Audi

På første klasse mot fremtiden

Del
På IAA 2021 i München presenterer Audi studien grandsphere concept. Her kombineres komfort som på en flight på første klasse, med den luksusen det er å reise privat. Autonom kjøring på nivå 4 gir nye friheter: Interiøret kan omdannes til en rommelig sfære for opplevelser i Audis digitale økosystem, uten ratt, pedaler eller display.
  • «Audi grandphere concept» er en luksussedan med elektrisk drivlinje
  • Nytt interiørkonsept: Frigjort rom på første seterad
  • Autonom kjøring muliggjør en innovativ opplevelsessfære innvendig

– Audi grandsphere concept er bil nummer to ut i konseptserien «sphere» som Audi nå lanserer. For en knapp måned siden ble skysphere concept vist frem på Pebble Beach i California, og nå står grandsphere concept for tur på IAA i München – en luksussedan som tar premiumfølelse, design og innovasjon til et nytt nivå. Audi har et tydelig mål for fremtiden, og det er å utvikle helelektriske, bærekraftige mobilitetsløsninger som setter føreren og passasjerene i fokus. Audi mener alvor med satsingen på den elektriske drivlinjen, noe de tydelig har vist helt siden lanseringen av Audi e-tron høsten 2018. Med sphere-konseptene tar de det nå enda ett steg videre, og gir en pekepinn på hva vi kan forvente oss av fremtidens helelektriske mobilitetsløsninger i premiumklassen, sier Elin Sinervo, Direktør for Audi Norge i Harald A. Møller AS.

Som nummer to ut av «sphere»-konseptene fra merket med de fire ringene, har «Audi grandsphere concept» en spesiell posisjon. Teknologien og designelementene vil nemlig dukk opp igjen i kommende Audi-modeller om noen år.

Den elektriske roadsteren med variabel akselavstand, «Audi skysphere concept», ble vist i august i forbindelse med Pebble Beach Concours d'Elegance. I 2022 blir «Audi urbansphere concept» vist, den tredje modellen ut i denne rekken. Det overordnede konseptet er felles for dem alle: Autonom kjøring på nivå 4. Audi samarbeider med CARIAD, Volkswagengruppens tenketank for programvare, og planlegger å introdusere teknologien i andre halvdel av tiåret.

Takket være Audis egne tjenester, og innlemming av digitale tjenester fra andre leverandører, er mulighetene nærmest endeløse. Her kan du for eksempel få servicetjenester i tilknytning til den aktuelle reisen, slik som å sette opp en spektakulær «scenic route», eller finne restaurant- eller hotellalternativer. «Audi grandsphere concept» kan også plukke opp passasjerene med oppdatert informasjon om deres reisemål, og kan selv ta seg av parkering og lading.

«Audi grandsphere concept» viser hvordan merket definerer progressiv luksus for fremtiden. I tillegg til de høyverdige opplevelsene som digitaliseringen gir, inkluderer dette en helhetlig tilnærming til bærekraft. Målet er karbonnøytralitet i nær fremtid, og det gjennom hele verdikjeden.

Designet fra innsiden og ut

«Sphere» i de tre konseptnavnene sender et signal: Hjertet i disse konseptene er interiøret. Drivlinje og kjøreegenskaper står ikke lenger øverst på kravspesifikasjonen i denne nye generasjonen av biler. Her er utgangspunktet de reisendes livs- og opplevelsessfære mens de er på veien.

Deres behov og ønsker definerer rommet, arkitekturen og funksjonene. Med denne omveltningen, endres også selve designprosessen. Først når den innvendige sfæren er definert, blir plasseringen av tekniske komponenter gjort, og eksteriørlinjer og proporsjoner blir trukket.

Dørene på «Audi grandsphere concept» slår mot hverandre, uten noen B-stolpe. Hele interiøret åpnes opp i det samme passasjerene skal ta plass. Allerede før det, har bilen indentifisert de reisende ved å gjenkjenne ganglaget – en innovativ funksjon som gjør at dørene åpnes, og at de får en individuell velkomst. En video som én av passasjerene spiller av på telefonen, kan for eksempel automatisk fortsette avpillingen på displayoverflaten der vedkommende setter seg.

Interiørlinjene er markert horisontale. Det åpne, brede interiøret bygger opp under inntrykket av et unikt rom. De store glassflatene understreker også denne følelsen. Det samme gjelder den spesielle geometrien til sidevinduene. Den øvre halvdelen har en distinkt vinkel – den videste delen er like over øyehøyde. Dette er et grep som Audi første gang viste i 2017, med den futuristiske konseptbilen AI:CON. Nå nærmer dette seg serieproduksjon.

«Audi grandsphere concept» er en 2+2-seter, med individuelle seter både foran og bak. De kan stilles inn for å optimeres til ulike behov. Hodestøttene har egne luftdyser med filtrering og temperaturkontroll – om ønskelig også med dufttilsats. Høyttalere som ikke kan høres av andre enn den som sitter is setet er også integrert.

Mellom forsetene finnes en kompakt, avkjølt bar med to glass – nok et tegn på at «Audi grandsphere concept» sikter mot første klasse.

Ingen armatur, ingen skjermer

Når man ser inn i det minimalistiske interiøret med naturlige farger før bilen aktiveres, er hverken instrumenter eller sorte skjermer synlige. Dette er en forfinet form av «digital detox».

Isteden domineres inntrykket av høyverdige materialer: Tre og ull, syntetiske stoffer og metall møter passasjerene, og gir en god følelse ved berøring. Mange av disse materialene er fra bærekraftige kultiveringer, eller er laget av resirkulerte råvarer. Det finnes ikke lær i «Audi grandsphere».

Når bilen vekkes til liv med en fingertupp, kommer displayene til syne. Riktignok er de kun projiseringer på treoverflaten under frontruten. Visningen er avhengig av kjøremodus. I autonommodus kan overflaten benyttes som «CinemaScope», som enten viser underholdningsinnhold, eller benyttes til videokonferanser.

Et svært innovativt kontrollelement er plassert i nær døren: MMI med berøringsfri respons. Dersom føreren sitter i aktiv posisjon bak rattet, langt fremme i interiøret, kan føreren velge fra haptiske funksjonsmenyer i flere nivåer ved rotere og trykke.

Dersom sjåføren aktiverer autonomt kjøremodus og trekker seg tilbake, kan disse menyene fremdeles betjenes, men da gjennom en kombinasjon av blikkdeteksjon og gest-styring. Dermed kan alle funksjonene fremdeles benyttes – helt uten berøring.

Det er også panel i armlenene, slik at du alltid har touchflater tilgjengelig. I armlenene finnes det også VR-briller som kan brukes sammen med underholdningstjenestene. Bilen lærer seg preferansene til de som bruker bilen, slik at den etter hvert gir brukerne personlige forslag.

Utvendig design: En dynamisk monolitt

Med 5,35 meter lengde, 2 meter bredde og en høyde på 1,39 meter, plasserer «Audi grandsphere concept» seg utvilsomt i den største luksusklassen. Akselavstanden på 3,19 meter overgår med god margin selv den lange versjonen av dagens Audi A8.

Like slående som dimensjonene, er det visuelle inntrykket man får ved det første møtet. «Audi grandsphere concept» er nemlig fjernt fra en tradisjonell sedan. Den minner mer om en firedørs GT, med linjer som kommer rett fra vindtunnelen. Den er også helt strippet for dekor og unødvendige detaljer.

«Audi grandsphere concept» har proporsjoner som vitner om elektrisk drivlinje, med korte overheng, flatt panser, og en langt fremtrukken frontrute. Dog, i motsetning til mange elbiler, er designet slett ikke futuristisk, men understreker heller klassiske skjønnhetsideal.

Toppen av panseret er trukket langt bakover, for å illudere et langt motorrom – som på en klassisk GT. Bak fortsettes denne linjen i samme høyde over bakhjulene, slik at hele kupeen omfavnes, og størrelsen betones.

En annen horisontal linje deler dørområdene. Hjulene har et mykt, men likevel distinkt uttrykk – altså typisk Audi. Den slanke hekken bak den markante C-stolpen følger klassiske strømlinjeformer, og den dynamisk fallende taklinjen viser at «grandsphere» ivaretar Audi Sportback-tradisjonen.

Alle linjer og alle flater virker å være organisk forbundet, slik at de forenes i en monolittisk helhet.

De 23-tommer store hjulene siterer et ikon fra 90-tallet: Audi Avus. De seks dobbeltekene signaliserer både letthet og stabilitet, og minner både om funksjonelle motorsporthjul, og design i Bauhaus-tradisjonen.

Lysene: Synlig teknologi

Foran finnes en innovativ tolkning av «Singelframe»-grillen, som definerer Audis utseende. Den er formet som en flat sekskant. Indirekte belysning av overflatene, som er dekket av et gjennomsiktig ytterlag, gir en tredimensjonal effekt.

Frontlyktene virker smale, som fokuserte øyne. Lysenhetene siterer de fire ringene, der snittflaten mellom to ringer blir til en pupille – en ny og umiskjennelig digital lyssignatur. Lysarealet kan justeres fra kjørelys til dynamiske blinklys, alt etter trafikksituasjonen. Den samme lysgrafikken er også gjennomført bak.

Drivlinje og lading

Den teknologiske plattformen til «Audi grandsphere» er kjent som «Premium Platform Electric» (PPE). Denne er utviklet kun for elektrisk drift, og utnytter derfor teknologien til det fulle. Nøkkelelementet i PPE-plattformen er batterimodulen mellom akslene, som kan lagre rundt 120 kWh energi i «grandsphere concept». En flat batterilayout er mulig siden Audi utnytter hele bilens lengde mellom akslene.

Sammen med de store hjulene, gir det proporsjoner som ikke bare er perfekte med hensyn til designet. Hovedgevinsten er interiørlengden og den generøse benplassen på begge seterader, som sammen med fraværet av midttunell og girkasse øker den rommelige komforten i elektriske biler.

«Audi grandsphere concept» har selvsagt også quattro. Konseptbilen har to elektriske motorer, som gir perfekt balanse mellom dynamisk kjøring og energieffektivitet. De to motorene leverer samlet 530 kW (721 hk), og et dreiemoment på 960 Nm.

Hjertet i drivlinjen er likevel ladesystemet med 800-voltteknologi. På samme måte som Audi e-tron GT, gjør dette det mulig å lade med opptil 270 kW over kortere tidsrom ved lynladestasjoner. Ladetidene nærmer seg tidene det tar å tanke en tradisjonell bil: Ti minutter med lading er nok til å gi bilen 300 nye kilometer i rekkevidde. På mindre enn 25 minutter kan det 120 kWh store batteriet lades fra 5 til 80 % kapasitet.

Sammen med en rekkevidde på mer enn 750 km – avhengig av valgt kjøremodus og kraftleveranse – er «Audi grandsphere concept» utvilsomt egnet for lange distanser.

De dynamiske kvalitetene overskygger rivaler med forbrenningsmotor. Det høye dreiemomentet er umiddelbart tilgjengelig, og akselerasjonen fra 0 – 100 km/h går på like over fire sekunder. Toppfarten er begrenset for å gi økt rekkevidde.

Aktivt luftunderstell for maksimal komfort

Forakselen er en femlenkerkonstruksjon, spesielt optimert for elektriske biler. Bak finnes en multilinkaksel. Begge er av aluminium. Bakhjulsstyring gir svært god manøverbarhet, tross den lange akselavstanden.

«Audi grandsphere concept» har Audis luftfjæring – et enkammersystem med adaptive dempere. Det gir både kjøredynamikk når det kreves, og smidig komfort uten merkbare karosseribevegelse under normale forhold.

Forklaringen er det aktive understellet. Det høyteknologiske systemet kan trekke opp eller skyve ned hvert enkelt hjul i løpet av millisekunder, ved hjelp av elektromekaniske aktuatorer. Dermed er det mulig å holde bilen stabil i alle kjøresituasjoner. Et frontkamera gjenkjenner ujevnheter, og justeringene skjer prediktivt. Data fra navigasjonssystemet om kurveradiuser, veihelling og stigning blir også brukt av systemet for å predikere understellsbevegelsene.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Dokumenter

Om Audi

Audi
Audi
Frysjaveien 31b
0883 Oslo

http://www.audi.no

Slagordet “Forspranget ligger i teknikken“ er en forpliktelse for merket Audi. Når du velger en Audi, velger du samtidig en bil som kan skreddersys dine individuelle behov.

Følg pressemeldinger fra Audi

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Audi på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Audi

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye