Mange er usikre på prisen på kreditt: Bransjen må rydde opp i «skjulte» kredittkostnader

Forsinkelsesrente, som vanligvis påløper når du betaler for sent, blir også fjernet.
Det er i en representativ undersøkelse Klarna har fått utført at nordmenns usikkerhet rundt kostnader og sentrale kredittbegreper kommer frem.
– Det er helt tydelig at både vi og resten av kredittbransjen må bli flinkere til å være åpne rundt hva det faktisk koster å delbetale for et kjøp. Derfor kutter vi alle unødvendige gebyrer og avgifter, inkludert forsinkelsesrenten. Nå trenger kunden bare å forholde seg til en fast rente på det lånte beløpet – ingenting mer. Dette bør flere i kredittbransjen også gjøre, sier Norgessjef i Klarna, Geir Østby.
Klarna har gjennom det siste året satt i gang et storstilt arbeid over hele Norden for å gjøre kreditt innenfor netthandelen mer bærekraftig, og samtidig jobbe for å sette en ny og mer forbrukervennlig standard for hele kredittbransjen.
3 av 10 er usikre på totalprisen for sitt første kredittkjøp
Klarnas undersøkelse viser også at mer enn 3 av 10, som oppga at de hadde brukt kreditt, ikke forsto den faktiske kostnaden første gang de benyttet dette.
– Klare og tydelige vilkår hvor kunden straks forstår den totale kostnaden må være selve kjernen i all kredittgiving. Slik er det dessverre ikke i dag. Vi vil sette en ny standard hvor kunden bare trenger å forholde seg til en fast rente, ikke delvis skjulte og til tider urimelige gebyrer, sier Østby.
Den effektive renten og den totale kostnaden for det lånte beløpet kommer klart og tydelig frem allerede i kjøpsøyeblikket når du benytter deg av delbetaling med Klarna. Ingen uventede gebyrer eller avgifter legges til.
– Bekymringsfullt at så mange ikke helt forstår prisen for kreditt
– Denne endringen skiller vårt delbetalingsprodukt fra de andre på markedet, men vi håper sterkt at andre aktører vil følge etter og at transparente og bærekraftige kreditter blir den nye standarden. Det er bekymringsfullt at så mange forbrukere ikke helt forstår hva det koster med kreditt, samtidig som bransjen så langt ikke har gjort veldig mye for å gjøre dette tydeligere, sier Østby.
Som markedsleder vil Klarna legge press på både bank- og kredittbransjen for å styrke forbrukervernet, og tilby mer bærekraftige betalinger. Å fjerne alle unødvendige gebyrer er bare ett av flere tiltak som skal gjennomføres.
For å legge til rette for en åpen og faktabasert diskusjon om kreditt og forbrukslån lanserte Klarna nylig nettsiden Wikipink. Her kan forbrukere enkelt finne opplysninger om Klarnas produkter, tall for purregebyr og inkasso i Norge og hvordan betaling- og shoppingløsningen vil gjøre betaling enda mer forbrukervennlig. Nettsiden vil bli utviklet og oppdatert fortløpende.
Eksempler på priser for Klarna delbetaling, før og etter fjerningen av gebyrer og forsinkelsesrente
Effektiv rente |
Totalkostnad |
||||
Kjøpesum |
Før endring |
Etter endring |
Før endring |
Etter endring |
|
3 måneders avbetaling |
5000 NOK |
43,73 % |
18,90% |
310 NOK |
146 NOK |
12 måneders avbetaling |
5000 NOK |
40,79 % |
18,90% |
988,90 NOK |
484,70 NOK |
Kontakter
Geir ØstbyNorgessjefKlarna Norge
Tel:+47 958 99 672geir.ostby@klarna.comBilder
Om Klarna
Siden 2005 har Klarna jobbet med å revolusjonere bankbransjen for privatkunder. Med over 150 millioner aktive kunder globalt og 2 millioner daglige transaksjoner møter Klarna forbrukernes raskt skiftende behov ved å spare dem for tid og penger, samtidig som de får hjelp til å holde seg informert, og ha kontroll over sin egen personlige økonomi.
Globalt har mer enn 500 000 butikker, inkludert H&M, Saks, Sephora, Macys, Ikea, Expedia Group og Nike, integrert Klarnas innovative teknologi for å levere en sømløs shoppingopplevelse – både på nett og i fysisk butikk. Klarna har mer enn 6000 ansatte og er aktive i 45 land. For mer informasjon, besøk Klarna.com
Følg pressemeldinger fra Klarna
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Klarna på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Klarna
Klarnas halvårsresultat 2023: Knuser lønnsomhetsmål og fortsetter å vokse raskere enn netthandelen31.8.2023 08:09:59 CEST | Pressemelding
Klarna offentliggjorde i dag halvårsresultatet for 2023. I tråd med selskapets strategiske fokus på lønnsomhet og vekst inkluderer det en lønnsom måned i andre kvartal, noe som er tidligere enn planlagt.
Netthandel i 18 land: Norge blant landene hvor færrest handler mat på nett - flest handler klær25.8.2023 06:37:39 CEST | Pressemelding
Nordmenn er blant de som mest sjelden handler dagligvarer på nett, men tyr i økende grad til netthandel når vi skal ha klær og sko. Det viser en stor global undersøkelse fra Klarna.
Klarna med sterk vekst i Europa23.8.2023 08:00:55 CEST | Pressemelding
Klarna annonserte i dag at verdien av varer og tjenester (GMV) som er solgt gjennom dem i Europa i 2. kvartal 2023, økte med 14 prosent fra samme periode i fjor. I den samme perioden økte netthandelen med bare én prosent*.
Langt flere foretrekker å netthandle fra mobilen2.8.2023 07:07:59 CEST | Pressemelding
Halvparten av oss foretrekker nå å bruke mobilen når vi netthandler. Det er en kraftig økning fra fjoråret, viser Klarnas shoppingundersøkelse for 2. kvartal 2023.
AI, roboter og virtuelle prøverom: Slik shopper vi i 204119.7.2023 08:15:00 CEST | Pressemelding
Virtuelle prøverom, robothjelp i fysisk butikk og personlige stiltips ved hjelp av AI. Dette er blant de mange nyvinningene forbrukerne forventer av fremtidens shoppingopplevelser – som de vil ha både mer personlig og bærekraftig.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom