Black Friday: I natt økte netthandelen med 982 prosent
– Selv om fjorårets Black Week på mange måter var spesielt, med strenge koronatiltak og økt bruk av nettet til julehandelen, er det tydelig at også i en mer normal situasjon som vi har i år, så foretrekker flere å handle på nett. Prisbevisste nordmenn benytter i økende grad muligheten i Black Week for å gjøre et godt kjøp, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.
Mer enn 12 000 norske nettbutikker som bruker Klarnas betalings- og shoppingtjenester er grunnlaget for den unike salgsstatistikken. Nærmere halvparten av all netthandel i Norden går gjennom dem.
Tradisjon tro la flere nettbutikker ut mange av sine beste tilbud natt til Black Friday. Det medførte at hele 982 prosent flere enn en gjennomsnittsdag netthandlet med Klarna i timen mellom midnatt og klokken 01. Det er på samme nivået som under fjorårets Black Friday, som var den enkeltdagen med høyest omsetning gjennom Klarnas betalingsløsninger i Norge noensinne.
Kategoriene som vokste mest den første timen av årets Black Friday, sammenlignet med en vanlig handledag, var elektronikk.
Mest netthandel i Oslo, minst i Agder
Klarnas salgsstatistikk fra Black Week viser også at trenden med at Black Friday-salget i økende grad har blitt til en hel Black Week-uke med tilbud, forsterkes:
- Fra og med mandag 22. november til og med torsdag 25 november, økte netthandelssalget med 9 prosent fra den samme perioden i fjor.
- Innbyggerne i Oslo har i løpet av disse fire dagene per innbygger handlet 11 prosent mer enn landsgjennomsnittet. Minst har de handlet i Agder. Der handlet gjennomsnittsinnbyggeren 14 prosent under landsgjennomsnittet.
- Kategoriene som har vokst mest, som andel av det totale salget sammenlignet med en gjennomsnittsdag, er barneprodukter, elektronikk og helse og skjønnhet.
- Kvinner sto for 64 prosent av kjøpene som ble gjort gjennom Klarna disse fire dagene.
- Aldersgruppene som har handlet mest er de mellom 25 og 40 år (44 %) etterfulgt av 41-56 år (36 %), 57+ år (13 %) og 18-24 år (7 %).
– De siste årene har vi sett at større deler av salgsvolumet og tilbudene i økende grad har spredd seg til dagene før selve Black Friday. Mye tyder på at dette er en tendens som fortsetter i år. Samtidig er det verdt å merke seg at Black Friday i fjor fremdeles var rundt tre ganger så stor som gjennomsnittet av de andre dagene i Black Week, sier Elvestad.
Flere som handler på nett har planlagt og forventer lavere priser i Black Week
Ifølge en representativ undersøkelse Klarna har foretatt oppgir nærmere halvparten (46 %) at de planlegger å handle i løpet av Black Week. Like mange som i fjor (64 %) sier de skal gjøre det meste av denne handlingen på nett.
Mens hele 52 prosent av de som skal handle på nett vet hva de skal kjøpe i løpet av Black Week-uken, er det tilsvarende tallet blant de som foretrekker fysisk butikk 28 prosent.
– Vi ser et tydelig mønster der gruppen som oppgir de skal handle mest på nett både planlegger og budsjetterer innkjøpene sine i større grad enn de som gjør det meste av handlingen sin i fysisk butikk. Dette er også bevisste forbrukere som stiller enda større krav til at butikkene faktisk har lavere priser. Får de ikke gode nok priser, så kjøper de ikke, sier Klarnas markedsdirektør, Thomas Elvestad.
Deler fortløpende innsikt om Black Week-salget nasjonalt og regionalt
Klarna vil i løpet av Black Week-uken jevnlig dele innsikt rundt salgsutviklingen i Norge og en rekke andre land. På nettsiden https://insights.klarna.com/black-friday-cyber-monday/ får du også blant annet en fylkesoversikt over salget, og mye annen aktuell innsikt om nordmenns handlevaner denne uken.
Black Week- fylkesshoppetoppen netthandel
Fylke |
Shoppingindeks per innbygger* |
Oslo |
111 |
Viken |
104 |
Trøndelag |
103 |
Møre og Romsdal |
102 |
Vestland |
102 |
Troms og Finnmark |
98 |
Nordland |
97 |
Rogaland |
93 |
Vestfold og Telemark |
93 |
Innlandet |
88 |
Agder |
86 |
*Indeks 100 representerer den gjennomsnittsnordmannens netthandling gjennom Klarna i perioden 22. november-25 november 2021. Et høyere eller lavere tall vise om innbyggerne i fylket handlet mer eller mindre per person i gjennomsnitt enn landsgjennomsnittet gjorde. Indeksen er justert i forhold til folkemengde.
Kontakter
Thomas ElvestadMarkedsdirektør
Klarna Norge
Bilder
Om Klarna
Siden 2005 har Klarna jobbet med å akselerere handelen med forbrukerens behov i sentrum. Med over 150 millioner aktive forbrukere globalt og 2,5 millioner transaksjoner om dagen, revolusjonerer Klarnas rettferdige, bærekraftige og AI-drevne betalings- og shoppingløsninger måten vi handler på nett og i fysisk butikk. De gir forbrukerne det som skal til for å handle smartere, tryggere og enklere. Globalt har mer enn 550 000 butikker, inkludert H&M, Saks, Sephora, Macys, Ikea, Expedia Group, Nike og Airbnb, tatt i bruk Klarnas innovative teknologi og markedsføringsløsninger for å drive vekst og lojalitet. For mer informasjon, besøk Klarna.com
Følg pressemeldinger fra Klarna
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Klarna på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Klarna
Kraftig økning i nettsalget av parfyme: Dufter til menn vokser klart mest6.6.2024 07:32:54 CEST | Pressemelding
Bare i løpet av årets første fire måneder har salget av parfyme og andre duftprodukter gjennom Klarna økt med hele 77 prosent fra samme periode i fjor. Duft til menn, og økt salg blant unge voksne, er blant de viktigste årsakene til den kraftige økningen.
AI hjelper Klarna med å redusere kostnadene til markedsføring med 100 millioner kroner29.5.2024 11:23:28 CEST | Pressemelding
Klarna, den AI-drevne globale betalingsleverandøren og shoppingassistenten, har redusert salgs- og markedsføringskostnadene med 11 prosent i 1. kvartal 2024. AI står for 37 prosent av kostnadsbesparelsene, eller rundt 100 millioner svenske kroner årlig.
900 norske nettbutikker har tatt i bruk Klarnas nye innloggingstjeneste: Enormt potensial28.5.2024 11:56:24 CEST | Pressemelding
Mer enn 900 norske nettbutikker tilknyttet Nordens største netthandelsplattform, Mystore, er nå live med Klarnas nye innloggingstjeneste, «Sign in with Klarna.»
Klarnas betalingsløsninger blir tilgjengelig i Nets kasse15.5.2024 10:01:02 CEST | Pressemelding
Klarna, den AI-drevne globale betalingsleverandøren og shoppingassistenten, og Nets, en del av den ledende europeiske betalingsleverandøren Nexi Group, meddeler i dag at de har inngått et partnerskap som gjør Klarnas populære betalingsmåte tilgjengelig for alle nordiske nettbutikker som selger gjennom Nets.
Klarnas AI-assistent håndterer 2 av 3 kundeservice-chatter etter en måned28.2.2024 08:32:25 CET | Pressemelding
Klarna presenterer nå sin nye AI-assistent – bygd på OpenAI-teknikk. Bare etter en måneds bruk av kundene, taler resultatene sitt tydelige språk:
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom