Gulost eller hvitost: Hva kaller du osten?

Norge er fortsatt splittet omtrent på midten når det gjelder hva vi kaller favorittosten vår. En fersk, landsomfattende undersøkelse som Norstat har laget for Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no) viser at 55 % av oss sier gulost, mens 43 % sier hvitost (der 23 % sier hvitost og 20 % sier kvitost).
I Nord-Norge, Midt-Norge og på Vestlandet er hvitost eller kvitost den overlegent foretrukne måten å omtale denne typen ost, mens på Østlandet og Sørlandet sier over 80 prosent gulost.
– Å kalle det gulost kommer definitivt fra Oslo, men selv ganske nær Oslo har mange sagt både kvitost og hvitost. Men dette dreier seg trolig først og fremst om hvor i landet du bor, sier fagsjef ved Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no), Ellen Kathrine Ulleberg.
Det finnes ulike teorier på hvorfor navnet varierer, og en av dem er at folk på Vestlandet, som dyrket hvitost av geitemelk, fortsatte å kalle osten for hvitost selv når det hovedsakelig ble ystet av kumelk. Det med å angi fargen på osten man spiser, er sannsynligvis også et særnorsk fenomen som kan skyldes brunosten og behovet for å skille disse ostene fra hverandre.
– Det er kvitost og hvitost som har vært i bruk mest og lengst, men siden det er dialekt og kulturelle betingelser som i stor grad avgjør hva folk kaller osten, tror jeg vi fortsatt lar det være opp til den enkelte hva de ønsker å kalle den. Det er likevel interessant å se at landet fortsatt er delt i to, sier Ulleberg i Opplysningskontoret for Meieriprodukter.
Fakta:
De siste årene har flere forsøkt å måle utviklingen i bruken av ordene gulost og hvitost/kvitost.
Opinion gjennomførte en undersøkelse i 2013, og Kavli det samme i 2015 – i begge disse vant hvitost knepent. Men forrige gang Opplysningskontoret for Meieriprodukter gjennomførte en undersøkelse om dette i 2018 var gulost i tet, med 57 prosent.
Gulost |
Hvitost/kvitost |
Annet |
|
Totalt |
55 % |
43 % |
2 % |
Nord-Norge (Troms-Finnmark + Nordland) |
27 % |
70 % |
3 % |
Midt-Norge (Trøndelag + Møre og Romsdal) |
20 % |
78 % |
2 % |
Vestlandet (Vestland + Rogaland) |
24 % |
75 % |
1 % |
Sørøstlandet (Agder + Vestfold og Telemark) |
85 % |
15 % |
0 % |
Østlandet (Viken + Innlandet) |
80 % |
19 % |
1 % |
Oslo |
73 % |
25 % |
2 % |
Landsrepresentativ undersøkelse gjennomført av Norstat for Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no) i oktober 2021. 1020 intervjuer.
Kontakter
Terese Glemminge ArnesenErnæringsrådgiver
Tel:951 95 129terese@melk.noBilder

Om Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK) er landets fremste kompetansesenter for merkenøytral informasjon om melk og meieriprodukter. Vår oppgave er å øke kunnskapen om disse matvarene basert på et faglig, vitenskapelig grunnlag. MELK besitter oppdatert faglig innsikt og analyser av ernæringsforskning, forbruksmønstre og holdninger. På melk.no finner du artikler, tips og råd, fakta og nyttige oppskrifter.
Følg pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Lag påskens beste vafler – og unngå matsvinn14.4.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Nystekte vafler bidrar til hyggelig påskestemning – enten du er på fjellet, ved sjøen, i byen eller bare vil gjøre noe koselig sammen med familie og venner. Og når ferien går mot slutten og det fortsatt står melk, yoghurt eller rømme igjen i kjøleskapet, er vaffelrøra en enkel og smakfull redning.
Yoghurt naturell i vinden: Opp 40 % siden 202010.4.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Yoghurt naturell vokser kraftig i popularitet. Nye tall fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter viser at salget har økt med 40 prosent siden 2020. Bare det siste året steg volumet med 17 prosent. I 2024 ble det solgt over 13 700 tonn yoghurt naturell i Norge.
Melk med smak tar av – 37 % økning siden 202021.3.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Nordmenn elsker melk med smak! Salget har økt med 37 % på fire år, ifølge Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK). Den tradisjonelle sjokolademelken er fortsatt den store favoritten, men bransjen har vært rask til å følge nye trender og skape flere smakfulle alternativer.
Brunosten er tilbake – flere får smaken på nasjonalosten7.3.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Etter flere år med nedgang gjør brunosten comeback. Tall fra Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK) viser at salget har økt med 9,2 % de siste to årene. Nasjonalosten er igjen en favoritt på nordmenns brødskiver.
Melketrend: Økologisk helmelk opp 25 prosent20.2.2025 08:36:52 CET | Pressemelding
For første gang på mange år øker melkeforbruket i Norge, og økologisk melk leder an i veksten. Tall fra Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK) viser at salget av økologisk helmelk har skutt i været med hele 25,3 % i 2024, mens konvensjonell helmelk økte med solide 6,1 % fra året før. Helmelk er den største kategorien innen økologisk melk.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom