Verdenspremiere på Mercedes-AMG EQE – To nye elektriske alternativer fra Affalterbach

- Med EQE 43 og EQE 53 utvider Mercedes-AMG den elektriske porteføljen ytterligere. Modellene henter flere teknologielementer fra flaggskipet EQS 53, og imponerer med heftige ytelser og dynamisk kjørekarakteristikk i kjent AMG-stil, sier konserndirektør Kjetil Myhre i Mercedes-Benz Norge, hos Bertel O. Steen.
Kraftig elektrisk drivlinje med fokus på ytelser
Begge de nye Mercedes-AMG EQE-modellene har to elektriske motorer og fullt variabelt firehjulstrekksystem, som optimalt fordeler kraften under alle kjøreforhold. Effekten strekker seg fra 476 hestekrefter i EQE 43 4MATIC, til 687 hestekrefter i EQE 53 4MATIC+ med tilvalget AMG DYNAMIC PLUS Pakke og boost-funksjon.
Med AMG DYNAMIC PLUS pakke vil EQE 53 få en toppfart økt til 240 km/t. Ved egnet temperatur og batteriprosent, vil den maksimale effekten og dreiemoment for RACE START økes i en kort tidsperiode. Det gir Mercedes-AMG EQE 53 4MATIC+ en akselerasjon fra 0 til 100 km/t på kun 3,3 sekunder.
AMG SOUND EXPERIENCE: Emosjonelt lydspekter for en unik kjøreopplevelse
Mercedes-AMG-modeller har alltid skapt følelser, og lyden har vært viktig del av AMG-opplevelsen. Ved hjelp av spesielle høyttalere, bassaktuatorer og en lydgenerator, skaper systemet en unik lydopplevelse. Tonaliteten og intensiteten til eksklusive AMG SOUND EXPERIENCE baserer seg enten på kjørestatus, det valgte kjøreprogrammet eller førerens ønsker, både innvendig og utvendig.
Ny batterigenerasjon med en kapasitet på 90,6 kWh
De nye Mercedes-AMG EQE-modellene har et kraftig høyytelsesbatteri med en nettokapasitet på 90,6 kWh, produsert med den seneste litium-ion-teknologien. Et stort og bærekraftig fremskritt er oppnådd i cellekjemien, hvor andelen kobolt er redusert til ti prosent. I kjøremodusene Sport og Sport+ er fokuset på ytelse, mens i komfortmodus er fokuset på rekkevidde. Den innovative programvaren for batteristyringen tillater skybaserte oppdateringer (OTA).
En annen fordel med den nye batterigenerasjonen er hurtige ladetider. Modellene kan hurtiglades med opptil 170 kW på hurtigladestasjoner, og med opptil 22 kW via ladeboks gjennom den kraftige ombordladeren. En rekkevidde på nye 180 kilometer (WLTP) kan lades opp på kun 15 minutter under rette forhold. Ladetiden effektiviseres med intelligent termisk styring når navigasjon aktiveres med Electric Intelligence. Batteriet kan dermed forvarmes eller kjøles under kjøring slik at bilen når det ideelle temperaturvinduet på en hurtigladestasjon, som muliggjør raskere lading.
Mercedes-AMG EQE setter ikke bare høye standarder når det gjelder akselerasjon, men også hva gjelder effektiv regenerering under bremsing. Regenereringseffekten er på opptil 260 kW under optimale forhold. Sjåføren kan velge nivå av regenerering ved å bruke hendlene bak rattet.
Dynamiske kjøreegenskaper og rask respons
Kraften til de batteridrevne motorene bringes til veien med AMG Performance 4MATIC firehjulstrekk (EQE 43), og AMG Performance 4MATIC+ firehjulstrekk (EQE 53). Plusstegnet i 4MATIC+ står ikke kun for den fullt variable firehjulsdriften som både EQE 43 og EQE 53 har, men for hele tilleggsytelsen og dynamikken som EQE 53 tilbyr. I begge modellene fordeler systemet kontinuerlig moment mellom for- og bakaksel avhengig av kjøresituasjonen. Sammenlignet med et mekanisk firehjulstrekksystem, sørger det elektriske systemet for en betydelig raskere respons.
AMG RIDE CONTROL+ er et luftfjæringssystem kombinert med adaptive, elektronisk kontrollerte justerbare dempere. Systemet tilsvarer i sine grunnleggende funksjoner fjæringen til EQS 53 og AMG GT 4-dørs Coupé. Retur- og kompresjonstrinnene styres uavhengig av hverandre, og denne teknologien gjør det derfor mulig å øke komforten, men også å gjøre kjøredynamikken enda mer sportslig.
Bakakselstyring med en styrevinkel på opptil 3,6 grader er standard på begge modellene. Samspillet mellom foraksel- og bakakselstyring er designet for å oppnå smidig respons med liten styreinnsats. Ved hastigheter under 60 km/t styrer bakhjulene i motsatt retning av forhjulene. Dette gjør Mercedes-AMG EQE meget manøvrerbar og kvikk, selv i trange parkeringshus. Ved hastigheter over 60 km/t styrer bakhjulene i den samme retning som forhjulene. Det gir økt stabilitet, spesielt ved raske filskift eller ved en plutselig unnamanøver.
MBUX Hyperscreen med AMG-spesifikke funksjoner
Begge modellene kan bestilles med valgfrie MBUX Hyperscreen. Denne store, buede skjermenheten, ser ut til å sveve fra A-stolpe til A-stolpe. Under en felles glassflate finner du tre skjermer som visuelt smelter sammen til en skjerm.
Passasjeren foran får et eget display- og kontrollområde, noe som gjør reiser morsommere og mer underholdende. Underholdningsfunksjonene til frontpassasjerens skjerm er bare tilgjengelig innenfor rammen av de nasjonale lovbestemmelsene under reisen. Som ekstra sikkerhet vil et kamera oppdage dersom føreren ser i retning av passasjerskjermen foran, og dermed automatisk tone den ned slik at føreren ikke blir forstyrret mens han/hun kjører. Hvis passasjersetet foran ikke er opptatt, blir skjermen automatisk til en digital dekorativ AMG-spesifikk skjermsparer.
Med adaptiv programvare tilpasser MBUX seg fullstendig til brukeren og gir personlige forslag til mange infotainment-, komfort- og kjøretøyfunksjoner. Med det såkalte «zero-layer»-designet er de viktigste applikasjonene alltid på øverste nivå i synsfeltet, avhengig av situasjon og kontekst.
Grønn elektrisitet takket være Mercedes me Charge
Med Mercedes me Charge kan kundene lade grønt på alle offentlige ladestasjoner i Europa. Ved hjelp av kvalitetssertifikater garanterer Mercedes-Benz at energi fra fornybare energikilder mates inn i strømnettet fra Mercedes me Charge. I de tre første årene etter kjøpet er det ingen grunnavgift for Mercedes me Charge.
Mercedes me Charge er det største ladenettverket i verden, og har for tiden mer enn 500.000 AC- og DC-ladepunkter i 31 land, inkludert over 200.000 i Europa. Dette er inkludert 336 hurtigladestasjoner i IONITY-nettverket som er medstiftet av Mercedes-Benz. i tillegg er funksjonaliteten til Mercedes me Charge i MBUX utvidet til å omfatte funksjoner som filtrering, der systemet også kan forutsi tilgjengeligheten av ladestasjoner.
Tekniske data:
Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC |
Mercedes-AMG EQE 53 4MATIC+ |
|
Maksimal effekt (uten / med AMG DYNAMIC PLUS) |
476 hk |
626 hk / 687 hk |
Maksimalt dreiemoment (uten / med AMG DYNAMIC PLUS) |
858 Nm |
950 Nm / 1000 Nm |
Akselerasjon 0-100 km/t (uten / med AMG DYNAMIC PLUS) |
4,2 s (min 50% SoC) |
3,5 s / 3,3 s (min 70% SoC) |
Toppfart (uten / med AMG DYNAMIC PLUS) |
210 km/t |
220 km/t / 240 km/t |
Motor |
To permanent synkrone motorer (PSM) |
To permanent synkrone motorer (PSM) |
Drivlinje |
Fullt variabel AMG Performance 4MATIC firehjulstrekk |
Fullt variabel AMG Performance 4MATIC+ firehjulstrekk |
Batterikapasitet |
90,6 kWh |
90,6 kWh |
Ombordlader (standard / tilleggsutstyr) |
11 / 22 kW |
11 / 22 kW |
Hurtiglader |
170 kW |
170 kW |
Blandet forbruk (WLTP) |
19,7 – 22,5 kWh/100 km |
20,3 – 23,2 kWh/100 km |
CO2-utslipp (WLTP) |
0 g/km |
0 g/km |
Rekkevidde (WLTP) |
462 – 533 km |
444 – 518 (provisorisk) |
Vekt |
2525 kg |
2525 kg |
Bagasjeromsvolum |
430 l |
430 l |
Nøkkelord
Kontakter
André JaskiewiczKommunikasjonskonsulent
andre.jaskiewicz@mercedes-benz.noAudun HermansenKommunikasjonsdirektør
Tel:976 70 148audun.hermansen@mercedes-benz.noKjetil MyhreDirektør Mercedes-Benz Norge
kjetil.myhre@mercedes-benz.noBilder



















Lenker
Om Mercedes-Benz Norge
Mercedes-Benz Norge er en avdeling på 30 årsverk i Bertel O. Steen AS som siden 1972 har vært importør i Norge.
Bertel O. Steen importerer i tillegg bilmerkene Mercedes-Benz, Kia, Peugeot, Citroën, DS, Opel, Fiat, Fiat Professional, Alfa Romeo, Jeep, smart®, Setra og Fuso til Norge. Hovedtyngden av salget skjer gjennom vår egeneide forhandlerkjede. Konsernet er også en stor aktør innen bilfinans og verksteddrift.
Bertel O. Steen ønsker å ta en ledende rolle i den store transformasjonen som bilbransjen er inne i, og å bidra til utviklingen av morgendagens mobilitetsløsninger. Selskapet har ca. 3 000 medarbeidere. Hovedkontoret ligger i Lørenskog kommune.
Følg pressemeldinger fra Mercedes-Benz Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Mercedes-Benz Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Mercedes-Benz Norge
Mercedes-AMG E 53 HYBRID 4MATIC+ Stasjonsvogn er nå tilgjengelig for bestilling15.4.2025 10:53:22 CEST | Pressemelding
Den mest sportslige utgaven av nye E-Klasse stasjonsvogn er nå tilgjengelig for bestilling, med en startpris på kr. 1.397.000,- (ekskl. levering). De første bilene forventes på norske veier i løpet av sensommeren.
Verdenspremiere på nye Mercedes-Benz CLA13.3.2025 19:34:50 CET | Pressemelding
Nye Mercedes-Benz CLA byr på en imponerende rekkevidde på opptil 792 kilometer og en eksepsjonell ladehastighet på opptil 320 kW. Med avansert 800-volt arkitektur og det helt nye operativsystemet MB.OS, er nye CLA smartere, mer fleksibel og mer luksuriøs enn tidligere. Norsk salgsstart forventes tidlig i høst.
Nye Mercedes-Benz flerbruksbiler på vintertesting i Sverige10.3.2025 09:51:23 CET | Pressemelding
Mercedes-Benz Vans starter siste vintertesting av sine nye flerbruksbiler der testingen har fokus på kjøredynamikk, termisk styring og interiørkomfort. Både 4MATIC firehjulstrekk og bakakselstyring er bekreftet på de nye bilene, som til nå har bestått testsyklusene med glans.
Nye elektriske Mercedes-Benz GLC – testet under ekstreme vinterforhold5.3.2025 05:32:00 CET | Pressemelding
Med avansert 800-volts arkitektur, imponerende rekkevidde og ladehastighet på over 320 kW*, vil nye elektriske GLC by på en solid totalpakke. Etter omfattende tester i lave temperaturer i Arjeplog, Sverige, bekreftes det at GLC leverer på både effektivitet, komfort og sikkerhet.
Nå er luksuriøse Mercedes-Maybach SL 680 Monogram Series klar for bestilling26.2.2025 11:00:00 CET | Pressemelding
Mercedes-Maybach SL 680 Monogram Series er den mest sportslige modellen fra Mercedes-Maybach noensinne, samtidig som komfort og de klassiske og elegante detaljene er ivaretatt. Nå er de norske prisene klare, og starter på kr. 4.330.000,- ekskl. levering. Den unike modellen forventes på veien i løpet av sommeren.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom