Nå får usynlig tannregulering trygdestøtte

Fra og med 1. mars vil barn og unge under 20 år som ønsker den populære og usynlige tannreguleringsvarianten, Invisalign, få økonomisk støtte fra Helfo.
Foto: Colosseum Tannlege, Usynlig tannregulering i form av skinner som kan tas av når man spiser og pusser tennene.

Nå har det blitt vedtatt at fra og med 1. mars 2022 vil barn og unge få økonomisk støtte fra folketrygden ved valg av Invisalign som et alternativ for usynlig tannregulering

Invisalign kan være et godt verktøy for de som ikke ønsker synlig tannregulering sier Nils Jørgen Selliseth, tannlege og spesialist i kjeveortopedi ved Colosseum Tannlege Ålesund.

En stønad på 40 til 100 prosent

Formålet med støtten fra folketrygden er å kompensere helt eller delvis for nødvendige utgifter til helsetjenester.

For å vite om man som pasient får støtte må man først og fremst oppsøke en spesialist på tannreguleringog man vil sammen med denne tannlegen vurdere om og i hvilken grad pasientens tannstillingsfeil kvalifiserer for støtte til tannregulering, forteller Selliseth

For at barn og unge skal ha rett på støtte må behandlingen være påbegynt senest det året pasienten fyller 20. Hva man får avhenger av behovet for behandling, men man kan få en stønad fra Helfo40 til 100 prosent av offentlige takster.

Hva er Invisalign?

Invisalign er et sett avtakbare, gjennomsiktige reguleringsskinner som enkelt kan tas av og på av pasienten selv.

Ved at skinnene er avtakbare og tas ut før spising og tannpuss, reduseressannsynligheten for hull, sammenlignet med vanlig tannregulering som er limt fast på tennene, hvor det kan være mer utfordrende å rense for mat og bakterier, forteller Selliseth

Invisalign er blitt veldig populært blant unge voksne de siste årene og nå åpnes det for bruk av denne apparaturen hos de enda yngre også.

Colosseum Tannlege har flere kjeveortopeder på sine klinikker som tilbyr dette alternativet til barn og unge. Gå inn på www.colosseumtannlege.no og finn din nærmeste reguleringstannlege.

Foto: Colosseum Tannlege. For barn og ungdom som er aktiv i ballsport, er usynlig tannregulering en god løsning.
Foto: Colosseum Tannlege. Kjeveortoped Nils-Jørgen Selliseth