Ny læreplan stiller høye krav til skolens utviklingsarbeid

Det er seks år siden Ludvigsenutvalget leverte sin sluttrapport og med det ga innspill til fagfornyelsen. Etter to krevende år med innføring av læreplaner har nå mange skoler skapt nye rammer for utviklingsarbeid.
På faglig frokost 26. november peker Sten Ludvigsen på hva vi vet om de mest avgjørende faktorene for å lykkes med utviklingsarbeid:
- Viktige deler av utviklingsarbeidet bør ha elevenes læring og undervisning som utgangspunkt. Det er avgjørende å følge opp med modeller, tilbakemelding og evaluering når endringene skal bli en del skolens hverdag.
I tillegg til professor Sten Ludvigsen møter du representanter fra Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, FIKS, Viken fylkeskommune og skolene Vøyenenga og Lofsrud som deler sine erfaringer fra utviklingsarbeid i skolen.
- Under faglig frokost skal jeg vise fram hvordan Viken og FIKS samarbeider om opplæringen for elever og lærlinger i Viken. Sammen jobber vi helhetlig og langsiktig for å utvikle Vikenskolen, sier Kristine Hollup spesialrådgiver i Viken fylkeskommune.
Pressen er også velkommen.
FIKS (forskning, innovasjon og kompetanseutvikling i skolen) er en enhet ved Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo som arbeider innenfor den desentraliserte ordningen for kompetanseutvikling. Denne ordningen tar utgangspunkt i at skoleeierne (kommuner og fylkeskommuner) på basis av egne kompetansebehov samarbeider med et universitets- og høyskolemiljø om å utvikle kompetanse blant lærere.
Svært mange skoler henvender seg til FIKS for å arbeide med nye temaer i den nye læreplanen, LK20. FIKS arrangerer derfor både webinarer og faglige frokoster for å skape debatt og gi innsikt i hvordan utviklingsarbeidet foregår på tvers av ulike skoler og forskningsprosjekter.
Den faglige frokosten 26. november er årets siste arrangement av denne typen. Nytt webinar og faglig frokost blir det i uke seks i februar 2022.
Fredagens arrangementet finner sted på LINKEN, George Sverdrups hus, Universitetsbiblioteket kl. 08:15 – 10:00 påmelding her: https://nettskjema.no/a/227961
Fullstendig program for arrangementet finner du her: https://www.uv.uio.no/forskning/satsinger/fiks/om/aktuelt/arrangementer/2021/faglig-frokost-kunnskapsarbeid-er-krevende.html
Nøkkelord
Kontakter
Øystein GiljeProfessorFIKS - Forskning, innovasjon og kompetanseutvikling i skolen
Professor ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning og faglig leder for FIKS
Bilder
Lenker
Om UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet
Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo er landets ledende utdannings- og forskningsmiljø i utdanningsvitenskap. Vi forsker på skole, læring, utdanning på alle nivåer og pedagogikk, og vi utdanner lektorer.
Følg pressemeldinger fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet
Hvordan, hvor mye og av hvem bør skolen styres?13.5.2025 14:49:39 CEST | Pressemelding
Har sentrale myndigheter og skoleeiere fått for mye makt over innholdet i skolen?
Algoritmisk tenkning og programmering: Skolene har ennå en vei å gå, viser ny skoleforskning7.4.2025 11:00:07 CEST | Pressemelding
Hva skjer egentlig med algoritmisk tenkning og programmering ute i klasserommene? En ny klasseromsstudie fra Universitetet i Oslo viser at skolene ikke er helt i mål.
— Jeg har alltid følt meg annerledes. Autismediagnosen ga meg en forklaring27.3.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Olav Helland (37) elsker å spille brettspill, fordi da vet man hvem sin tur det er. Det står jo i reglene. Men hva er reglene for å snakke sammen? Det er ikke alltid så lett å vite, sier han.
– Elevene trenger mer lærerstøtte7.1.2025 12:34:07 CET | Pressemelding
Norske skoler har jobbet iherdig med tverrfaglige temaer de siste årene, men ny forskning viser at elevene trenger hjelp til å navigere komplekse samfunnsspørsmål.
Gutter presterer stadig bedre i engelsk enn jenter. Kan skjermbruk være en del av forklaringen?9.12.2024 10:00:00 CET | Pressemelding
De nasjonale prøvene i engelsk viser en gradvis økning i kompetanse til fordel for guttene siden 2014.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom