
Kid og Klarna inngår nordisk samarbeid for fortsatt vekst i netthandelen

I løpet av våren og høsten har KID utviklet helt nye nettbutikker i Norge, Sverige, Finland og Estland, og inngått et samarbeid med Klarna som sin betalings- og shoppingløsning på nett.
Ifølge en stor global rapport som betaling- og shoppingløsningen Klarna gjennomførte i løpet av tredje kvartal i år, oppga hele 38 prosent av nordmenn at de hadde handlet i fysisk butikk i kategorien hus og hage. I mars var den tilsvarende andelen 15 prosent. Samtidig har også andelen som oppgir de har handlet på nett økt fra 12 til 13 prosent.
– For Kid er en god og sømløs kundeopplevelse i alle kanaler viktig. Mange av våre kunder gjør research på nett, før de velger hvilken kanal de handler i. Vi har stor tro på at vi med en ny og felles e-complattform vil gi kundene våre en enda bedre kundereise. Vi er glade for at Klarna blir med som en viktig partner for å optimere reisen ytterligere, sier digital sjef i Kid, Cathrine Løken.
Økt omsetning og økt nettsalg
I tredje kvartal økte nettsalget med 13% totalt for selskapet, sammenlignet med samme kvartal i fjor. Interiørkjeden omsatte for 751 millioner kroner kr i tredje kvartal. Det er en økning på 3% sammenlignet med samme periode i fjor
Hus og hage er blant produktkategoriene hvor netthandelen har økt svært kraftig i løpet av det siste året. Bare på Black Friday i år økte hele kategorien med hele 16 prosent hos Klarna, sammenlignet med fjorårets Black Friday. Ifølge Norgessjef i Klarna, Geir Østby, er det ingenting som tyder på at veksten skal avta fremover.
– Selvsagt er det slik at mange har ønsket seg tilbake i de fysiske butikkene for å kunne se, ta og føle på alt fra gardiner til sengetøy. Samtidig har muligheten til å handle på nett blitt både smidigere og enda mer inspirerende i løpet av pandemiperioden. Dette er KIDs nye satsing et strålende eksempel på. Det vil høyst sannsynlig bidra til at netthandelen i kategorien fortsatt vil vokse, men da også i et enda tettere samspill med de fysiske butikkene, sier Østby.
Flere vil handle med «betal senere» i kategorien
Klarnas globale rapport viser også at hele 24 prosent av nordmenn hadde foretrukket å betale for sine kjøp med en “Kjøp først - betal senere løsning” innenfor hus- og hagekategorien dersom dette hadde vært tilgjengelig,
Et flertall, 63 prosent, foretrekker denne løsningen for å få muligheten til å klemme og kjenne på produktet før de kjøper. Bare 5 prosent oppgir at de benytter seg av “Kjøp først – betal senere” for å slippe å betale med en gang.
– Det er viktig for Kid å jobbe med en partner som er opptatt av å sette kunden i fokus og som utvikler tjenester basert på kundens behov. Vi opplever at Klarna gjør nettopp det, og vi gleder oss til å jobbe tett sammen med Klarna i tiden som kommer, sier Kid sin digitale sjef, Cathrine Løken.
Kontakter
Cathrine Løken
Digital sjef, Kid
Tel: 940 26 000 / 920 69 974
cathrine.loken@kid.no
Geir ØstbyNorgessjefKlarna Norge
Tel:+47 958 99 672geir.ostby@klarna.comBilder




Om Klarna
Siden 2005 har Klarna jobbet med å akselerere handelen med forbrukerens behov i sentrum. Med over 150 millioner aktive forbrukere globalt og 2,5 millioner transaksjoner om dagen, revolusjonerer Klarnas rettferdige, bærekraftige og AI-drevne betalings- og shoppingløsninger måten vi handler på nett og i fysisk butikk. De gir forbrukerne det som skal til for å handle smartere, tryggere og enklere. Globalt har mer enn 550 000 butikker, inkludert H&M, Saks, Sephora, Macys, Ikea, Expedia Group, Nike og Airbnb, tatt i bruk Klarnas innovative teknologi og markedsføringsløsninger for å drive vekst og lojalitet. For mer informasjon, besøk Klarna.com
Følg pressemeldinger fra Klarna
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Klarna på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Klarna
Kraftig økning i nettsalget av parfyme: Dufter til menn vokser klart mest6.6.2024 07:32:54 CEST | Pressemelding
Bare i løpet av årets første fire måneder har salget av parfyme og andre duftprodukter gjennom Klarna økt med hele 77 prosent fra samme periode i fjor. Duft til menn, og økt salg blant unge voksne, er blant de viktigste årsakene til den kraftige økningen.
AI hjelper Klarna med å redusere kostnadene til markedsføring med 100 millioner kroner29.5.2024 11:23:28 CEST | Pressemelding
Klarna, den AI-drevne globale betalingsleverandøren og shoppingassistenten, har redusert salgs- og markedsføringskostnadene med 11 prosent i 1. kvartal 2024. AI står for 37 prosent av kostnadsbesparelsene, eller rundt 100 millioner svenske kroner årlig.
900 norske nettbutikker har tatt i bruk Klarnas nye innloggingstjeneste: Enormt potensial28.5.2024 11:56:24 CEST | Pressemelding
Mer enn 900 norske nettbutikker tilknyttet Nordens største netthandelsplattform, Mystore, er nå live med Klarnas nye innloggingstjeneste, «Sign in with Klarna.»
Klarnas betalingsløsninger blir tilgjengelig i Nets kasse15.5.2024 10:01:02 CEST | Pressemelding
Klarna, den AI-drevne globale betalingsleverandøren og shoppingassistenten, og Nets, en del av den ledende europeiske betalingsleverandøren Nexi Group, meddeler i dag at de har inngått et partnerskap som gjør Klarnas populære betalingsmåte tilgjengelig for alle nordiske nettbutikker som selger gjennom Nets.
Klarnas AI-assistent håndterer 2 av 3 kundeservice-chatter etter en måned28.2.2024 08:32:25 CET | Pressemelding
Klarna presenterer nå sin nye AI-assistent – bygd på OpenAI-teknikk. Bare etter en måneds bruk av kundene, taler resultatene sitt tydelige språk: