Statnett: Fire milliarder til norske strømbrukere
21.2.2022 10:28:22 CET | Statnett | Pressemelding

— Selv om vi har hatt høye priser i Norge den siste tiden har handelen med utlandet gitt store inntekter både på import og eksport av kraft. Det kommer norske forbrukere til gode med nærmere fire milliarder i lettelser når vi nå setter forbrukstariffen til null fra første april, sier konsernsjef Hilde Tonne i Statnett.
Når det handles med kraft over grenser, får den enkelte produsent betalt den prisen som er i sitt område, mens industri og andre forbrukere betaler prisen i området de forbruker kraften. Prisforskjellen mellom disse områdene utgjør såkalte flaskehalsinntekter og tilfaller eieren av infrastrukturen. Forbindelsene mellom Norge og landene rundt er eid av Statnett sammen med en partner på andre siden.
Tariffen som utgjør Statnetts andel av nettleien for 2022 ble satt 1. oktober og hadde allerede tatt høyde for høye forventede flaskehalsinntekter. Samtidig har den ekstraordinære situasjonen i det europeiske kraftmarkedet gjort at inntektene har blitt svært store. Inntektene for 2021 ble på rekordhøye 5,6 milliarder. Nå viser prognosene at de vil bli vesentlig høyere for 2022, og vil bli på minst sju milliarder i løpet av året. Allerede i januar passerte flaskehalsinntektene 1,4 milliarder kroner. Alle flaskehalsinntektene vil benyttes til reduksjon i tariffen over tid.
— Høye flaskehalsinntekter vil holde tariffen lavere enn forventet i årene som kommer. Disse inntektene dekker utgifter som vi ellers ville måtte hentet inn over nettleien. Derfor bidrar inntektene også til det løftet Statnett skal gjøre for å legge til rette for elektrifisering og ny industri med opp mot 100 milliarder i investeringer de neste ti årene, sier konsernsjef Hilde Tonne i Statnett.
Statnett eier og drifter det nasjonale transmisjonsnettet for kraft i Norge. Noen få store industrikunder er direkte knyttet til dette nettet og de vil få lettelsene i tariffen direkte fra Statnett. De fleste bedrifter og sluttbrukere er knyttet til nettet hos regionale og lokale netteiere. Disse inkluderer Statnetts andel av nettleien i sin nettleie. Hittil i år har Statnetts andel av nettleien tilsvart rundt 5 øre per kilowattime for sluttbrukere.
Statnett har en god dialog med både nettselskapene og reguleringsmyndighetene om hvordan dette kan håndteres. Det er det enkelte nettselskap som har ansvaret for at denne endringen nå videreføres til sluttbrukerne, og Statnett legger til grunn at reduksjonen kommer nettkundene til gode så snart som mulig.
Nøkkelord
Kontakter
Henrik GletteKommunikasjonsdirektør
Tel:+47 932 33 010henrik.glette@statnett.noPressevakt i Statnett
Tel:23 90 40 00Bilder
Lenker
Om Statnett
Statnett er systemansvarlig i det norske kraftsystemet. Dette innebærer å drifte om lag 11 500 km med høyspentlinjer, 2 000 km kabel og 200 stasjoner over hele landet. Driften overvåkes av en landsentral og to regionsentraler. Statnett har også ansvaret for forbindelser til Sverige, Finland, Russland, Danmark, Nederland, Tyskland og Storbritannia.
Følg pressemeldinger fra Statnett
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statnett på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Statnett
Endringer i Statnetts tariffmodell22.6.2026 08:02:28 CEST | Pressemelding
Statnett har besluttet å endre tariffmodellen for transmisjonsnettet. Med den nye tariffmodellen vil de ulike kundegruppene betale en tariff som bedre gjenspeiler kostnadene ved den andelen av eksisterende og fremtidig nettkapasitet som de legger beslag på.
Statnett har økt investeringene i kraftsystemet med 40 prosent5.3.2026 15:57:28 CET | Pressemelding
Statnetts samlede investeringer var på 10,6 milliarder kroner i 2025 mot 7,6 milliarder kroner året før. – Vi er veldig fornøyde med at vi har økt investeringene i kraftsystemet med 40 prosent. Det viser at vi øker kapasiteten og leverer resultater, sier konserndirektør for Økonomi og finans og CFO i Statnett, Cathrine Lund Larsen.
Aldri før er det brukt mer strøm i Norge7.1.2026 11:47:43 CET | Pressemelding
Det ble satt ny forbruksrekord av strøm mellom klokken åtte og ni i dag morges. Da ble det brukt 25 309 megawattimer (MWh). Den forrige rekorden fra 12. februar 2021 er slått med 79 megawattimer.
Statnett søker om å utrede deling av NO410.12.2025 10:19:29 CET | Pressemelding
Statnett sender søknad til RME om å utrede om budområdet for Nord-Norge (NO4) bør deles.
En robust plan i urolige tider3.11.2025 10:00:00 CET | Pressemelding
Systemutviklingsplan 2025 viser hvordan Statnett skal sørge for sikker strømforsyning og legge til rette for energiomstilling og verdiskaping i Norge, på en kostnadseffektiv, bærekraftig og sikker måte.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom

