Salgsstart på Mercedes-AMG GT 63 S E PERFORMANCE

- Ved å elektrifisere drivlinjen leverer AMG GT 63 S E PERFORMANCE vanvittig heftige ytelser, noe som gjør den til den kraftigste serieproduserte bilen fra Affalterbach noensinne, sier konserndirektør Kjetil Myhre i Mercedes-Benz Norge, hos Bertel O. Steen.
Kraftig V8-motor i kombinasjon med elektrisk motor
I AMG GT 63 S E PERFORMANCE er en 4,0-liters V8 biturbo-motor kombinert med en elektrisk motor (PSM) og et høyytelsesbatteri, som er utviklet i Affalterbach. Kombinasjonen genererer en systemeffekt på hele 843 hestekrefter og et maksimalt systemmoment på 1470 Nm. Det gir en akselerasjon fra 0 til 100 km/t på bare 2,9 sekunder, og fra 0 til 200 km/t på mindre enn 10 sekunder. Fullt variabel AMG Performance 4MATIC+ firehjulstrekk leverer kraften til alle fire hjul, og toppfarten er 316 km/t.
Den elektriske motoren på 204 hestekrefter er plassert på bakakselen, der den er integrert med en to-trinns girkasse og en elektrisk differensial, i en kompakt elektrisk enhet. Der er også det lette høyytelsesbatteriet plassert.
Det kompakte designet har flere fordeler:
- Den elektriske motoren virker direkte på bakakselen og kan derfor konvertere kreftene mer direkte. Dette gir et ekstra skyv ved akselerasjon.
- Det er en merkbar ytelsesøkning takket være den integrerte differensialen. Hybriden er derfor enda mer smidig ved akselerasjoner ut av svinger.
- Kraften fra den elektriske motoren kan også overføres til forhjulene ved behov for mer veigrep.
- Plasseringen på bakakselen forbedrer vekten, så vel som aksellastfordelingen, og danner grunnlaget for overbevisende kjøreegenskaper.
- AMG-konseptet gir svært høy regenereringseffektivitet ettersom systemet bare tillater minimalt av mekaniske og hydrauliske tap fra motor og girkasse.
- Den automatiserte to-trinns girkassen på bakakselen sikrer spredningen fra høyt moment, for en agil start, til kontinuerlig effekt ved høyere hastigheter. En elektrisk aktuator kobler inn andre gir ved rundt 140 km/t på det seneste, noe som korresponderer med den elektriske motoren sin maksimale hastighet på rundt 13.500 o/min.
- Med økningen i ytelse på grunn av den elektriske motoren er effektiviteten til hele kjøretøyet forbedret, og det oppnås lavere utslipp samt lavere forbruk.
Inspirert av Formel 1 - utviklet i Affalterbach
Da elektrifiseringsstrategien ble definert, var det fra begynnelsen klart at alle viktige komponenter ville være utviklet i Affalterbach. Kjernen i dette er høyytelsesbatteriet fra AMG. Utvikling av litium-ion-batteriet ble inspirert av teknologi som allerede hadde vist seg under de tøffeste forholdene i Mercedes-AMG Petronas F1-teamets Formel 1-hybridbil. I løpet av utvikling ble eksertkunnskap utvekslet mellom High Performance Powertrains (HPP) i Brixworth og Mercedes-AMG i Affalterbach.
Batteri designet for rask kraftlevering
Høyytelsesbatteriet til AMG GT 63 S E PERFORMANCE har en kapasitet på 6,1 kWh, 70 kW kontinuerlig effekt og 150 kW toppeffekt i ti sekunder. Den lave vekten på bare 89 kilo tillater en meget høy energitetthet på 1,7 kW/kg. Til sammenligning oppnår konvensjonelle batterier uten direkte kjøling av celler omtrent halvparten av dette tallet. Bilen kan lades via en 3,7 kW innebygd AC-lader, på en ladestasjon eller via ladeboks. Batteriet er designet for rask kraftlevering, og vil derfor ikke levere lengst mulige rekkevidde. Likevel tillater den elektriske rekkevidden på 12 kilometer en praktisk driftsradius, der eksempelvis stille og utslippsfri kjøring fra et boligområde til utkanten av byen, eller til en motorvei, kan utføres.
Med maksimal regenerering tillates en-pedals-kjøringen vi kjenner igjen fra en helelektrisk bil. Avhengig av kjøremodus kan mer enn 100 kW fores inn i batteriet igjen.
Tekniske data:
Mercedes-AMG GT 63 S E PERFORMANCE |
|
Systemeffekt |
843 hk |
System-dreiemoment |
1010 – 1470 Nm |
Bensinmotor |
4.0-liters V8 med doble turboladere |
Volum |
3982 cc |
Maksimal effekt, bensinmotor |
639 hk ved 5500 – 6500 o/min |
Maksimalt dreiemoment, bensinmotor |
900 Nm ved 2500 – 4500 o/min |
Maksimal effekt, elmotor |
204 hk |
Maksimalt dreiemoment, elmotor |
320 Nm |
Drivlinje |
AMG Performance 4MATIC+ firehjulstrekk med variabel distribusjon av moment og Drift Mode |
Girkasse |
AMG SPEEDSHIFT MCT 9G |
Blandet drivstofforbruk (WLTP) |
7,9 l/100 km |
Blandet CO2 utslipp (WLTP) |
180 g/km |
Blandet elektrisk forbruk |
12 kWh/100 km |
Batterikapasitet |
6,1 kWh |
Elektrisk rekkevidde |
12 km |
Akselerasjon 0-100 km/y |
2,9 s |
Toppfart |
316 km/t |
Pris:
Mercedes-AMG GT 63 S E PERFORMANCE |
|
Pris (eks. Levering) |
fra kr. 2.547.000,- |
Nøkkelord
Kontakter
André JaskiewiczKommunikasjonskonsulent
andre.jaskiewicz@mercedes-benz.noAudun HermansenKommunikasjonsdirektør
Tel:976 70 148audun.hermansen@mercedes-benz.noKjetil MyhreDirektør Mercedes-Benz Norge
kjetil.myhre@mercedes-benz.noBilder











Lenker
Om Mercedes-Benz Norge
Mercedes-Benz Norge er en avdeling på 30 årsverk i Bertel O. Steen AS som siden 1972 har vært importør i Norge.
Bertel O. Steen importerer i tillegg bilmerkene Mercedes-Benz, Kia, Peugeot, Citroën, DS, Opel, Fiat, Fiat Professional, Alfa Romeo, Jeep, smart®, Setra og Fuso til Norge. Hovedtyngden av salget skjer gjennom vår egeneide forhandlerkjede. Konsernet er også en stor aktør innen bilfinans og verksteddrift.
Bertel O. Steen ønsker å ta en ledende rolle i den store transformasjonen som bilbransjen er inne i, og å bidra til utviklingen av morgendagens mobilitetsløsninger. Selskapet har ca. 3 000 medarbeidere. Hovedkontoret ligger i Lørenskog kommune.
Følg pressemeldinger fra Mercedes-Benz Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Mercedes-Benz Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Mercedes-Benz Norge
Mercedes-AMG E 53 HYBRID 4MATIC+ Stasjonsvogn er nå tilgjengelig for bestilling15.4.2025 10:53:22 CEST | Pressemelding
Den mest sportslige utgaven av nye E-Klasse stasjonsvogn er nå tilgjengelig for bestilling, med en startpris på kr. 1.397.000,- (ekskl. levering). De første bilene forventes på norske veier i løpet av sensommeren.
Verdenspremiere på nye Mercedes-Benz CLA13.3.2025 19:34:50 CET | Pressemelding
Nye Mercedes-Benz CLA byr på en imponerende rekkevidde på opptil 792 kilometer og en eksepsjonell ladehastighet på opptil 320 kW. Med avansert 800-volt arkitektur og det helt nye operativsystemet MB.OS, er nye CLA smartere, mer fleksibel og mer luksuriøs enn tidligere. Norsk salgsstart forventes tidlig i høst.
Nye Mercedes-Benz flerbruksbiler på vintertesting i Sverige10.3.2025 09:51:23 CET | Pressemelding
Mercedes-Benz Vans starter siste vintertesting av sine nye flerbruksbiler der testingen har fokus på kjøredynamikk, termisk styring og interiørkomfort. Både 4MATIC firehjulstrekk og bakakselstyring er bekreftet på de nye bilene, som til nå har bestått testsyklusene med glans.
Nye elektriske Mercedes-Benz GLC – testet under ekstreme vinterforhold5.3.2025 05:32:00 CET | Pressemelding
Med avansert 800-volts arkitektur, imponerende rekkevidde og ladehastighet på over 320 kW*, vil nye elektriske GLC by på en solid totalpakke. Etter omfattende tester i lave temperaturer i Arjeplog, Sverige, bekreftes det at GLC leverer på både effektivitet, komfort og sikkerhet.
Nå er luksuriøse Mercedes-Maybach SL 680 Monogram Series klar for bestilling26.2.2025 11:00:00 CET | Pressemelding
Mercedes-Maybach SL 680 Monogram Series er den mest sportslige modellen fra Mercedes-Maybach noensinne, samtidig som komfort og de klassiske og elegante detaljene er ivaretatt. Nå er de norske prisene klare, og starter på kr. 4.330.000,- ekskl. levering. Den unike modellen forventes på veien i løpet av sommeren.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom