
Mest motehandel på nett i Oslo i sommer: Trenden er klær til pynt og fest

Det viser fersk statistikk fra Klarna som har mer enn 12 000 norske nettbutikker som benytter seg av deres betalings- og shoppingløsninger.
Ifølge en global undersøkelse de foretok i mai, gjennomfører hele 65 prosent av nordmenn mer enn halvparten av sin handel av klær og sko på nett. 18 prosent oppga at de bare handlet i denne kategorien på nett.
– Onlineshopping har blitt både smidigere og de store motehusene ser at det blir viktigere og viktigere å inspirere kunden også når de handler på nett. Dette har ført til at shoppingopplevelsen ofte kan være enda bedre enn i fysiske butikker. Samtidig har vi sett et oppsving for den fysiske handelen i løpet av våren. Det er naturlig at mange savner og ta og føle på klærne og ikke minst det sosiale ved shopping i fysisk butikk, sier Klarnas motedirektør, Emilia De Poret.
Mest motehandling i Oslo, minst i nord
Ifølge Klarnas salgsstatistikk fra alle de tilknyttede nettbutikkene som selger klær og sko, handlet innbyggerne i Oslo 28 prosent mer enn landsgjennomsnittet i juli. Deretter følger Viken, som var 4 prosent over landsgjennomsnittet. Statistikken er vektet for antall innbyggere i fylket.
– Det er litt av det samme mønsteret som vi også ser i Sverige, hvor Stockholm var den regionen hvor det per innbygger ble handlet mest i juli. Det kan skyldes noe så enkelt at interessen for å få på plass en ny sommergarderobe er størst i de største byene. Det kan selvsagt også ha sammenheng med at de største byene ofte er de som har vært hardest rammet av pandemien, og behovet for normalitet har vært ekstra stort, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.
Minst klær og sko ble det handlet i de to nordligste fylkene, Troms og Finnmark og Nordland. Det handlet i gjennomsnitt hver innbygger henholdsvis 14 prosent og 16 prosent mindre enn landsgjennomsnittet.
Salgstrend: Solgte høyere andel av klær til pynt og fest
Klarnas salgsstatistikk viser også at i juli var trenden at det ble solgt en større andel plagg som blazere, skjorter, bluser, kjoler og skjørt, enn tidligere i år.
– At det er akkurat disse kategoriene som trender i juli, viser med all tydelighet at vi nå ønsker å pynte oss igjen. Endelig kan vi være mer sammen med andre. Kosedressen under pandemien har blitt avløst. Nå er det plagg som symboliserer sommer og fest som står på agendaen, sier Klarnas motedirektør, Emilia De Poret.
Fysisk butikk fremdeles litt mer populært enn netthandel
På spørsmål om de foretrekker å foreta sin handling av klær og sko i fysisk butikk eller på nett, oppgir litt flere at de ønsker å foreta mer av handlingen sin i fysiske butikker enn tilfellet var på undersøkelsestidspunktet. Det er spesielt i aldersgruppen 56-65 år vi finner dem som foretrekker å handle klær i fysisk butikk. Blant de over 66 år foretrekker flere også fysisk butikk fremfor netthandel, men i mindre grad enn i gruppen 56-65 år som er den aldersgruppe som foretrekker fysiske butikker mest.
Hele 70 prosent av netthandelen av klær i juli ble foretatt fra en mobiltelefon.
Klarnas shoppingindeks, Klær og sko, juli 2021
Fylke |
Shoppingindeks*, per innbygger |
Oslo |
128 |
Viken |
104 |
Vestfold og Telemark |
103 |
Innlandet |
96 |
Trøndelag |
94 |
Vestland |
93 |
Agder |
91 |
Rogaland |
91 |
Møre og Romsdal |
90 |
Troms og Finnmark |
86 |
Nordland |
84 |
*Shoppingindeks: Indeks 100 representerer gjennomsnittsnordmannens netthandling i kategorien i juli 2021. Et høyere eller lavere tall vise om innbyggerne i fylket handlet mer eller mindre per person enn landsgjennomsnittet gjorde. Indeksen er justert i forhold til folkemengde.
Kontakter
Thomas ElvestadMarkedsdirektør
Klarna Norge
Bilder


Om Klarna
Siden 2005 har Klarna jobbet med å akselerere handelen med forbrukerens behov i sentrum. Med over 150 millioner aktive forbrukere globalt og 2,5 millioner transaksjoner om dagen, revolusjonerer Klarnas rettferdige, bærekraftige og AI-drevne betalings- og shoppingløsninger måten vi handler på nett og i fysisk butikk. De gir forbrukerne det som skal til for å handle smartere, tryggere og enklere. Globalt har mer enn 550 000 butikker, inkludert H&M, Saks, Sephora, Macys, Ikea, Expedia Group, Nike og Airbnb, tatt i bruk Klarnas innovative teknologi og markedsføringsløsninger for å drive vekst og lojalitet. For mer informasjon, besøk Klarna.com
Følg pressemeldinger fra Klarna
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Klarna på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Klarna
Kraftig økning i nettsalget av parfyme: Dufter til menn vokser klart mest6.6.2024 07:32:54 CEST | Pressemelding
Bare i løpet av årets første fire måneder har salget av parfyme og andre duftprodukter gjennom Klarna økt med hele 77 prosent fra samme periode i fjor. Duft til menn, og økt salg blant unge voksne, er blant de viktigste årsakene til den kraftige økningen.
AI hjelper Klarna med å redusere kostnadene til markedsføring med 100 millioner kroner29.5.2024 11:23:28 CEST | Pressemelding
Klarna, den AI-drevne globale betalingsleverandøren og shoppingassistenten, har redusert salgs- og markedsføringskostnadene med 11 prosent i 1. kvartal 2024. AI står for 37 prosent av kostnadsbesparelsene, eller rundt 100 millioner svenske kroner årlig.
900 norske nettbutikker har tatt i bruk Klarnas nye innloggingstjeneste: Enormt potensial28.5.2024 11:56:24 CEST | Pressemelding
Mer enn 900 norske nettbutikker tilknyttet Nordens største netthandelsplattform, Mystore, er nå live med Klarnas nye innloggingstjeneste, «Sign in with Klarna.»
Klarnas betalingsløsninger blir tilgjengelig i Nets kasse15.5.2024 10:01:02 CEST | Pressemelding
Klarna, den AI-drevne globale betalingsleverandøren og shoppingassistenten, og Nets, en del av den ledende europeiske betalingsleverandøren Nexi Group, meddeler i dag at de har inngått et partnerskap som gjør Klarnas populære betalingsmåte tilgjengelig for alle nordiske nettbutikker som selger gjennom Nets.
Klarnas AI-assistent håndterer 2 av 3 kundeservice-chatter etter en måned28.2.2024 08:32:25 CET | Pressemelding
Klarna presenterer nå sin nye AI-assistent – bygd på OpenAI-teknikk. Bare etter en måneds bruk av kundene, taler resultatene sitt tydelige språk: