Tester nye løsninger for fossilfrie anleggsplasser

- Utslippene fra norske anleggsplasser skal ned de neste årene. Vi er glade for at Samferdselsdepartementet har tildelt midler til våre pilotprosjekter. Pilotprosjektene vil bidra til utslippsreduksjon, og til å bygge kunnskap og erfaring vi kan ta med oss inn i fremtidige prosjekter, sier Anette Aanesland, administrerende direktør i Nye Veier.
Nye Veier har fått støtte til tre tiltak:
- På prosjektet E18 Rugtvedt-Langangen skal dieselaggregater brukt til bygging av flere bruer erstattes med strøm fra nettet. Dette vil redusere forbruket av diesel betraktelig. Eiffage Genie Civil er entreprenør.
- På prosjektet E39 Lyngdal øst-Lyngdal vest skal det prøves ut nye metoder for behandling av slam fra tunneldriving. Tunnelslam må i dag fraktes til godkjente mottak, ofte over store avstander. Dette gir store utslipp fra transport. En komprimering av slammet kan redusere transportbehovet og dermed også utslippene. Prosjektet skal også se på løsninger for foredling av slammet og om det er mulig å bruke slammet til noe fornuftig i prosjektet. E39 Lyngdal øst-Lyngdal vest bygges av arbeidsfellesskapet Implenia Norge/Stangeland maskin.
- Nye veier skal gjennomføre et kunnskapsprogram om fossilfrie anleggsplasser. I dette prosjektet skal Nye Veier, i samarbeid med Statens vegvesen og Bane NOR, høste kunnskap fra pågående pilotprosjekter og belyse ulike tema som er viktig for fremtidig utvikling av fossilfrie løsninger på anleggsplassene
Nye Veier vedtok i 2021 en ny virksomhetsstrategi. I denne strategien er klima og miljø løftet frem som en av fire hovedprioriteringer i selskapet de kommende årene.
- Vi er klare for å bidra til omstillingen av norsk anleggsbransje. Pilotprosjektene vil gi oss nyttig kunnskap og erfaring som vil bidra til vårt mål om en halvering av utslippene fra anleggsplassene våre innen 2030. Vi er også spesielt glade for at departementet viser oss tillitten til å administrere et kunnskapsprogram. Gjennom dette kunnskapsprogrammet vil vi kunne sørge for en god og strukturert innhøsting av kunnskap fra prosjektene, og gode vurderinger av blant annet samfunnsøkonomi, kostnadseffektivitet og praktisk gjennomførbarhet av ulike tiltak, sier Anette Aanesland.
Bilder

Om Nye Veier
Nye Veier er et fullt ut statlig eid aksjeselskap. Selskapets oppgaver omfatter å planlegge, bygge, drifte og vedlikeholde viktige hovedveier. Disse binder landet vårt sammen, og knytter Norge til hovedveier i utlandet. Nye Veier skal være en slank og effektiv byggherreorganisasjon, med et mål om å sikre helhetlig og kostnadseffektiv utbygging og drift av trafikksikre hovedveier.
Denne infrastrukturen vil raskt styrke næringslivets konkurranseevne, gi innbyggere mer effektiv, forutsigbar og tryggere veitransport og mer vei for pengene.
Selskapets verdier er "Fornyer", "Forbedrer" og "Forsikrer".
Følg pressemeldinger fra Nye Veier
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Nye Veier på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Nye Veier
Ordførere sprengte seg gjennom Forbordsfjellet31.8.2023 17:58:11 CEST | Pressemelding
Veiprosjektet E6 mellom Kvithammar og Åsen i Trøndelag har nådd en viktig milepæl. Prosjektets lengste tunnel, gjennom Forbordsfjellet, har hatt gjennomslag. Den siste salven ble skutt av ordførerne Eli Arnstad i Stjørdal kommune og Anita Sand i Levanger kommune.
Invitasjon til markedsdialog med befaring E6 Ranheim – Værnes 7. september15.8.2023 09:00:00 CEST | Aktuelt
Som tidligere varslet inviterer Nye Veier til markedsdialog om det videre arbeidet for utbygging av ny E6 Ranheim–Værnes. Konferansen 7. september retter seg særskilt mot aktuelle tilbydere for en ny konkurranse for utbygging av denne strekningen.
Bygger ny E6 i Innlandet14.8.2023 14:08:22 CEST | Pressemelding
Nye Veier og AF Gruppen signerte i dag kontrakten på bygging av ny E6 fra Lillehammer til Øyer. Nå starter den helhetlige byggingen av den viktigste veien mellom nord og sør i Sør-Norge. Trafikksikkerheten blir bedre, det blir lettere å komme frem, avstandene i regionen blir mindre og effektiv transport er effektene av ny E6.
Feiret gjennomslag og 12.000 meter drevet tunnel7.7.2023 09:27:58 CEST | Pressemelding
En stor milepæl ble nådd i Nye Veiers prosjekt E39 Lyngdal øst – Lyngdal vest, da gjennomslagssalven på den 3400 meter lange Rossåstunnelen ble skutt.
Ut i markedet med arbeid på deler av E6 i Trøndelag6.7.2023 10:36:45 CEST | Pressemelding
Nye Veier inviterer entreprenører til dialog om å bygge ny E6 mellom Ranheim og Værnes. Konkurransen om å bygge denne strekningen vil bli lyst ut i løpet av høsten 2023. Målet er å åpne veien i løpet av 2027.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom