Norske OL-favoritter sendes direkte på TVNorge

Enkelte øvelser blir også vist på Eurosport Norge. I tillegg vises alle øvelsene på strømmetjenesten Discovery+. Se hele sendeskjemaet til Discovery her.
Discovery opplyser at nye brukere får gratis tilgang under hele OL.
Norske reklameregler gjelder kun for TVNorge
TVNorge er etablert i Norge og må derfor følge norske reklameregler.
– Det innebærer at det ikke kan vises mer enn 12 minutter reklame per time og at reklameavbrudd ikke skal plasseres slik at det i for stor grad går ut over seeropplevelsen, sier Hanne Nistad Sekkelsten, direktør for juridisk og regulatorisk avdeling i Medietilsynet.
De norske reklamereglene gjelder altså for sendingene på TVNorge, men ikke på Eurosport Norge eller Discovery+.
– Eurosport Norge og Discovery+ er kanaler som ikke er underlagt norske regler for kringkasting. Medietilsynet kan derfor ikke føre tilsyn av reklamereglene overfor disse kanalene, sier Sekkelsten.
Regler for reklame på delt skjerm og sponsede sendinger
Reklamen kan ifølge de norske reglene sendes på delt skjerm i begivenheter som foregår uten opphold.
– Det betyr at skjermen deles i to når reklameinnslaget kommer, slik at reklame og programinnhold vises samtidig. Ser du for eksempel på femmila, kan du fortsatt se sendingen mens reklamen vises, sier Sekkelsten.
Reklamedelen av skjermen skal merkes tydelig, slik at det ikke er tvil om hva som inngår i reklameblokka og hva som er den ordinære sendingen.
Dersom sendingene er sponset, skal det opplyses om dette. Det skjer normalt ved at det vises sponsorplakater før og etter sendingene, og i forbindelse med reklameavbrudd.
– Sponsorplakater er ikke det samme som reklame, og inngår ikke i den maksimale reklametiden på 12 minutter per time, sier Sekkelsten.
Les mer om de norske reglene for tv-reklame på Medietilsynets nettsider
Nøkkelord
Kontakter
Nina Bjerkekommunikasjonsrådgiver og pressekontakt
Tel:+47 419 34 154nina.bjerke@medietilsynet.noBilder


Om Medietilsynet
Medietilsynet skal bidra til å realisere statens mediepolitiske mål. Våre hovedoppgaver er å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom mediemangfold og kritisk medieforståelse. Vi veileder om barn og unges bruk av digitale medier, setter aldersgrenser for kinofilm, forvalter støtteordninger, behandler søknader om og fordeler pressestøtte og fører tilsyn med kringkasting. Tilsynet er underlagt Kulturdepartementet.
Følg pressemeldinger fra Medietilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Medietilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Medietilsynet
Medietilsynet støtter økt aldersgrense og alderskontroll i sosiale medier7.7.2025 10:02:42 CEST | Pressemelding
Medietilsynet støtter regjeringens lovforslag om å øke aldersgrensen for sosiale medier til 15 år og å innføre en reell alderskontroll i disse tjenestene. – Vi vet at mange barn og unge eksponeres for skadelig påvirkning i sosiale medier, og derfor trengs det risikoreduserende tiltak, sier direktør Mari Velsand i Medietilsynet.
19 nominasjoner til Ibelin-prisen7.7.2025 07:50:00 CEST | Pressemelding
Fristen for å nominere kandidater til den første Ibelin-prisen – årets rollemodell innen gaming – er gått ut. 19 unge forbilder er nominert, og nå starter juryen sitt arbeid mot prisutdelingen i høst.
Medietilsynet får nytt tilsyns-ansvar når lov om digitale tjenester innføres i Norge2.7.2025 16:30:32 CEST | Pressemelding
Medietilsynet får ansvar for flere viktige tilsynsområder gjennom den nye loven om digitale tjenester, som regjeringen nå har sendt på høring. – At EUs forordning om digitale tjenester (DSA) nå blir innført i Norge, er et viktig skritt mot et tryggere internett, sier direktør Mari Velsand i Medietilsynet.
Rekord-låge annonseinntekter for norske aviser i fjor27.6.2025 06:50:00 CEST | Pressemelding
Annonseinntektene til norske aviser var på eit historisk lågt nivå i 2024, viser ein ny rapport frå Medietilsynet. Sett under eitt blei fjoråret nok eit svakt driftsøkonomisk år for avisene, sjølv om lønnsemda var noko betre enn året før.
TV 2 oppfylte alle krav som kommersiell allmennkringkastar i 202426.6.2025 06:50:01 CEST | Pressemelding
TV 2 løyste oppdraget som kommersiell allmennkringkastar i 2024 i tråd med krava, viser tilsynsrapporten frå Medietilsynet. Dette er det første året med den nye femårige avtalen mellom TV 2 og staten.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom