
Bare 1 av 3 nordmenn mener at banker og kredittselskaper er åpne om faktiske kredittkostnader

Det er en representativ undersøkelse som Klarna har fått utført som viser dette. Størst er skepsisen blant de unge. Hele 3 av 10 spurte medgir også at de ikke forsto den totale kostnaden ved sitt første kredittkjøp, som forbrukslån eller kredittkort.
– I likhet med en rekke andre norske banker og kredittinstitusjoner har vi tilbudt et produkt, hos oss kalt Konto månedesfaktura, hvor kundene har fått mulighet til bare å betale et minimumsbeløp av det de skylder hver måned. Nå tar vi dette bort. Selv om produktet er lite brukt, er det overrepresentert blant dem som får betalingsproblemer. Alle delbetalingsavtaler får nå en sluttdato hos oss, sier Norgessjef i Klarna, Geir Østby.
Løpende kreditt er et vanlig finansieringsprodukt blant mange aktører på det norske markedet. Det gir kundene mulighet til å betale ned et månedlig minimumsbeløp på lånet, som kan være så liten som 1/24 del av det de skyldige beløpet. Kredittkort er et eksempel på dette.
Alle kredittavtaler får en sluttdato
Selv om løpende kreditt gir forbrukeren en fleksibilitet, er risikoen for at kunden ender opp med større gjeld og lengre nedbetalingstid stor når det åpnes opp for å nedbetale på denne måten.
– Alle kredittavtaler hos Klarna skal derfor ha en definert sluttdato slik at alle innbetalinger gjør at beløpet du skylder, blir mindre. Løpende kreditt er et eksempel på avtaler som gjør at tilliten til bransjen blant folk flest, ikke er så høy som den burde være, sier Østby.
Overrepresentert blant de som får betalingsproblemer
I en svensk analyse av gjeld som havner hos den svenske utgaven av Namsmannen, Kronofogden, fremgår det at denne type løpende kreditt var overrepresentert blant de som fikk betalingsproblemer. Ifølge Østby er det ingen grunn til å tro at situasjonen i Norge er veldig annerledes.
–Som en ledende aktør, spesielt innenfor netthandel, går vi derfor nå foran og fjerner dette produktet og håper andre innenfor bank og kredittmarkedet gjør det samme. Selv om det er gjort forbedringer de siste årene i Norge, for eksempel krav til at fakturaen blir sendt ut med fullt skyldig beløp, er det ikke bra nok, sier Klarnas Norgessjef.
Vil sette en ny bærekraftig standard i kredittbransjen
Det siste året har Klarna arbeidet for å synliggjøre utfordringene i kredittbransjen. I den forbindelse er det gjort en omfattende kartlegging av kredittmarkedet i Norden, der selskapet spesielt har synliggjort vilkårene for forbrukere som handler på nett, både hos Klarna og hos konkurrentene.
Fjerning av evigvarende kredittavtaler er bare en av flere produktforbedringer som Klarna nå innfører. Ambisjonen er å sette en ny standard, med et fokus på bærekraft, for hele kredittbransjen.
Lansert egen nettside i Norge for mer åpenhet rundt kreditt
Klarna fortsetter også å bidra til en åpen og faktabasert diskusjon om kreditter og forbrukslån. Forrige måned lanserte Klarna Norge, etter modell fra Klarna i Sverige, en egen nettside, Wikipink. Her kan forbrukere enkelt finne opplysninger om Klarnas produkter, tall for purregebyr og inkasso i Norge, og hvordan betaling- og shoppingløsningen vil gjøre betaling enda mer forbrukervennlig. Nettsiden vil bli utviklet og oppdatert fortløpende.
Kontakter
Geir ØstbyNorgessjefKlarna Norge
Tel:+47 958 99 672geir.ostby@klarna.comBilder






Om Klarna
Siden 2005 har Klarna jobbet med å akselerere handelen med forbrukerens behov i sentrum. Med over 150 millioner aktive forbrukere globalt og 2,5 millioner transaksjoner om dagen, revolusjonerer Klarnas rettferdige, bærekraftige og AI-drevne betalings- og shoppingløsninger måten vi handler på nett og i fysisk butikk. De gir forbrukerne det som skal til for å handle smartere, tryggere og enklere. Globalt har mer enn 550 000 butikker, inkludert H&M, Saks, Sephora, Macys, Ikea, Expedia Group, Nike og Airbnb, tatt i bruk Klarnas innovative teknologi og markedsføringsløsninger for å drive vekst og lojalitet. For mer informasjon, besøk Klarna.com
Følg pressemeldinger fra Klarna
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Klarna på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Klarna
Kraftig økning i nettsalget av parfyme: Dufter til menn vokser klart mest6.6.2024 07:32:54 CEST | Pressemelding
Bare i løpet av årets første fire måneder har salget av parfyme og andre duftprodukter gjennom Klarna økt med hele 77 prosent fra samme periode i fjor. Duft til menn, og økt salg blant unge voksne, er blant de viktigste årsakene til den kraftige økningen.
AI hjelper Klarna med å redusere kostnadene til markedsføring med 100 millioner kroner29.5.2024 11:23:28 CEST | Pressemelding
Klarna, den AI-drevne globale betalingsleverandøren og shoppingassistenten, har redusert salgs- og markedsføringskostnadene med 11 prosent i 1. kvartal 2024. AI står for 37 prosent av kostnadsbesparelsene, eller rundt 100 millioner svenske kroner årlig.
900 norske nettbutikker har tatt i bruk Klarnas nye innloggingstjeneste: Enormt potensial28.5.2024 11:56:24 CEST | Pressemelding
Mer enn 900 norske nettbutikker tilknyttet Nordens største netthandelsplattform, Mystore, er nå live med Klarnas nye innloggingstjeneste, «Sign in with Klarna.»
Klarnas betalingsløsninger blir tilgjengelig i Nets kasse15.5.2024 10:01:02 CEST | Pressemelding
Klarna, den AI-drevne globale betalingsleverandøren og shoppingassistenten, og Nets, en del av den ledende europeiske betalingsleverandøren Nexi Group, meddeler i dag at de har inngått et partnerskap som gjør Klarnas populære betalingsmåte tilgjengelig for alle nordiske nettbutikker som selger gjennom Nets.
Klarnas AI-assistent håndterer 2 av 3 kundeservice-chatter etter en måned28.2.2024 08:32:25 CET | Pressemelding
Klarna presenterer nå sin nye AI-assistent – bygd på OpenAI-teknikk. Bare etter en måneds bruk av kundene, taler resultatene sitt tydelige språk: