
Ekstrem økning i salget av strømsparende produkter de siste månedene

Det viser fersk salgsstatistikk* fra betalings- og shoppingløsningen Klarna, som blir benyttet av mer enn 12 000 norske nettbutikker.
– Det er sjelden vi ser så store økninger i salget fra ett år til et annet som vi har sett fra vinteren i 2020/2021 til årets vinter. Det er helt tydelig at nordmenn har gått mann av huse både for å holde utgiftene til strøm nede ved å isolere boligen sin og holde varmen uten å varme opp hele huset, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.
Salgsøkninger på 100-200 prosent på flere enkeltprodukter
Sammenlignet med desember 2020 og januar 2021 økte salget av en rekke strømsparende produkter gjennom Klarna voldsomt i vinter. Listen består også av produkter som gir varme et sted, som lar deg slippe å bruke strøm på å varme opp hele huset like mye (som varmeteppe og fotvarmer.)
- Salget av tetningslister økte sin andel i kategorien hus og hage på nett med hele 334 prosent. Glava økte tilsvarende i samme periode med hele 205 prosent.
- Peissalget på nett i desember og januar gikk opp hele 188 prosent. Vedsalget økte også med 99 prosent.
- Mens salget av fotvarmere økte 168 prosent sammenlignet med samme periode forrige vinter, gikk også salget av varmetepper på nett opp med 161 prosent.
Professor: Høye strømpriser bidrar til flere positive enøk-tiltak
Ifølge professor i markedsføring ved Institutt for teknologi ved Høyskolen Kristiania, Asle Fagerstrøm, kan de høye strømprisene i vinter føre til noe positivt, at flere nordmenn investerte i produkter som på sikt vil spare dem strøm og bidra til å redusere det totale strømforbruket i husholdningen også neste år.
– Verdien av å kjøpe tetningslister og isolasjon for å spare strøm øker med høyere strømpriser. Med lave strømpriser oppleves ikke verdien av disse produktene som like høy. Derfor kan de til tider ekstremt høye strømprisene i Norge i vinter ha fått flere nordmenn til å investere i enøk-produkter som også neste år bidrar til at de får en lavere strømregning. Det kommer med andre ord noe positivt ut av noe en som mange har opplevd som negativt, som sannsynligvis ikke hadde skjedd i samme omfang og like raskt uten høye strømpriser, sier Fagerstrøm.
Selv om den overordnede trenden er klar, har enkelte strømsparende produkter ikke hatt den samme positive salgsutviklingen. Mens koblingsur økte med bare 10 prosent i perioden, var andelen nordmenn som kjøpte varmepumpe på nett faktisk marginalt lavere enn i samme periode forrige vinter (- 14 %).
*Klarnas shoppingindeks er kalkulert på antall solgte produkter innenfor sin kategori. Den indekserte veksten representerer andelen det konkrete produktet utgjør at det totale salget i kategorien i desember 2020 og januar 2021, sammenlignet med desember 2021 og januar 2022.
Kontakter
Asle Fagerstrøm
Professor i markedsføring
Institutt for teknologi, Høyskolen Kristiania
Tel: 950 75 325
Asle.Fagerstrom@kristiania.no
Thomas ElvestadMarkedsdirektør
Klarna Norge
Bilder


Om Klarna
Siden 2005 har Klarna jobbet med å akselerere handelen med forbrukerens behov i sentrum. Med over 150 millioner aktive forbrukere globalt og 2,5 millioner transaksjoner om dagen, revolusjonerer Klarnas rettferdige, bærekraftige og AI-drevne betalings- og shoppingløsninger måten vi handler på nett og i fysisk butikk. De gir forbrukerne det som skal til for å handle smartere, tryggere og enklere. Globalt har mer enn 550 000 butikker, inkludert H&M, Saks, Sephora, Macys, Ikea, Expedia Group, Nike og Airbnb, tatt i bruk Klarnas innovative teknologi og markedsføringsløsninger for å drive vekst og lojalitet. For mer informasjon, besøk Klarna.com
Følg pressemeldinger fra Klarna
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Klarna på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Klarna
Kraftig økning i nettsalget av parfyme: Dufter til menn vokser klart mest6.6.2024 07:32:54 CEST | Pressemelding
Bare i løpet av årets første fire måneder har salget av parfyme og andre duftprodukter gjennom Klarna økt med hele 77 prosent fra samme periode i fjor. Duft til menn, og økt salg blant unge voksne, er blant de viktigste årsakene til den kraftige økningen.
AI hjelper Klarna med å redusere kostnadene til markedsføring med 100 millioner kroner29.5.2024 11:23:28 CEST | Pressemelding
Klarna, den AI-drevne globale betalingsleverandøren og shoppingassistenten, har redusert salgs- og markedsføringskostnadene med 11 prosent i 1. kvartal 2024. AI står for 37 prosent av kostnadsbesparelsene, eller rundt 100 millioner svenske kroner årlig.
900 norske nettbutikker har tatt i bruk Klarnas nye innloggingstjeneste: Enormt potensial28.5.2024 11:56:24 CEST | Pressemelding
Mer enn 900 norske nettbutikker tilknyttet Nordens største netthandelsplattform, Mystore, er nå live med Klarnas nye innloggingstjeneste, «Sign in with Klarna.»
Klarnas betalingsløsninger blir tilgjengelig i Nets kasse15.5.2024 10:01:02 CEST | Pressemelding
Klarna, den AI-drevne globale betalingsleverandøren og shoppingassistenten, og Nets, en del av den ledende europeiske betalingsleverandøren Nexi Group, meddeler i dag at de har inngått et partnerskap som gjør Klarnas populære betalingsmåte tilgjengelig for alle nordiske nettbutikker som selger gjennom Nets.
Klarnas AI-assistent håndterer 2 av 3 kundeservice-chatter etter en måned28.2.2024 08:32:25 CET | Pressemelding
Klarna presenterer nå sin nye AI-assistent – bygd på OpenAI-teknikk. Bare etter en måneds bruk av kundene, taler resultatene sitt tydelige språk: