Norske OL-favoritter sendes direkte på TVNorge

Enkelte øvelser blir også vist på Eurosport Norge. I tillegg vises alle øvelsene på strømmetjenesten Discovery+. Se hele sendeskjemaet til Discovery her.
Discovery opplyser at nye brukere får gratis tilgang under hele OL.
Norske reklameregler gjelder kun for TVNorge
TVNorge er etablert i Norge og må derfor følge norske reklameregler.
– Det innebærer at det ikke kan vises mer enn 12 minutter reklame per time og at reklameavbrudd ikke skal plasseres slik at det i for stor grad går ut over seeropplevelsen, sier Hanne Nistad Sekkelsten, direktør for juridisk og regulatorisk avdeling i Medietilsynet.
De norske reklamereglene gjelder altså for sendingene på TVNorge, men ikke på Eurosport Norge eller Discovery+.
– Eurosport Norge og Discovery+ er kanaler som ikke er underlagt norske regler for kringkasting. Medietilsynet kan derfor ikke føre tilsyn av reklamereglene overfor disse kanalene, sier Sekkelsten.
Regler for reklame på delt skjerm og sponsede sendinger
Reklamen kan ifølge de norske reglene sendes på delt skjerm i begivenheter som foregår uten opphold.
– Det betyr at skjermen deles i to når reklameinnslaget kommer, slik at reklame og programinnhold vises samtidig. Ser du for eksempel på femmila, kan du fortsatt se sendingen mens reklamen vises, sier Sekkelsten.
Reklamedelen av skjermen skal merkes tydelig, slik at det ikke er tvil om hva som inngår i reklameblokka og hva som er den ordinære sendingen.
Dersom sendingene er sponset, skal det opplyses om dette. Det skjer normalt ved at det vises sponsorplakater før og etter sendingene, og i forbindelse med reklameavbrudd.
– Sponsorplakater er ikke det samme som reklame, og inngår ikke i den maksimale reklametiden på 12 minutter per time, sier Sekkelsten.
Les mer om de norske reglene for tv-reklame på Medietilsynets nettsider
Nøkkelord
Kontakter
Nina Bjerkekommunikasjonsrådgiver og pressekontakt
Tel:+47 419 34 154nina.bjerke@medietilsynet.noBilder


Om Medietilsynet
Medietilsynet skal bidra til å realisere statens mediepolitiske mål. Våre hovedoppgaver er å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom mediemangfold og kritisk medieforståelse. Vi veileder om barn og unges bruk av digitale medier, setter aldersgrenser for kinofilm, forvalter støtteordninger, behandler søknader om og fordeler pressestøtte og fører tilsyn med kringkasting. Tilsynet er underlagt Kulturdepartementet.
Følg pressemeldinger fra Medietilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Medietilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Medietilsynet
Stian Barsnes-Simonsen blir ny kommunikasjonssjef i Medietilsynet24.4.2025 10:00:00 CEST | Pressemelding
Stian Barsnes-Simonsen (46) er ansatt som ny kommunikasjonssjef i Medietilsynet.
Forbod mot reklame i radio og tv i påska16.4.2025 06:50:00 CEST | Pressemelding
Radio- og tv-kanalane har ikkje lov til å sende vanleg reklame langfredag og 1. påskedag. Mange av kringkastarane vel å gi bort reklameplassen til ideelle organisasjonar desse dagane.
Endra aldersgrense på ny familiefilm etter tilsyn11.4.2025 06:50:00 CEST | Pressemelding
Den nye kinofilmen “Hundemannen” har fått ny aldersgrense etter at Medietilsynet har ført tilsyn med han. Filmen har nå aldersgrense 6 år mens den først var merka “tillaten for alle”.
Endringer i kringkastingsregelverket: Nye reklameregler og økte krav til universell utforming fra 1. mai4.4.2025 12:10:19 CEST | Pressemelding
Oppmykning i reglene for reklame, sponsing og produktplassering er blant lovendringene som gjelder for norske kringkastere og strømmetjenester fra 1. mai. Samtidig blir det skjerpede krav til universell utforming.
16 nye aviser søker om produksjonstilskudd26.3.2025 06:50:00 CET | Pressemelding
177 aviser har i år søkt om produksjonstilskudd til nyhets- og aktualitetsmedier. 16 av disse har ikke fått støtte tidligere. Blant de nye søkerne er det både lokalaviser og aviser med hele landet som nedslagsfelt.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom