
Markant økning i sex-leketøysalget før Valentines: Vestfold og Telemark på fylkestoppen

Ifølge fersk statistikk fra betalings- og shoppingløsningen Klarna økte salget av erotiske artikler og sex-leketøy på nett med hele 29 prosent fra januar til forrige uke, den siste uken før Valentines-dagen, mandag denne uken.
– Det er en enda kraftigere økning enn vi så i samme periode i fjor og kan tyde på at et økende antall nordmenn fant en gave til sin kjære i denne kategorien. Våre salgstall viser så langt at favorittene de siste ukene frem mot Valentines i år var vannbasert glidemiddel, tabletter som skal gi bedre potens og klitorisvibratorer, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.
Handler mest i Vestfold og Telemark og minst i Oslo
Deres statistikk for hele 2021, viser også at det per innbygger blir netthandlet mest erotiske artikler og sex-leketøy i Vestfold og Telemark. Her brukte hver innbygger i snitt 32 prosent mer i kategorien enn gjennomsnittsnordmannen. Deretter følger de to nordligste fylkene, Nordland og Troms og Finnmark. Oslo er det fylket hvor det blir handlet klart minst i kategorien per innbygger (19 % mindre enn landsgjennomsnittet.)
– Det er en kjensgjerning at det i Oslo er langt flere muligheter til å kunne gå i en fysisk butikk å handle denne type produkter enn det er mange andre steder i landet.Samtidig kan forskjellene vi ser på landsbasis også skyldes at flere velger å handle på nett fordi det oppfattes som mer diskret enn å gå inn i en fysisk butikk, sier Elvestad.
Norske menn og single med barn handler oftest sex-leketøy og erotiske artiker
Ifølge en global representativ undersøkelse** Klarna har foretatt blant mer enn 18 000 respondenter, er nordmenn ikke blant de ivrigste til å handle sex-leketøy og andre erotiske produkter:
- Mens 15 prosent av nordmenn oppgir at de handler erotiske produkter eller sex-leketøy månedlig, oppgir nesten dobbelt så mange amerikanere at de gjør dette (29 %). Blant svenskene oppgir også flere denne type regelmessig handling (17 %).
- Blant kundene er det flest i aldersgruppen 18-24 år og 25-40 år. Menn handler også oftere månedlig innenfor kategorien (18 % menn mot 11 % kvinner.)
Par og single nordmenn med barn handler også mer erotiske artiker og sex-leketøy enn de som ikke har barn.
Netthandelstoppen, erotiske artikler og sex-leketøy 2021
Fylke |
Shoppingindeks* |
|
Vestfold og Telemark |
132 |
|
Nordland |
118 |
|
Troms og Finnmark |
112 |
|
Møre og Romsdal |
110 |
|
Innlandet |
107 |
|
Trøndelag |
100 |
|
Viken |
99 |
|
Vestland |
94 |
|
Agder |
91 |
|
Rogaland |
90 |
|
Oslo |
81 |
* Shoppingindeksen viser hvor mye mer eller mindre det er brukt på netthandel av erotiske artikler og sex-leketøy per innbygger gjennom Klarnas betalingsløsninger, sammenlignet med landet for øvrig. En lavere indeks betyr at innbyggerne i fylket har handlet mindre enn gjennomsnittet. En høyere indeks betyr at de har handlet mer. Kilde: Klarnas salgsstatistikk 1. januar 2021- 31. desember 2021
**Klarnas Shopping Pulse, som oppdateres kvartalsvis, undersøker kontinuerlig utviklingen av forbrukernes shoppingvaner i 11 land på tre kontinenter. Den siste oppdateringen fra Q4 inneholder innsikt fra en undersøkelse med over 18 000 respondenter (1733 nordmenn), samt Klarnas egen shoppingdata fra mer enn 250 000 nettbutikker i hele verden. Landene som inngår i undersøkelsen er Norge, Sverige, Finland, USA, Australia, Storbritannia, Tyskland, Østerrike, Nederland, Belgia og Frankrike.
Kontakter
Thomas ElvestadMarkedsdirektør
Klarna Norge
Bilder
Om Klarna
Siden 2005 har Klarna jobbet med å akselerere handelen med forbrukerens behov i sentrum. Med over 150 millioner aktive forbrukere globalt og 2,5 millioner transaksjoner om dagen, revolusjonerer Klarnas rettferdige, bærekraftige og AI-drevne betalings- og shoppingløsninger måten vi handler på nett og i fysisk butikk. De gir forbrukerne det som skal til for å handle smartere, tryggere og enklere. Globalt har mer enn 550 000 butikker, inkludert H&M, Saks, Sephora, Macys, Ikea, Expedia Group, Nike og Airbnb, tatt i bruk Klarnas innovative teknologi og markedsføringsløsninger for å drive vekst og lojalitet. For mer informasjon, besøk Klarna.com
Følg pressemeldinger fra Klarna
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Klarna på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Klarna
Kraftig økning i nettsalget av parfyme: Dufter til menn vokser klart mest6.6.2024 07:32:54 CEST | Pressemelding
Bare i løpet av årets første fire måneder har salget av parfyme og andre duftprodukter gjennom Klarna økt med hele 77 prosent fra samme periode i fjor. Duft til menn, og økt salg blant unge voksne, er blant de viktigste årsakene til den kraftige økningen.
AI hjelper Klarna med å redusere kostnadene til markedsføring med 100 millioner kroner29.5.2024 11:23:28 CEST | Pressemelding
Klarna, den AI-drevne globale betalingsleverandøren og shoppingassistenten, har redusert salgs- og markedsføringskostnadene med 11 prosent i 1. kvartal 2024. AI står for 37 prosent av kostnadsbesparelsene, eller rundt 100 millioner svenske kroner årlig.
900 norske nettbutikker har tatt i bruk Klarnas nye innloggingstjeneste: Enormt potensial28.5.2024 11:56:24 CEST | Pressemelding
Mer enn 900 norske nettbutikker tilknyttet Nordens største netthandelsplattform, Mystore, er nå live med Klarnas nye innloggingstjeneste, «Sign in with Klarna.»
Klarnas betalingsløsninger blir tilgjengelig i Nets kasse15.5.2024 10:01:02 CEST | Pressemelding
Klarna, den AI-drevne globale betalingsleverandøren og shoppingassistenten, og Nets, en del av den ledende europeiske betalingsleverandøren Nexi Group, meddeler i dag at de har inngått et partnerskap som gjør Klarnas populære betalingsmåte tilgjengelig for alle nordiske nettbutikker som selger gjennom Nets.
Klarnas AI-assistent håndterer 2 av 3 kundeservice-chatter etter en måned28.2.2024 08:32:25 CET | Pressemelding
Klarna presenterer nå sin nye AI-assistent – bygd på OpenAI-teknikk. Bare etter en måneds bruk av kundene, taler resultatene sitt tydelige språk: