Kongens fortjenstmedalje til Bjørnar Allgot

Diabetesforbundets tidligere generalsekretær ble hedret for innsatsen med å løfte diabetesomsorgen i Norge.
OVERRASKET: Bjørnar Allgot fikk Kongens Fortjenstmedalje overrakt av statsforvalter i Oslo og Viken, Valgjerd Svarstad Haugland. Foto: Erik M. Sundt

I 29 år var Bjørnar Allgot generalsekretær i Diabetesforbundet. 17. september ble han hedret med Kongens fortjenstmedalje, overrakt av statsforvalter i Oslo og Viken, Valgerd Svarstad Haugland.

Hun trakk fram den store betydningen Allgot har hatt for diabetessaken.

– I nær 30 år har du spilt en ledende rolle for personer med diabetes i Norge. Gjennom dine egenskaper og engasjement har du i betydelig grad bidratt til å flytte diabetesomsorgen i Norge til et høyt nivå, sa Svarstad Haugland.

Rørt mottaker

En tydelig rørt og usedvanlig ordknapp Bjørnar Allgot takket for hederen.

– Tusen, tusen takk. Både til dere som har søkt for meg, og til Valgerd Svarstad Haugland, for en fantastisk omtale og tale. Jeg vet ikke hvordan dette har skjedd, men jeg må si takk til Kongen også. Dette er altfor mye for meg.

Skapte en mønsterorganisasjon

Allgot jobbet i Diabetesforbundet fra 1988 til han gikk av med pensjon i august 2021. I 29 av disse årene var han forbundets ansikt utad.

– Du evnet å endre synet på diabetes til noe som man kan mestre, og leve med. Kunnskap er jo like viktig som mat og medisin for å kunne leve med en slik diagnose. Du har i disse årene løftet Diabetesforbundet til å bli en mønsterorganisasjon for brukermedvirkning i behandling og i forskning, sa Svarstad Haugland.

Last ned bilde
RØRT: Bjørnar Allgot var rørt og glad over å ha blitt tildelt Kongens fortjenestmedalje. Foto: Erik M. Sundt
Last ned bilde