Norske OL-favoritter sendes direkte på TVNorge

Enkelte øvelser blir også vist på Eurosport Norge. I tillegg vises alle øvelsene på strømmetjenesten Discovery+. Se hele sendeskjemaet til Discovery her.
Discovery opplyser at nye brukere får gratis tilgang under hele OL.
Norske reklameregler gjelder kun for TVNorge
TVNorge er etablert i Norge og må derfor følge norske reklameregler.
– Det innebærer at det ikke kan vises mer enn 12 minutter reklame per time og at reklameavbrudd ikke skal plasseres slik at det i for stor grad går ut over seeropplevelsen, sier Hanne Nistad Sekkelsten, direktør for juridisk og regulatorisk avdeling i Medietilsynet.
De norske reklamereglene gjelder altså for sendingene på TVNorge, men ikke på Eurosport Norge eller Discovery+.
– Eurosport Norge og Discovery+ er kanaler som ikke er underlagt norske regler for kringkasting. Medietilsynet kan derfor ikke føre tilsyn av reklamereglene overfor disse kanalene, sier Sekkelsten.
Regler for reklame på delt skjerm og sponsede sendinger
Reklamen kan ifølge de norske reglene sendes på delt skjerm i begivenheter som foregår uten opphold.
– Det betyr at skjermen deles i to når reklameinnslaget kommer, slik at reklame og programinnhold vises samtidig. Ser du for eksempel på femmila, kan du fortsatt se sendingen mens reklamen vises, sier Sekkelsten.
Reklamedelen av skjermen skal merkes tydelig, slik at det ikke er tvil om hva som inngår i reklameblokka og hva som er den ordinære sendingen.
Dersom sendingene er sponset, skal det opplyses om dette. Det skjer normalt ved at det vises sponsorplakater før og etter sendingene, og i forbindelse med reklameavbrudd.
– Sponsorplakater er ikke det samme som reklame, og inngår ikke i den maksimale reklametiden på 12 minutter per time, sier Sekkelsten.
Les mer om de norske reglene for tv-reklame på Medietilsynets nettsider
Nøkkelord
Kontakter
Nina Bjerkekommunikasjonsrådgiver og pressekontakt
Tel:+47 419 34 154nina.bjerke@medietilsynet.noBilder


Om Medietilsynet
Medietilsynet skal bidra til å realisere statens mediepolitiske mål. Våre hovedoppgaver er å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom mediemangfold og kritisk medieforståelse. Vi veileder om barn og unges bruk av digitale medier, setter aldersgrenser for kinofilm, forvalter støtteordninger, behandler søknader om og fordeler pressestøtte og fører tilsyn med kringkasting. Tilsynet er underlagt Kulturdepartementet.
Følg pressemeldinger fra Medietilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Medietilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Medietilsynet
Medietilsynet har fordelt støtten til lokalkringkasting12.6.2025 08:57:27 CEST | Pressemelding
Drøyt hundre lokale kringkastere har fått til sammen nær 24 millioner kroner når Medietilsynet nå har fordelt tilskuddet til lokale lyd- og bildemedier. Om lag halvparten går til å digitalisere lokalradio.
Medietilsynet: NRK nær å oppfylle nynorsk-kravet i 202411.6.2025 06:50:00 CEST | Pressemelding
NRK innfridde i 2024 kravet om 25 prosent nynorsk på radio og tv, og var nærmare kravet på nett enn nokon gong tidlegare. Tilsynsrapporten frå Medietilsynet viser elles at NRK i det store og heile oppfylte allmennkringkastingsoppdraget i fjor.
Medietilsynet: Positivt at det vurderes lovendringer for å beskytte barn og unge på nett10.6.2025 12:34:14 CEST | Pressemelding
Mulige lovendringer for å trygge barn og unge i digitale medier, gjennomgang av skadelighetsbegrepet, vurdering av elektronisk aldersverifisering i sosiale medier og strengere regulering av teknologiselskapene. Dette er punkter Medietilsynet trekker fram som viktige i stortingsmeldingen om trygg digital oppvekst, som regjeringen har lagt fram.
To kinofilmer fikk høyere aldergrense etter tilsyn6.6.2025 13:28:10 CEST | Pressemelding
To filmer med premiere denne helgen har fått endret aldergrense fra 9 til 12 år etter tilsyn. Distributørene har selv endret grensen for The Phoenician Scheme og Karate Kid: Legends etter tilbakemelding fra Medietilsynet.
Medietilsynet med oppdatert oversikt over norske medieaktører3.6.2025 06:50:00 CEST | Pressemelding
En ny versjon av Mediedatabasen gir oversikt over en rekke ulike data om norske medieaktører og medier.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom