Narvik Havn og TECO 2030 inviterer til pressekonferanse i Narvik i dag kl. 12.00

Pressekonferansen vil finne sted hos Narvik Havn, i Havnegata 2.
Her vil du møte:
- Narvik Havn KF: Børge Edvardsen Klingan, havnedirektør
- TECO 2030: Tore Enger, konsernleder
- Grovfjord Mekaniske Verksted: Bård Meek-Hansen, administrerende direktør
- UiT Norges Arktiske Universitet: Professor og instituttleder Bjørn Reidar Sørensen og professor Raj Calay ved Institutt for bygg, energi og materialteknologi, UiT i Narvik
- KUPA: Robin Løvslett, prosjektleder for MAS-nettverket (maritime autonome systemer) og seniorrådgiver i rådgivnings- og innovasjonsselskapet KUPA
Alle journalister og andre interesserte er hjertelig velkomne!
Om prosjektet:
Narvik Havn trenger en ny havnebåt som skal være både rask og utslippsfri. Sammen med åtte prosjektpartnere søker de derfor nå om støtte fra Enova for å bygge en av verdens første hydrogendrevne hurtigbåter.
Båten vil bli utstyrt med hydrogenbaserte brenselceller fra TECO 2030, og vil bli bygget ved Grovfjord Mekaniske Verksted (GMV), som er en knapp time fra Narvik med bil.
Når den er ferdig, vil den erstatte en av de dieseldrevne båtene til Narvik Havn. Dette vil føre til at Narvik Havn vil redusere både sitt dieselforbruk og sine CO2-utslipp betydelig.
Båten skal etter planen sjøsettes i 2023. Målet er at båten skal bli klassifisert som et hurtiggående passasjerfartøy med lang rekkevidde, og at den vil kunne holde en hastighet på 23 knop.
Prosjektpartnere:
De ni partnerne i prosjektet er Narvik Havn, TECO 2030, Grovfjord Mekaniske Verksted (GMV), UiT Norges arktiske universitet, BLOM Maritime, Everfuel, Proactima, KUPA og Norinnova Narvik. Prosjektet ledes av TECO 2030.
Klikk her for mer informasjon om prosjektet.
For mer informasjon, vennligst kontakt:
Narvik Havn: Børge Edvardsen Klingan, havnedirektør i Narvik Havn KF. +47 916 39 906, bek@narvikhavn.no
Tore Enger, konsernleder for TECO 2030 ASA. +47 920 83 800, tore.enger@teco2030.no
For å se denne videoen, må du gi ditt samtykke øverst på denne siden.Videointervju om TECO 2030Videokanal
Nøkkelord
Kontakter
Tore EngerKonsernleder for TECO 2030 ASA
Tel:+4792083800tore.enger@teco2030.noBilder

Lenker
Om TECO 2030 ASA
TECO 2030 ønsker å bidra til den grønne omstillingen innen maritim sektor ved å tilby teknologi som hjelper skip med å bli mer miljø- og klimavennlige. Selskapet utvikler hydrogenbaserte brenselceller som gjør at skip og andre tunge applikasjoner og kjøretøyer vil kunne operere helt utslippsfritt. TECO 2030 utvikler også andre teknologiske løsninger som kan hjelpe den maritime industrien med å redusere sine utslipp, slik som systemer for eksosrensing og karbonfangst og -lagring for skip. TECO 2030 ble etablert i 2019 og har hovedkontor på Lysaker, like utenfor Oslo. Selskapet er notert på Euronext Growth på Oslo Børs under TECO. TECO 2030 har sitt utspring i TECO Maritime Group, et konsern som har levert teknologi og tjenester til den globale shippingbransjen siden 1994. Mer informasjon er tilgjengelig på www.teco2030.no.
Følg pressemeldinger fra TECO 2030 ASA
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra TECO 2030 ASA på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra TECO 2030 ASA
Åpent brev til Næringsdepartementet – 27. September 202427.9.2024 07:00:00 CEST | Pressemelding
Kjære Næringsminister Cecilie Myrseth, og relevante mottakere, Med referanse til gårsdagens pressemelding fra TECO 2030, har vi annonsert en strategiendring som innebærer at selskapet vil starte å se etter vekstmuligheter utenfor Norges grenser.
TECO 2030 kunngjør strategisk skifte til global leverandør av brenselcelleteknologi26.9.2024 07:00:00 CEST | Pressemelding
(Lysaker, Norge, 26. september 2024) – TECO 2030 er begeistret over å kunngjøre et strategisk skifte fra å produsere brenselceller i Norge i dag til å posisjonere seg som en global teknologileverandør. Ved å tilby lisensavtaler til internasjonale partnere er TECO 2030 klar til å akselerere den globale adopsjonen av sin brenselcelleteknologi for tungtransport. Dette skiftet gjør det mulig for selskapet å fokusere på sin kjernekompetanse for å låse opp nye vekstmuligheter internasjonalt. Produksjonen av stacker kan fortsatt finne sted i Norge.
TECO 2030 Announces Strategic Shift to Global Fuel Cell Technology Provider26.9.2024 07:00:00 CEST | Press release
(Lysaker, Norway, September 26th, 2024) – TECO 2030 is excited to announce a strategic shift from manufacturing fuel cells in Norway at present, to positioning itself as a global technology provider. By offering licensing agreements to international partners, TECO 2030 is poised to accelerate the global adoption of its fuel cell technology in heavy-duty applications. This shift allows the company to focus on its core technology to unlock new international growth opportunities. Stack production might still take place in Norway.
Samskip joins TECO 2030’s Horizon Europe project “HyEkoTank”30.8.2024 07:00:00 CEST | Press release
(Lysaker, Norway, August 30th 2024): TECO 2030 (OSE: TECO, OTC: TECFF, ISIN: NO0010887516) and the HyEkoTank consortium are proud to announce that Samskip has been formally approved by the EU as partner in the HyEkoTank project. The consortium also announces that the vessel to be retrofitted with their zero-emission technology will be Samskip’s MPP vessel Kvitnos. Samskip Kvitnos, built in 2015, is a cargo ship which operates in a fixed route on a weekly multipurpose service from Rotterdam, along the Norwegian west coast, all the way north to Hammerfest.
TECO 2030, BLOM Maritime and Samskip receive ENOVA grant to retrofit Samskip LNG Vessel with fuel cells and hydrogen fuel14.6.2024 07:00:00 CEST | Press release
(Lysaker, Norway, June 14th 2024): TECO 2030 (OSE: TECO, OTC: TECFF, ISIN: NO0010887516) together with BLOM Maritime and Samskip receive a grant for a pre-project aiming to retrofit Samskip’s vessel Kvitnos with TECO 2030 fuel cells and hydrogen fuel.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom