Nå er mat like billig på nett som i lavprisbutikken
– Dette er ikke bare en viktig milepæl for oss, men for hele dagligvarebransjen. Helt fra start har vi trodd at det er mulig å gjøre dagligvarer på nett så effektivt at vi kan konkurrere med lavpriskjedene på pris, samtidig som vi har bedre kvalitet og større utvalg. Og nå er vi her! sier Karl Munthe-Kaas, med-gründer og administrerende direktør i Oda.
Forrige gang dagligvarekjempene i Norge ble utfordret på pris var da tyske Lidl gjorde inntog i 2004. At Oda nå er en lavprisaktør er et resultat av mange små gjennombrudd og en stadig økende kundemasse.
– I høst nådde vi 300.000 unike kunder. Jo flere som handler, jo mer effektivt kan vi pakke og levere, og jo lavere blir prisene, sier Munthe-Kaas.
Med dagens prisdropp på dagligvarer sparer gjennomsnittskunden 4000 kroner per år. Samtidig satser Oda knallhardt på utvalg og kvalitet, med dobbelt så mange varer som lavprisbutikkene .
– Å handle dagligvarer på nettet er smart, også for lommeboka. For Odas kunder betyr det stort utvalg til lav pris, høy kvalitet og mer tid til overs. Vårt mål er å gjøre det så enkelt for kunden at man aldri mer trenger å tenke på pris. Da må det være åpent, enkelt og føles trygt, sier Munthe-Kaas.
Etterlyser mer åpenhet rundt norske dagligvarepriser
Oda etablerer seg i dag som en fast lavprisaktør med prisgaranti, og lover at prisene alltid skal matche Rema 1000. For at kundene skal være trygge på nettopp det, lanserer Oda en helt ny prissjekk for dagligvarer.
– Det er ingen hemmelighet at vi er forkjempere for mer åpenhet i matbransjen. Til nå har alt fra hvitevarer og sportsutstyr til forsikring og mobilabonnement hatt åpne prissammenligninger. Nå lanserer vi vår første versjon for dagligvarer på nett. Kundene kan i første omgang sjekke prisen på handlekurven sin mot prisene til Rema og vite at de får alt like billig levert hjem på døra, sier Munthe-Kaas.
Utfordrer både lavpris- og supermarkedkjedene
Gjennom dagens prisreduksjon vil Oda vise at det er fullt mulig å konkurrere på pris, uten å kompromisse kvalitet og utvalg. Med over 7300 ulike varer, som prisvinnende frukt og grønt-utvalg og ferskvarer fra slakteren Strøm Larsen, har Oda minst like bredt utvalg som de store supermarkedene. I tillegg finner man varer fra Clas Ohlson, Sprell og Barnas Hus i butikken.
– Vårt system er enkelt og effektivt. Vi kan ta tusenvis av varer rett inn på lageret og rett ut til kunden på rekordfart, uten omveien via butikken. Det gir ikke bare ferskere og friskere mat, men også minimalt med svinn. Jo flere kunder vi får, jo mer effektivt kan vi drive, og jo billigere blir det for kunden, forteller Munthe-Kaas.
Kontakter
Louise FuchsKommunikasjonsdirektør
Tel:90256948louise.fuchs@kolonial.noBilder
Om Oda
Oda er Norges største matbutikk på nett. Oda tilbyr et bredt utvalg dagligvarer og middagsretter lever på døra.
Selskapet ble startet i 2013 av 10 gründere med mål om å lage Norges beste handleopplevelse for dagligvarer og for å gjøre hverdagene friere og enklere. Nå er Oda det selskapet i sin kategori med raskest vekst i hele Norden.
Følg pressemeldinger fra Oda
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Oda på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Oda
Oda har valgt Pol til å spisse lavprisprofilen6.5.2024 11:00:55 CEST | Pressemelding
Denne våren har Oda gjennomført en byråkonkurranse for å finne en samarbeidspartner som skal hjelpe Oda med å spisse lavprisprofilen. - Det var close race, men vi landet på Pol fordi vi opplever at Pol komplementerer teamet i Oda, men også utfordrer oss og har en tydelig forståelse av hvordan Oda bør kommunisere fremover, uttaler Nina Mikaelsen, markedsdirektør i Oda.
Tidligere sjef i Tesco og Amazon blir ny konsernsjef i Oda14.3.2024 10:45:00 CET | Pressemelding
Etter 10 år går gründer Karl Munthe-Kaas av som konsernsjef i Oda group og blir styremedlem. Chris Poad, tidligere adm. dir. for Tescos netthandel og flere sentrale lederroller i Amazon blir ny konsernsjef. Jesper Højer, tidligere konsernsjef for Lidl International, er ny styreleder.
Nina Mikaelsen ny markedsdirektør i Oda29.1.2024 10:37:18 CET | Pressemelding
Oda har ansatt Nina Mikaelsen som ny markedsdirektør i Oda Norge. Mikaelsen kommer fra stillingen som leder for merkevare og markedskommunikasjon i flyselskapet Norwegian. - Oda er uten tvil en gamechanger i norsk dagligvare, men også i folks liv. Jeg er glad for å ha blitt en del av Oda-laget og ser frem til å bruke min erfaring fra Norwegian til å bidra til Odas vekst og utvikling, sier Nina Mikaelsen.
Oda og Mathem fusjonerer: Blir Nordens største matbutikk på nett16.11.2023 10:15:00 CET | Pressemelding
Oda, Norges største matbutikk på nett, har inngått avtale om å fusjonere med sin svenske motpart Mathem. Sammen vil de bli markedsledende i Norden med en samlet omsetning på over fem milliarder NOK.
Rekordsommer for Oda21.8.2023 06:55:00 CEST | Pressemelding
Oda har opplevd sin sterkeste sommer noensinne. I juli vokste matbutikken på nett med over 20 prosent.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom