hindra flaum i framtida9.5.2025 14:26:43 CEST | Pressemelding
Statens vegvesen skal byta ei stikkrenne på rv. 13 Verken for å unngå framtidige flaumar.
Stenger E10 ved Sæter i Hårvika to netter i mai9.5.2025 12:09:59 CEST | Pressemelding
E10 ved Sæter mellom Lødingen og Tjeldsundbrua må stenges helt natt til 14. og natt til 15. mai grunnet vegarbeid. Det er ingen omkjøringsmulighet ved arbeidsstedet.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom