Klarna

Markant økning i sex-leketøysalget før Valentines: Vestfold og Telemark på fylkestoppen

Del
Salget av erotiske produkter og sex-leketøy økte markant den siste uken før Valentines-dagen i år. Det er i Vestfold og Telemark som det per innbygger ble netthandlet mest innenfor denne kategorien i hele 2021.

Ifølge fersk statistikk fra betalings- og shoppingløsningen Klarna økte salget av erotiske artikler og sex-leketøy på nett med hele 29 prosent fra januar til forrige uke, den siste uken før Valentines-dagen, mandag denne uken.

– Det er en enda kraftigere økning enn vi så i samme periode i fjor og kan tyde på at et økende antall nordmenn fant en gave til sin kjære i denne kategorien. Våre salgstall viser så langt at favorittene de siste ukene frem mot Valentines i år var vannbasert glidemiddel, tabletter som skal gi bedre potens og klitorisvibratorer, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.

Handler mest i Vestfold og Telemark og minst i Oslo

Deres statistikk for hele 2021, viser også at det per innbygger blir netthandlet mest erotiske artikler og sex-leketøy i Vestfold og Telemark. Her brukte hver innbygger i snitt 32 prosent mer i kategorien enn gjennomsnittsnordmannen. Deretter følger de to nordligste fylkene, Nordland og Troms og Finnmark. Oslo er det fylket hvor det blir handlet klart minst i kategorien per innbygger (19 % mindre enn landsgjennomsnittet.)

– Det er en kjensgjerning at det i Oslo er langt flere muligheter til å kunne gå i en fysisk butikk å handle denne type produkter enn det er mange andre steder i landet.Samtidig kan forskjellene vi ser på landsbasis også skyldes at flere velger å handle på nett fordi det oppfattes som mer diskret enn å gå inn i en fysisk butikk, sier Elvestad.

Norske menn og single med barn handler oftest sex-leketøy og erotiske artiker

Ifølge en global representativ undersøkelse** Klarna har foretatt blant mer enn 18 000 respondenter, er nordmenn ikke blant de ivrigste til å handle sex-leketøy og andre erotiske produkter:

  • Mens 15 prosent av nordmenn oppgir at de handler erotiske produkter eller sex-leketøy månedlig, oppgir nesten dobbelt så mange amerikanere at de gjør dette (29 %). Blant svenskene oppgir også flere denne type regelmessig handling (17 %).
  • Blant kundene er det flest i aldersgruppen 18-24 år og 25-40 år. Menn handler også oftere månedlig innenfor kategorien (18 % menn mot 11 % kvinner.)

Par og single nordmenn med barn handler også mer erotiske artiker og sex-leketøy enn de som ikke har barn.

Netthandelstoppen, erotiske artikler og sex-leketøy 2021

Fylke

Shoppingindeks*

Vestfold og Telemark

132

Nordland

118

Troms og Finnmark

112

Møre og Romsdal

110

Innlandet

107

Trøndelag

100

Viken

99

Vestland

94

Agder

91

Rogaland

90

Oslo

81

* Shoppingindeksen viser hvor mye mer eller mindre det er brukt på netthandel av erotiske artikler og sex-leketøy per innbygger gjennom Klarnas betalingsløsninger, sammenlignet med landet for øvrig. En lavere indeks betyr at innbyggerne i fylket har handlet mindre enn gjennomsnittet. En høyere indeks betyr at de har handlet mer. Kilde: Klarnas salgsstatistikk 1. januar 2021- 31. desember 2021

**Klarnas Shopping Pulse, som oppdateres kvartalsvis, undersøker kontinuerlig utviklingen av forbrukernes shoppingvaner i 11 land på tre kontinenter. Den siste oppdateringen fra Q4 inneholder innsikt fra en undersøkelse med over 18 000 respondenter (1733 nordmenn), samt Klarnas egen shoppingdata fra mer enn 250 000 nettbutikker i hele verden. Landene som inngår i undersøkelsen er Norge, Sverige, Finland, USA, Australia, Storbritannia, Tyskland, Østerrike, Nederland, Belgia og Frankrike.

Kontakter

Bilder

Last ned bilde
Last ned bilde
Markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad
Markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad
Last ned bilde

Om Klarna

Klarna
Biskop Gunnerus' gate 14A
0185 Oslo

21 01 89 91https://www.klarna.com/no/

Siden 2005 har Klarna jobbet med å akselerere handelen med forbrukerens behov i sentrum. Med over 150 millioner aktive forbrukere globalt og 2,5 millioner transaksjoner om dagen, revolusjonerer Klarnas rettferdige, bærekraftige og AI-drevne betalings- og shoppingløsninger måten vi handler på nett og i fysisk butikk. De gir forbrukerne det som skal til for å handle smartere, tryggere og enklere. Globalt har mer enn 550 000 butikker, inkludert H&M, Saks, Sephora, Macys, Ikea, Expedia Group, Nike og Airbnb, tatt i bruk Klarnas innovative teknologi og markedsføringsløsninger for å drive vekst og lojalitet. For mer informasjon, besøk Klarna.com 

Følg pressemeldinger fra Klarna

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Klarna på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Klarna

World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye