Coop gjør klart for fruktfest i butikk: – Over 2 500 tonn skal ut til norske husholdninger før jul
Julen nærmer seg, og med den kommer høysesongen for klementiner. Coop forventer å selge nærmere 2 500 tonn klementiner fram mot jul, noe som tilsvarer omtrent 62 000 fulle trillebårer. Butikkene forbereder seg nå på at de største volumene gjør inntog i frukt- og grøntavdelingen.

Klementinen er den frukten det selges mest av samlet sett i julemåneden, og bare den siste uken før jul går det 835 tonn. Det tilsvarer 11 prosent av det totale klementinsalget gjennom året, og er nok til å fylle omtrent 40 lastebiler. Det sier litt om hvor viktig klementinen er for julestemningen i norske hjem.
– Klementiner er selve smaken av jul for mange nordmenn. Vi ser at salget begynner å ta seg opp i oktober, men de store volumene kommer fra uke 48 og 49. Da er butikkene rigget med store eksponeringer, slik at kundene, som også eier oss, kan fylle handlekurvene sine, sier Hanne Brennhovd, direktør for frukt og grønt i Coop Norge.
Klementiner hele året
Klementiner har blitt en fast del av norske handlekurver, ikke bare i desember. Coop selger klementiner året rundt, og selger totalt over 7 300 tonn i løpet av året. Stadig flere har fått øynene opp for den oransje frukten, også utenom julesesongen.
– Klementiner er enkle å skrelle, gode på smak og passer perfekt som et lite mellommåltid. I tillegg er de proppfulle av C-vitaminer. Det er nok derfor vi ser en jevn økning i salget gjennom hele året, men ingenting slår juleukene, sier Brennhovd.
Slik velger du de beste klementinene
Mange går målrettet etter de som har det mest oransje skallet, men skal du være trygg på kvaliteten bør du heller lete etter de med litt grønnskjær i seg.
– Et lite grønnskjær på klementinen er faktisk et tegn på friskhet, ikke umodenhet. Hvis frukten blir tvangsmodnet for å få sterk oransje farge, kan holdbarheten bli dårligere. Se etter frukt som er fast og har en frisk duft, og da gjerne litt grønnskjær i seg. Det er nemlig et godt kvalitetsstempel, avslutter Brennhovd.
*Volumberegningene er gjort med utgangspunkt i interne estimater og er ment som illustrative eksempler. Volumet er beregnet med en antatt bulkdensitet på ca. 400 kg per kubikkmeter, som er typisk for sitrusfrukt pakket med luftrom mellom fruktene.
Kontakter
Kristin Estil JacobsenKommunikasjonsrådgiver i Coop Norge
Tel:91719854kristin.estil.jacobsen@coop.noBilder

Om Coop
Coop er Norges nest største dagligvareaktør og har i dag ca. 1 250 dagligvarebutikker og byggevarehus innenfor kjedekonseptene Obs, Extra, Coop Prix, Coop Mega, Coop Marked, Matkroken, Obs BYGG og Coop Byggmix. Coop eies av kundene gjennom medlemskap i deres lokale samvirkelag. Samvirkelagene har i dag til sammen over 2,5 millioner medlemmer og familiemedlemmer. Samvirkelagene eier fellesorganisasjonen Coop Norge SA som ivaretar sentrale fellesoppgaver for samvirkelagene.
Følg pressemeldinger fra Coop Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Coop Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Coop Norge
Medaljefest for Coop under NM i kjøttprodukter13.11.2025 12:11:58 CET | Pressemelding
Coops egne merkevarer hevdet seg nok en gang sterkt under kjøttbransjens NM-kåring 12. november, og stakk av med totalt 15 medaljer.
Tilbakekaller Britts brune pinner 220 gram7.11.2025 18:51:03 CET | Pressemelding
Goman tilbakekaller Britts brune pinner solgt i Coop sine butikker. Årsaken er at produktet inneholder mandler, mens det på ingredienslisten til produkter kun står «kan inneholde spor av nøtter».
Coop og kundene samlet inn rekordbeløp til Rosa sløyfe-aksjonen7.11.2025 10:29:54 CET | Pressemelding
For 19. år på rad har Coop og kundene engasjert seg i kampen mot brystkreft – og i år ble det ny rekord. Hele 16,7 millioner kroner er samlet inn til Rosa sløyfe-aksjonen. Det er det høyeste beløpet Coop noen gang har bidratt med, og en økning fra fjorårets rekord på 16,1 millioner.
Coop trapper opp innfasingen av sakterevoksende kylling5.11.2025 13:30:24 CET | Pressemelding
Kylling- og eggprodusenten Den Stolte Hane er i full gang med omlegging til en kyllingrase som vokser saktere. Coop samarbeider nå med flere leverandører rundt innfasing av saktere voksende kylling.
Extra tok grep: Så eksploderte salget4.11.2025 10:34:45 CET | Pressemelding
Norske middagsklassikere slår an hos Extra – salget eksploderer i «Middagsdisken».
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom