
Klarnas sub-brand og forretningsenhet «Klarna Kosma» lanseres for å håndtere rask vekst i Open Banking-plattform

Kosma gir enkel tilgang til flere banker enn noen annen Open Banking-leverandør, og sørger dermed for at nye fintech-tjenester raskere kan nå ut globalt, samtidig som de leverer komponentene som kreves for innovasjon innen finansielle tjenester. Med Kosma kan finansinstitusjoner, fintech-selskaper og forhandlere utvikle neste generasjons fintech-apper og tjenester ved hjelp av enkel og trygg tilgang til 15 000 banker i 24 land over hele verden via kun én API.
Den nye forretningsenheten vil håndtere den massive veksten Klarna har opplevd på dette området, der antallet tilknyttede banker har blitt mer enn doblet i løpet av det siste året. Klarna Kosma behandler i dag nærmere 1 milliard forespørsler om tilgang til bankkontoer hvert år.
"Kosma betyr at vi åpner opp den proprietære Open Banking-plattformen og teknologien vår for banker, forhandlere og fintech-selskaper som deler drømmen vår om en verden der forbrukerne eier dataene sine og bankene konkurrerer om kundene ved å levere verdi, ikke ved å låse inn data", sier Yaron Shaer, CTO i Klarna.
Plattformen blir allerede brukt av et bredt utbud av forskjellige bedriftsrettede og forbrukerfokuserte innovasjoner. FINOM, for eksempel, er en Amsterdam-basert start-up som tilbyr økonomistyring, business banking og faktureringstjenester til SMB'er og freelancere i Frankrike, Tyskland og Italia. De integrerte seg med Klarna for å skape en ny generasjon digitale fakturaer, som inkluderer en 'Betal nå'-funksion, som tillater betaling direkte fra fakturaen, og som hjelper deres små virksomheter med å samle pengene sine inn langt raskere, som igjen forbedrer pengestrømmen. Konstantin Stiskin, styremedlem og medgründer hos FINOM sier:
"Over 5000 bedriftskunder hos FINOM bruker allerede Klarnas løsninger for å gjøre livet deres bedre. Fagfolk og SMB'er er ryggraden i den europeiske økonomien, men de er i stor grad underbetjent når det kommer til banker og finansielle tjenester. Hos FINOM arbeider vi hver dag for å løse dette problemet, og gi europeiske entreprenører de beste verktøyene for å gjøre deres arbeid og liv lettere."
ZealiD leverer en digital identitets- og signaturservice, som gir forbrukere mulighet til å registrere og logge inn online og underskrive kontrakter problemfritt og sikkert. Tjenesten bruker Klarnas Open Banking-plattform til å identifisere og validere forbrukerens identitet på en enkel og innovativ måte fra ZealiDs brukervennlige app, som erstatter det foreldede kravet om å bruke et kontoutdrag fra banken som bevis for sin adresse. Philip Hallenborg, grunnlegger og administrerende direktør hos ZealiD, sier:
"Takket være Klarna kunne ZealiD implementere løsningen raskt og opprette forbindelse til hundrevis av banker på tvers av alle EU-medlemslandene."
Klarnas første inntreden på Open Banking-arenaen var oppkjøpet av den ledende tyske bankoverføringstjenesten SOFORT i 2014. Senere har Klarna utviklet tjenesten og utvidet den til 24 markeder, og de har tatt i bruk Open Banking for å levere ytterligere bedriftsinterne tjenester. Klarna bruker nå Open Banking til å drive Account Insight Services (AIS), som gir flere millioner forbrukere oversikt over betalingene sine direkte i Klarna-appen, og til å tilby sanntidsdata som gjør det mulig å ta enda mer ansvarlige lånebeslutninger i forbindelse med Klarnas betalingsmetoder.
"I løpet av det siste året har etterspørselen etter Open Banking-tjenester fra finansinstitusjoner og fintech start-ups nådd et vendepunkt. Derfor har vi nå etablert en egen forretningsenhet som samler teknologi, produktutvikling, salg og markedsføring i samme team, slik at vi kan fokusere på et hurtigvoksende marked til en verdi av 15 milliarder USD," sier Wilko Klaassen, VP i Klarna Kosma.
Om Klarna Kosma:
Klarna Kosma gjør nyskapende ideer om til virkelighet. Klarna Kosma ble lansert i 2022 og er Klarnas finansteknologiske plattform for banker, fintech-selskaper og innovative forhandlere som utvikler betalingstjenester eller trenger tilgang til finansielle data for å utvikle egne løsninger for sluttbrukerne. Den velprøvde og velutviklede plattformen tilbyr tilkoblingsmuligheter til et voksende nettverk av over 15 000 banker i 24 land via én enkelt Open Banking API. Klarna Kosma behandler i dag nærmere 1 milliard forespørsler om tilgang til bankkontoer hvert år, og er verdens mest omfattende Open Banking-plattform. Mer informasjon finnes på www.kosma.com.
Kontakter
press@klarna.com
Bilder
Om Klarna
Siden 2005 har Klarna jobbet med å akselerere handelen med forbrukerens behov i sentrum. Med over 150 millioner aktive forbrukere globalt og 2,5 millioner transaksjoner om dagen, revolusjonerer Klarnas rettferdige, bærekraftige og AI-drevne betalings- og shoppingløsninger måten vi handler på nett og i fysisk butikk. De gir forbrukerne det som skal til for å handle smartere, tryggere og enklere. Globalt har mer enn 550 000 butikker, inkludert H&M, Saks, Sephora, Macys, Ikea, Expedia Group, Nike og Airbnb, tatt i bruk Klarnas innovative teknologi og markedsføringsløsninger for å drive vekst og lojalitet. For mer informasjon, besøk Klarna.com
Følg pressemeldinger fra Klarna
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Klarna på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Klarna
Kraftig økning i nettsalget av parfyme: Dufter til menn vokser klart mest6.6.2024 07:32:54 CEST | Pressemelding
Bare i løpet av årets første fire måneder har salget av parfyme og andre duftprodukter gjennom Klarna økt med hele 77 prosent fra samme periode i fjor. Duft til menn, og økt salg blant unge voksne, er blant de viktigste årsakene til den kraftige økningen.
AI hjelper Klarna med å redusere kostnadene til markedsføring med 100 millioner kroner29.5.2024 11:23:28 CEST | Pressemelding
Klarna, den AI-drevne globale betalingsleverandøren og shoppingassistenten, har redusert salgs- og markedsføringskostnadene med 11 prosent i 1. kvartal 2024. AI står for 37 prosent av kostnadsbesparelsene, eller rundt 100 millioner svenske kroner årlig.
900 norske nettbutikker har tatt i bruk Klarnas nye innloggingstjeneste: Enormt potensial28.5.2024 11:56:24 CEST | Pressemelding
Mer enn 900 norske nettbutikker tilknyttet Nordens største netthandelsplattform, Mystore, er nå live med Klarnas nye innloggingstjeneste, «Sign in with Klarna.»
Klarnas betalingsløsninger blir tilgjengelig i Nets kasse15.5.2024 10:01:02 CEST | Pressemelding
Klarna, den AI-drevne globale betalingsleverandøren og shoppingassistenten, og Nets, en del av den ledende europeiske betalingsleverandøren Nexi Group, meddeler i dag at de har inngått et partnerskap som gjør Klarnas populære betalingsmåte tilgjengelig for alle nordiske nettbutikker som selger gjennom Nets.
Klarnas AI-assistent håndterer 2 av 3 kundeservice-chatter etter en måned28.2.2024 08:32:25 CET | Pressemelding
Klarna presenterer nå sin nye AI-assistent – bygd på OpenAI-teknikk. Bare etter en måneds bruk av kundene, taler resultatene sitt tydelige språk: