Et enkelt grep fjernet 77 tonn plast

Coop er blant bedriftene som har «tatt» Plastløftet og har rapportert resultater for 2021. Coop har kuttet mer enn en fjerdedel av de over 1000 tonn plast som ble kuttet av Plastløfte-bedriftene i fjor.
Nominert for bedre holdbarhet
Plastløftet er næringslivets frivillige initiativ i regi av Grønt Punkt, for å bidra til redusert plastforbruk og mer miljøvennlig emballasje. Bedrifter som tar «Plastløftet» skal jobbe for å unngå unødvendig bruk av plast, øke bruken av resirkulert plast og designe for gjenvinning. 22. mars deler Grønt Punkt Norge, sammen med Matvett ut årets Plastløftepriser. Totalt 58 bedrifter har rapportert sine tiltak fra 2021, og juryen har plukket ut 12 nominerte til Plastløfteprisene i fire kategorier. Coop er nominert til Holdbarhetsprisen.
- Jeg er veldig glad for og stolt over at Coop er nominert til akkurat denne prisen! Emballasjens viktigste rolle er jo å beskytte og ta vare på innholdet og varen den emballerer, og vi jobber hardt for å optimalisere emballasjen samtidig som vi kutter plast. Vi har tatt flere effektive grep innen emballasje det siste året, og synes det er stas at denne innsatsen blir anerkjent med denne nominasjonen, sier Sylvia Lofthus, Kvalitetssjef Trygg vare i Coop Norge.
Resultatene inspirerer
Coop har sendt inn en rekke eksempler på hvordan selskapet har økt bruk av resirkulert plast, unngått unødvendig bruk av plast og designet emballasjen for gjenvinning. Et eksempel på en endring som kutter plastemballasje og tar bedre vare på maten, er emballasjeendringen på ferske bær.
- I fjor byttet vi fra plastbeger til papp-emballasje med plastfilm på ferske bær. Dette har gitt 77 tonn mindre plastforbruk og bedret brukervennligheten. Tilsvarende emballasjeendring er gjort på norske moreller. Dette har forbedret holdbarheten ved at pappboksen ivaretar kvaliteten på en bedre måte enn plastemballasjen, og matsvinnet minsker, blant annet fordi frukten er bedre beskyttet, sier Lofthus.
- Det blir spennende å se om vi vinner Plastløfteprisen. Uavhengig av det, er det utrolig inspirerende å se hvilke resultater vi får til med systematisk og dedikert innsats. Jeg vil takke mine kolleger og våre samarbeidspartnere for det vi har fått til. Vi skal jobbe videre slik at våre kunder og medeiere får enda bedre emballasjeløsninger, med mindre plast, mer resirkulert materiale og enda bedre holdbarhet, avslutter Sylvia Lofthus.
Kontakter
Knut LutnæsSenior kommunikasjonsrådgiver i Coop Norge
Tel:90542323knut.lutnaes@coop.noBilder


Om Coop Norge
Coop er Norges nest største dagligvareaktør og har i dag ca. 1 250 dagligvarebutikker og byggevarehus innenfor kjedekonseptene Obs, Extra, Coop Prix, Coop Mega, Coop Marked, Matkroken, Obs BYGG og Coop Byggmix. Coop eies av kundene gjennom medlemskap i deres lokale samvirkelag. Samvirkelagene har i dag til sammen over 2,5 millioner medlemmer og familiemedlemmer. Samvirkelagene eier fellesorganisasjonen Coop Norge SA som ivaretar sentrale fellesoppgaver for samvirkelagene.
Følg pressemeldinger fra Coop Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Coop Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Coop Norge
Tilbakekaller Coop Prinsessestang i Midt-Norge3.6.2025 12:13:48 CEST | Pressemelding
Coop kaller tilbake «Coop Prinsessestang 350g» i Midt-Norge etter at produktet er levert med feil etikett. Bakverket inneholder mandler og hasselnøtter, men dette fremkommer ikke på etiketten.
Ny avtale skal sikre flere barn plass i idretten: Norges idrettsforbund blir ny partner i Coop-dugnaden30.5.2025 09:59:06 CEST | Pressemelding
Norges idrettsforbund og Coop Norge har inngått et viktig samarbeid med mål om å bidra til at flere barn får muligheten til å delta i idrett uavhengig av familiens økonomi.
Extra forventer å selge over én million jordbærkurver før 17. mai: - Dette er jo helt spinnvilt!16.5.2025 10:00:00 CEST | Pressemelding
Coop opplever rekordstor etterspørsel etter jordbær i forkant av 17. mai, og Extra forventer å selge over én million kurver før nasjonaldagen. Totalt regner Coop med å selge 750 tonn jordbær til en verdi på nærmere 50 millioner kroner i mai.
Grillsesongen er i gang – her er årets grillnyheter fra Coop!25.4.2025 13:24:20 CEST | Pressemelding
Våren er i anmarsj og grillsesongen nærmer seg med stormskritt. Når solen titter frem og grillen endelig skal fyres opp igjen, er det mange som gleder seg til å prøve noe nytt. Coop utvider sitt allerede prisbelønte grillsortiment med en rekke spennende nyheter, utviklet med tanke på norske grillvaner og kundenes smakspreferanser.
Coop har benyttet feil emballasje på et mindre parti reddiker fra Italia. Produktet er fjernet fra butikkene.1.4.2025 18:40:16 CEST | Pressemelding
Et mindre parti italienske reddiker er solgt i emballasje merket Nyt Norge.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom