Bileierne vet ikke nok om egen valgfrihet
29 prosent tror garantien bortfaller hvis de går utenom merkeverkstedene i bilens garantiperiode, viser undersøkelsen, som er foretatt av YouGov for Autobransjens Leverandørforening (ABL). I tillegg oppgir 35 prosent at de ikke vet.
– Bare 37 prosent er fullt ut klar over at garantien gjelder uavhengig av hvilken kategori det valgte verkstedet tilhører. Dette er syv prosent færre enn da vi spurte om det samme i 2020, sier Arild Hansen, daglig leder i ABL.
På spørsmål om de tror et frittstående verksted kan stemple for utført intervallservice i bilens servicehefte svarer åtte prosent nei, mens 31 prosent krysser av for vet ikke. Bare seks av ti bileiere har fått med seg at det råder full valgfrihet på servicemarkedet.
ABL har gjennom mange år gjort jevnlige målinger om kjennskapen til fritt verkstedvalg.
– Bevisstheten holder seg merkelig lav, til tross for at det er publisert mye forbrukerrettet informasjon om dette over en lang periode, sier Hansen.
Halvparten sjekker priser
Pris er den viktigste faktoren ved valg av bilverksted, viser målingen. Allikevel oppgir bare halvparten at de sjekker med flere verksteder før de bestiller service eller reparasjon.
Når det gjelder kvaliteten på arbeidet, mener 33 prosent at det ikke er noen forskjell på de ulike verkstedtypene. 27 prosent tror merkeverkstedene er best, mens 17 prosent holder en knapp på frittstående eller kjedeverksteder. Nesten én av fire svarer vet ikke.
– Det er forståelig at oppfatningene rundt dette ikke gir noe entydig bilde, for det stilles strenge krav til verkstedene generelt. Alle må ha dokumentert kompetanse, topp moderne utstyr og tilgang til nødvendige tekniske data, sier Hansen.
Skillet mellom de ulike verkstedkategorienes roller er heller ikke like skarpt som før, mener han.
Stort informasjonsbehov
Katrine Køste, kjedeleder i AutoMester, er ikke så overrasket over resultatene fra den nye ABL-undersøkelsen.
– Selv om det har vært jobbet godt med forbrukerinformasjon på dette feltet i mange år, er det fortsatt en lang vei å gå før bileierne blir fullt ut kjent med sin rett til fritt å velge verksted, sier Køste.
Hun mener det vil styrke de merkeuavhengige verkstedenes posisjon hvis det blir vanligere at kundene sjekker og sammenligner priser før de bestiller service eller reparasjon.
– Alle våre 220 verksteder er godkjent av Statens vegvesen. Vi dokumenterer alt arbeid, og sørger for at delene vi bruker er av original kvalitet eller bedre. Kontrollen med bransjen er god, så det skal være trygt for bileierne å velge det verkstedet som passer dem best.
Nøkkelord
Kontakter
Arild HansenDaglig leder
Tel:907 74 601arild.hansen@autobransjen.noBilder
Om Autobransjens Leverandørforening
Autobransjens leverandørforening (ABL) er organisasjonen for frittstående importører og grossister innen bil- og motorbransjen. Medlemmene representerer storparten av de internasjonale produsentene innen områdene verkstedutstyr, deler og rekvisita. ABL deltar i en rekke nasjonale og internasjonale fora på bransjens vegne, og arrangerer hvert tredje år landets største bilbransjeutstilling, Automessen, i samarbeid med Norges Varemesse.
Følg pressemeldinger fra Autobransjens Leverandørforening
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Autobransjens Leverandørforening på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Autobransjens Leverandørforening
Tørker ikke av etter forrige bruker19.11.2024 08:07:00 CET | Pressemelding
De fleste dropper å rengjøre kupeen før de setter seg inn i en bil med mange brukere, viser ny måling. Lurt å tenke mer på hygiene, råder bransjefolk.
Mener bilen trenger bedre lys20.9.2024 08:12:00 CEST | Pressemelding
Fire av ti synes egen bil kunne trenge mer eller sterkere lys enn den var utstyrt med fra fabrikken, viser ny undersøkelse. Én gruppe er særlig misfornøyd.
Seks av ti bileiere sliter med dette7.3.2024 08:20:00 CET | Pressemelding
Kunnskapen om dekk er begrenset blant bileierne, viser en ny undersøkelse. Men én gruppe føler seg langt mer opplyst enn gjennomsnittet.
Bileierne frykter ikke hackere16.1.2024 08:17:00 CET | Pressemelding
Bare et lite fåtall bilister anser hacking som en risiko, viser ny undersøkelse. Samtidig blir det stadig viktigere å beskytte seg, mener bransjeeksperter.
Mange eiere lar bilen ruste27.10.2023 08:05:00 CEST | Pressemelding
Bare to av ti eiere passer på at bilen er beskyttet mot rust, viser en ny undersøkelse. Svært uheldig at dette blir glemt, mener bransjefolk.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom