
Klarna dobler tiden for fakturakjøp for å redusere risikoen for purregebyr

Produktforandringen er en del av Klarnas arbeid for å sette en ny standard i kredittbransjen, og mer bærekraftige betalinger for netthandelen.
– Selv om andelen Klarna-fakturaer som mottar purregebyr har gått ned med 45 prosent de siste årene, har vi stor tro på at en lengre gebyr- og rentefri betalingsperiode ytterligere kan få dette nedover. Inkassoandelen er også synkende og er nå nede på 0,5 prosent. Ambisjonen vår er helt klar: Andelen Klarna-kunder som får purregebyr eller inkasso skal videre nedover. Dette er negative inntekter som vi ikke ønsker, sier Norgessjef i Klarna, Geir Østby.
Reduserte andelen purregebyr med 33 prosent
Pilottester som Klarna har fått utført hos utvalgte forhandlere over hele Norden viser at en forlenget betalingsperiode- fra dagens 14 dager til 30 dager, reduserte andelen purregebyr med hele 33 prosent. I tillegg viste testene at antall inkassosaker gikk ned.
For mange kunder betyr produktendringen også at betalingsperioden forlenges over en lønnsutbetaling.
1 av 8 får innimellom eller ofte purregebyr
Ifølge en representativ undersøkelse som YouGov har utført på vegne av Klarna, oppgir nesten 1 av 8 nordmenn (12 %) at de innimellom eller ofte har fått et purregebyr etter å ha betalt for sent for ett nettkjøp. Aldersgruppen som opplever dette oftest, er de mellom 40 og 49 år.
Den vanligste grunnen til at de ikke betalte i tide var at de glemte å betale (56 %).
På spørsmål om hva som skal til for ikke å gå glipp av fremtidige betalingsfrister, oppgir 15 prosent av de spurte at de ønsket seg lengre betalingsfrister.
– Sammen med enda flere påminnelser om å betale, som vi også innfører, er det en kjensgjerning at lengre betalingsfrist gir forbrukerne en enda mer fleksibel betaling og, som pilottestene viser oss, færre purregebyr, sier Østby.
God mottakelse hos kunder og butikker
Mottakelsen som den forlengede betalingsperioden har fått av forbrukerne som har deltatt i pilottestene, har vært veldig positiv. Det tror en av Norges store netthandelsaktører også vil være tilfelle fremover.
– For Blivakker og Netthandelen er vårt mål å gjøre «kunder til fans». Derfor jager vi hele tiden etter å skape en stadig bedre handleopplevelse. For kunder som velger å betale etter at de har mottatt varene vil selve betalingen ofte være siste del av handelen. Da er det helt avgjørende for oss at kundene våre sitter med en god opplevelse av betalingsprosessen. Vi er overbevist om at kundene våre vil sette pris på at vi nå sammen med Klarna øker fleksibilitet ved å gå fra 14 dager til 30 dager på «kjøp nå, betal senere», sier administrerende direktør i Brandsdal Group, Kolbjørn Ertzeid.
Vil sette en ny bærekraftig standard i kredittbransjen
Det siste året har Klarna arbeidet for å synliggjøre utfordringene i kredittbransjen. I den forbindelse er det gjort en omfattende kartlegging av kredittmarkedet i Norden, der selskapet spesielt har synliggjort vilkårene for forbrukere som handler på nett, både hos Klarna og hos konkurrentene.
Dobbelt betalingstid er bare en av flere produktforbedringer som Klarna nå innfører. Ambisjonen er å sette en ny standard, med et fokus på bærekraft, for hele kredittbransjen.
Lansert egen nettside i Norge for mer åpenhet rundt kreditt
Klarna fortsetter også å bidra til en åpen og faktabasert diskusjon om kreditter og forbrukslån. Forrige uke lanserte Klarna Norge, etter modell fra Klarna i Sverige, en egen nettside, Wikipink. Her kan forbrukere enkelt finne opplysninger om Klarnas produkter, tall for purregebyr og inkasso i Norge, og hvordan betaling- og shoppingløsningen vil gjøre betaling enda mer forbrukervennlig. Nettsiden vil bli utviklet og oppdatert fortløpende.
Kontakter
Geir ØstbyNorgessjefKlarna Norge
Tel:+47 958 99 672geir.ostby@klarna.comBilder





Om Klarna
Siden 2005 har Klarna jobbet med å akselerere handelen med forbrukerens behov i sentrum. Med over 150 millioner aktive forbrukere globalt og 2,5 millioner transaksjoner om dagen, revolusjonerer Klarnas rettferdige, bærekraftige og AI-drevne betalings- og shoppingløsninger måten vi handler på nett og i fysisk butikk. De gir forbrukerne det som skal til for å handle smartere, tryggere og enklere. Globalt har mer enn 550 000 butikker, inkludert H&M, Saks, Sephora, Macys, Ikea, Expedia Group, Nike og Airbnb, tatt i bruk Klarnas innovative teknologi og markedsføringsløsninger for å drive vekst og lojalitet. For mer informasjon, besøk Klarna.com
Følg pressemeldinger fra Klarna
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Klarna på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Klarna
Kraftig økning i nettsalget av parfyme: Dufter til menn vokser klart mest6.6.2024 07:32:54 CEST | Pressemelding
Bare i løpet av årets første fire måneder har salget av parfyme og andre duftprodukter gjennom Klarna økt med hele 77 prosent fra samme periode i fjor. Duft til menn, og økt salg blant unge voksne, er blant de viktigste årsakene til den kraftige økningen.
AI hjelper Klarna med å redusere kostnadene til markedsføring med 100 millioner kroner29.5.2024 11:23:28 CEST | Pressemelding
Klarna, den AI-drevne globale betalingsleverandøren og shoppingassistenten, har redusert salgs- og markedsføringskostnadene med 11 prosent i 1. kvartal 2024. AI står for 37 prosent av kostnadsbesparelsene, eller rundt 100 millioner svenske kroner årlig.
900 norske nettbutikker har tatt i bruk Klarnas nye innloggingstjeneste: Enormt potensial28.5.2024 11:56:24 CEST | Pressemelding
Mer enn 900 norske nettbutikker tilknyttet Nordens største netthandelsplattform, Mystore, er nå live med Klarnas nye innloggingstjeneste, «Sign in with Klarna.»
Klarnas betalingsløsninger blir tilgjengelig i Nets kasse15.5.2024 10:01:02 CEST | Pressemelding
Klarna, den AI-drevne globale betalingsleverandøren og shoppingassistenten, og Nets, en del av den ledende europeiske betalingsleverandøren Nexi Group, meddeler i dag at de har inngått et partnerskap som gjør Klarnas populære betalingsmåte tilgjengelig for alle nordiske nettbutikker som selger gjennom Nets.
Klarnas AI-assistent håndterer 2 av 3 kundeservice-chatter etter en måned28.2.2024 08:32:25 CET | Pressemelding
Klarna presenterer nå sin nye AI-assistent – bygd på OpenAI-teknikk. Bare etter en måneds bruk av kundene, taler resultatene sitt tydelige språk: