
Nordmenn på julestresstoppen: Dette øker julestresset mest

Det viser en stor internasjonal rapport om julehandel i 18 land i Norden, Vest- og Syd-Europa, USA og Australia som betalings- og shoppingløsningen Klarna har fått gjennomført. Hele 18 735 respondenter ble i høst spurt om sitt forhold til jul og julehandel.
Hele 3 av 10 nordmenn (31 prosent) oppgir at stressnivået deres øker noe eller mye i forbindelse med julen. Av disse oppgir de aller fleste, hele 60 prosent og klart mest blant alle landene i undersøkelsen, at stresset er forårsaket av det å kjøpe gaver. Det er typisk kvinner, og gjerne de i 40-50 årene, som blir mest stresset av gavekjøp.
Nordmenn blant de som handler minst på nett
– Det økte stressnivået blant nordmenn på gavejakt kan ha noe sammenheng med det faktum at vi, sammen med spanjolene, er de som i minst grad planlegger å handle julegavene våre på nett. Det å planlegge og gjøre unna mer av dette fra sofakroken på en PC eller telefon må nødvendigvis være mindre stressende enn å jakte julegaver i et kjøpesenter. Den høyere andelen stress blant kvinner henger nok også sammen med at de tar et større ansvar for gaveinnkjøp til barn og alt annet praktisk i forbindelse med julen, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.
Mens i gjennomsnitt 33 prosent av de spurte i alle de 18 landene oppgir de skal gjøre de fleste av sine juleinnkjøp på nett, er andelen i Norge på 27 prosent. I Sverige oppgir til sammenligning hele 39 prosent at de skal gjøre det meste av julehandelen på nett.
Liker julegavehandel minst, men bedre på planlegging enn gjennomsnittet
Nordmenn er også de i undersøkelsen, sammen med sveitsere, som oppgir at de liker innkjøp av julegaver minst. Bare 35 prosent sier seg helt eller delvis enig i at de er glade i å handle julegaver. Samtidig oppgir flere nordmenn enn gjennomsnittet at de følger et budsjett når de handler julegaver (34 %). 4 av 10 sier sier også at de planlegger innkjøpene sine.
Stressforsker: Stress er opplevde krav som overstiger det man føler man klarer
Den erfarne stressforskeren og førsteamanuensisen ved Universitetet i Sørøst-Norge, Campus Vestfold. Hilde Grønningsæter tror at årsakene til stress før jul er sammensatt, og at man ikke kan peke på èn eller enkle faktorer som gjelder alle.
– Stress oppstår når kravene man opplever, utenfra eller innenfra, overstiger det man føler man klarer. Det kan skyldes alt fra at du opplever du ikke har penger til å kjøpe de gavene du skulle ønske du kunne ha kjøpt, til at du synes det er stressende med overfylte butikker, eller at du føler at tiden Ikke strekker til for å gi dine barn og familie alle de hyggelige tingene du selv vokste opp med til jul.
Unngå stress: Planlegg, avklar forventninger og sett av tid til julekos
Ifølge henne kan også kortvarig stress mobilisere energi og krefter som gjør at vi får gjort mer enn det vi ellers hadde vært motivert for å gjøre. Ønsker du å redusere stresset, må du enten redusere kilden til stress, eller du må gjøre deg selv bedre til å tåle det stresset du blir utsatt for.
– Kortvarig julestress kan være ubehagelig, men er ikke farlig. Vil du redusere stresset er det viktig å planlegge, avklare forventninger med de rundt deg til hva en fin jul kan være og ikke si ja til alt, og alle slags julearrangementer. Lag en plan og følg den, også når det gjelder gaver. For noen kan netthandel redusere stress, for andre kan de bli stresset av usikker leveringstid, varebytte og så videre. Dette må hver og en finne ut av selv. Sett av litt tid til julekos hver dag, gå en liten tur, pust i magen, og tenk på helsen din. Julen er en fantastisk tid, nettopp på det mørkeste hvor vi trenger den mest, sier den erfarne stressforskeren ved Universitetet i Sørøst-Norge, Campus Vestfold, Hilde Grønningsæter.
Dette øker julestresset til nordmenn mest:
1. Kjøpe julegaver
2. Finansielle bekymringer
3. Sosiale sammenkomster
4. Skape en perfekt jul
5. Manglende tid til å få utført alt som skal gjøres
Kontakter
Thomas ElvestadMarkedsdirektør
Klarna Norge
Bilder







Om Klarna
Siden 2005 har Klarna jobbet med å akselerere handelen med forbrukerens behov i sentrum. Med over 150 millioner aktive forbrukere globalt og 2,5 millioner transaksjoner om dagen, revolusjonerer Klarnas rettferdige, bærekraftige og AI-drevne betalings- og shoppingløsninger måten vi handler på nett og i fysisk butikk. De gir forbrukerne det som skal til for å handle smartere, tryggere og enklere. Globalt har mer enn 550 000 butikker, inkludert H&M, Saks, Sephora, Macys, Ikea, Expedia Group, Nike og Airbnb, tatt i bruk Klarnas innovative teknologi og markedsføringsløsninger for å drive vekst og lojalitet. For mer informasjon, besøk Klarna.com
Følg pressemeldinger fra Klarna
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Klarna på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Klarna
Kraftig økning i nettsalget av parfyme: Dufter til menn vokser klart mest6.6.2024 07:32:54 CEST | Pressemelding
Bare i løpet av årets første fire måneder har salget av parfyme og andre duftprodukter gjennom Klarna økt med hele 77 prosent fra samme periode i fjor. Duft til menn, og økt salg blant unge voksne, er blant de viktigste årsakene til den kraftige økningen.
AI hjelper Klarna med å redusere kostnadene til markedsføring med 100 millioner kroner29.5.2024 11:23:28 CEST | Pressemelding
Klarna, den AI-drevne globale betalingsleverandøren og shoppingassistenten, har redusert salgs- og markedsføringskostnadene med 11 prosent i 1. kvartal 2024. AI står for 37 prosent av kostnadsbesparelsene, eller rundt 100 millioner svenske kroner årlig.
900 norske nettbutikker har tatt i bruk Klarnas nye innloggingstjeneste: Enormt potensial28.5.2024 11:56:24 CEST | Pressemelding
Mer enn 900 norske nettbutikker tilknyttet Nordens største netthandelsplattform, Mystore, er nå live med Klarnas nye innloggingstjeneste, «Sign in with Klarna.»
Klarnas betalingsløsninger blir tilgjengelig i Nets kasse15.5.2024 10:01:02 CEST | Pressemelding
Klarna, den AI-drevne globale betalingsleverandøren og shoppingassistenten, og Nets, en del av den ledende europeiske betalingsleverandøren Nexi Group, meddeler i dag at de har inngått et partnerskap som gjør Klarnas populære betalingsmåte tilgjengelig for alle nordiske nettbutikker som selger gjennom Nets.
Klarnas AI-assistent håndterer 2 av 3 kundeservice-chatter etter en måned28.2.2024 08:32:25 CET | Pressemelding
Klarna presenterer nå sin nye AI-assistent – bygd på OpenAI-teknikk. Bare etter en måneds bruk av kundene, taler resultatene sitt tydelige språk: