
Internasjonal julehandelsrapport: Nordmenn kjøper oftere julegave til kjæledyrene sine enn i de fleste andre land

Det er i en stor global julehandelsrapport betalings- og shoppingløsningen Klarna har gjennomført i hele 16 land, inkludert Norge, dette fremgår.
Bare i USA planlegger en større andel av kjæledyreierne å kjøpe en julegave til disse enn i Norge.
– Det viser med all mulig tydelighet at i mange norske familier er kjæledyrene en helt naturlig del av familien. Når vi koser med noe ekstra godt og får pakker i julen, mener svært mange kjæledyreiere at også husdyrene våre fortjener noe ekstra, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.
Ifølge den store undersøkelsen er det spesielt kvinner og de mellom 18 og 35 år som ønsker å gjøre litt ekstra stas på kjæledyret sitt i forbindelse med julefeiringen.
Mens flest oppgir de skal kjøpe leker som gave (68 %) er også mat og klær/ tilbehør populære produkter.
Hundefønere, dyreklær og masse julegodtebiter
Ifølge driftssjef i Multicom, Jørn Aarak, som eier nettbutikken Nettdyret.no, har antallet ordre nesten doblet seg de siste månedene sammenlignet med samme periode i fjor. Deres salgstall kan tyde på at stadig flere nordmenn behandler kjæledyrene sine som et familiemedlem som også fortjener en julegave og litt ekstra julekos.
– Det er en klar trend at stadig flere kjøper produkter til kjæledyrene sine som meget mulig blir gitt bort som julegaver inn mot jula. I tillegg til spesielt utvalgte julegodbiter til hunder, som faktisk snart er utsolgt, selger vi også mye dekken til hund. En av årets store trender til hund er en spesiell hundeføner, men også salg til både kaniner, gnagere, fugler og katter øker inn mot jul. Det blir nok mange gaver til kjæledyrene under treet i år også, sier Aarak.
Størst økning i Oslo frem mot julaften
Ifølge salgsstatistikk fra Klarna økte nettsalget av kjæledyrprodukter fra Black Week og frem til julaften med hele 20 prosent for en gjennomsnittsdag, sammenlignet med året ellers.
Matmor ble helt sikkert ekstra populær, da det fremfor alt var kvinner, og de under 35 år, som økte kjæledyrkjøpene mer enn de andre gruppene.
Klarnas statistikk viser og tydelig at salgene økte dobbelt så mye i Oslo som i landet ellers, da Oslo-boerne handlet hele 43% prosent mer i førjulsperioden, enn en gjennomsnittlig dag enn året ellers.
Mest kjæledyrprodukter gjennom Klarnas betalings- og shoppingløsninger handlet imidlertid innbyggerne i Innlandet. Der handlet de hele 26 prosent mer per person innenfor kategorien de siste knappe fire ukene før julaften sammenliknet med landsgjennomsnittet. Minst per innbygger ble det handlet i Trøndelag og Rogaland.
Nordmenn gir flest julegaver til andres kjæledyr
Undersøkelsen som har blitt gjennomført i Norden, USA, Canada, Australia og New Zealand, i tillegg til en rekke vest- og søreuropeiske land viser også at nordmenn er i en egen klasse når det gjelder å kjøpe julegaver til andres kjæledyr. Hele 31 prosent av nordmennene oppgir at de planlegger å gi bort en gave til andres kjæledyr. Det er den klart høyeste andelen i alle de 16 undersøkte landene. I Sverige er den tilsvarende andelen på 17 prosent.
Klarnas Shopping Indeks* Dyreprodukter på nett |
|
Fylke |
Shopping per capita |
Innlandet |
126 |
Viken |
114 |
Nordland |
107 |
Troms og Finnmark |
107 |
Oslo |
103 |
Vestland |
98 |
Vestfold og Telemark |
96 |
Møre og Romsdal |
86 |
Agder |
82 |
Rogaland |
79 |
Trøndelag |
79 |
* Indeks 100 representerer gjennomsnittsnordmannens netthandling i kategorien dyreprodukter på nett i perioden 23.november 2020 - 24.desember 2020. Et høyere eller lavere tall vise om innbyggerne i fylket handlet mer eller mindre per person enn landsgjennomsnittet gjorde. Indeksen er justert i forhold til folkemengde.
Kontakter
Thomas ElvestadMarkedsdirektør
Klarna Norge
Bilder




Om Klarna
Siden 2005 har Klarna jobbet med å akselerere handelen med forbrukerens behov i sentrum. Med over 150 millioner aktive forbrukere globalt og 2,5 millioner transaksjoner om dagen, revolusjonerer Klarnas rettferdige, bærekraftige og AI-drevne betalings- og shoppingløsninger måten vi handler på nett og i fysisk butikk. De gir forbrukerne det som skal til for å handle smartere, tryggere og enklere. Globalt har mer enn 550 000 butikker, inkludert H&M, Saks, Sephora, Macys, Ikea, Expedia Group, Nike og Airbnb, tatt i bruk Klarnas innovative teknologi og markedsføringsløsninger for å drive vekst og lojalitet. For mer informasjon, besøk Klarna.com
Følg pressemeldinger fra Klarna
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Klarna på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Klarna
Kraftig økning i nettsalget av parfyme: Dufter til menn vokser klart mest6.6.2024 07:32:54 CEST | Pressemelding
Bare i løpet av årets første fire måneder har salget av parfyme og andre duftprodukter gjennom Klarna økt med hele 77 prosent fra samme periode i fjor. Duft til menn, og økt salg blant unge voksne, er blant de viktigste årsakene til den kraftige økningen.
AI hjelper Klarna med å redusere kostnadene til markedsføring med 100 millioner kroner29.5.2024 11:23:28 CEST | Pressemelding
Klarna, den AI-drevne globale betalingsleverandøren og shoppingassistenten, har redusert salgs- og markedsføringskostnadene med 11 prosent i 1. kvartal 2024. AI står for 37 prosent av kostnadsbesparelsene, eller rundt 100 millioner svenske kroner årlig.
900 norske nettbutikker har tatt i bruk Klarnas nye innloggingstjeneste: Enormt potensial28.5.2024 11:56:24 CEST | Pressemelding
Mer enn 900 norske nettbutikker tilknyttet Nordens største netthandelsplattform, Mystore, er nå live med Klarnas nye innloggingstjeneste, «Sign in with Klarna.»
Klarnas betalingsløsninger blir tilgjengelig i Nets kasse15.5.2024 10:01:02 CEST | Pressemelding
Klarna, den AI-drevne globale betalingsleverandøren og shoppingassistenten, og Nets, en del av den ledende europeiske betalingsleverandøren Nexi Group, meddeler i dag at de har inngått et partnerskap som gjør Klarnas populære betalingsmåte tilgjengelig for alle nordiske nettbutikker som selger gjennom Nets.
Klarnas AI-assistent håndterer 2 av 3 kundeservice-chatter etter en måned28.2.2024 08:32:25 CET | Pressemelding
Klarna presenterer nå sin nye AI-assistent – bygd på OpenAI-teknikk. Bare etter en måneds bruk av kundene, taler resultatene sitt tydelige språk: