Nye Audi RS 3: Uovertruffen sportslighet som fungerer i hverdagen
- Femsylindret motor med 400 hk og 500 Nm dreiemoment
- «RS Torque Splitter» og nye kjøremodus for enda mer kjøreglede
- Karaktersterkt utvendig design, og racingatmosfære innvendig
– Med den tredje generasjonen av Audi RS 3 Sportback, tilbyr vi nå en premium sportsbil i kompaktsegmentet som også fungerer godt i hverdagen. Den fullfører den store RS-offensiven Audi har hatt de siste to årene. Nå kan vil tilby RS-modeller i alle klasser, og nye RS 3 er like forførende å kjøre på offentlig vei som på racerbane, sier Elin Sinervo, Direktør for Audi Norge i Harald A. Møller AS.
Uovertruffen akselerasjon og toppfart
Den femsylindrede 2,5 TFSI-motoren er unik i klassen. Den har vunnet kåringen «International Engine of the Year» ni ganger på rad, og i sin siste versjon er den mer kraftfull en noen gang. Det gir en akselerasjon til 100 km/h på bare 3,8 sekunder. Toppfarten er elektronisk begrenset til 250 km/h, men kan økes til 280 km/h som tilvalg. Med «RS Dynamic package» og keramiske bremser, kan toppfarten sågar økes til 290 km/h. Dette gjør nye Audi RS 3 til klasseledende, både på akselerasjon og toppfart.
Mye av forklaringen ligger i det økte dreiemomentet. Med 500 Nm, tilgjengelig mellom 2 2500 og 5 600 o/min., har nye RS 3 20 Nm mer enn forgjengeren. Dette gir også en kraftigere akselerasjon fra lave turtall.
Den maksimale effekten på 294 kW (400 hk) oppnås tidligere enn før – ved 5 600 o/min. – men beholdes helt til 7 000 o/min. En ny motorstyringsenhet øker farten i kommunikasjonen mellom alle fremdriftskomponentene. En syvtrinns dobbeltclutchgirkasse leverer kreftene med korte skifttider og en sportsligere girutveksling.
Motorens unike tenningsrekkefølge (1-2-4-5-4) gir et karakteristisk lydbilde, og gjør kjøreopplevelsen enda mer fortryllende. For første gang har eksossystemet et fullvariabelt spjeldsystem, som også kan settes i mellomposisjoner. Det gir en enda mer rikholdige lydkulisser tilpasset det ønskeede kjøremoduset. Om ønskelig kan lyden av den femsylindrede motoren toppes ytterligere med «RS sports exhaust» som er tilgjengelig som tilvalg.
Maksimal kjøreglede: «RS Torque Splitter»
Nye RS 3 er den første modellen fra Audi som blir levert med en «torque splitter» som standard. Den erstatter differensialen og multiplateclutchen på bakakselen. Nå brukes en elektronisk styrt multiplatechlutch på hver av drivakslene til bakhjulene. Dette gir full kontroll av dreiemomentet til hvert enkelt hjul.
Ved svært dynamisk kjøring øker for eksempel dreiemomentet på det ytre hjulet. Det reduserer tendensen til understyring betydelig. Den nye teknologien gir også muligheter for kontrollert drifting på lukket område. Her kan all kraft leveres til bakhjulene – opptil 1 750 Nm per hjul er mulig. Audi har utviklet et eget kjøremodus for dette: «RS Torque Rear».
«RS Performance mode» er utviklet for racerbaner, også det er en nyutvikling. Her brukes en egen konfigurasjon av motor og girkasse som er spesielt tilpasset semi-slicks, som for første gang er tilgjengelig som tilvalg fra fabrikken til RS 3. Her er «torque splitter»-en programmert for maksimal dynamikk i lengderetningen, med så lite over- og understyring som mulig.
Mer dynamikk og høyere presisjon
Standardunderstellet på RS 3 har nyutviklede støtdempere og et ventilsystem spesifikt for RS 3. Ventilene sørger for at støtdemperne har en spesielt følsom respons. Dette gjør det mulig å tilpasse responsen til den aktuelle kjøresituasjonen enda raskere og mer effektivt.
«RS sport suspension plus» med adaptiv demping er tilgjengelig som tilvalg. Her blir dempingsgraden i hver enkelt støtdemper kontinuerlig tilpasset underlaget, kjøresituasjonen, og valgt kjøremodus i «Audi drive select».
Sammenlignet med Audi A3, har forhjulene på nye RS 3 like under én grad økt negativ cambervinkel. Det gir en mer presis styrerespons, og gjør høyere svingkrefter mulig. For å oppnå dette, er bærelagrene modifisert, og de nedre bærearmene har stivere foringer. Også hjelperammen til hjulopphenget og krengningsstabilisatorene er forsterket.
Bakhjulsopphenget er en firelinkskonstruksjon, med stivere hjulføring enn både A3 og S3 for å kunne stå imot de økte sidekreftene som oppnås med «torque splitter». Den negative cambervinkelen er her økt med nesten en halv grad i forhold til A3.
Den RS-spesifikke progressive styringen har en utveksling som er avhengig av både styrevinkel, hastighet og valgt kjøremodus i «Audi drive select». Oppsettet av fjærer og støtdempere er merkbart stramt, og senker karosseriet 10 mm i forhold til S3 (RS 3 er 25 mm lavere enn A3).
En annen nyhet i RS 3 er den sentrale kontrollenheten for kjøredynamikksystemene (mVDC). Denne samler data fra alle komponenter som er relevant for dynamikken, og sørger for at disse virker raskere og mer presist sammen. Dette øker bilens dynamikkrepertoar, spesielt på svingete landeveier.
RS 3 får nyutviklede, sekstemplede stålbremser som standard. Keramiske bremser med 380 mm diameter skiver foran er tilgjengelig som tilvalg. Det sparer 10 kg uavfjæret vekt i forhold til stålbremsene. Kjølingen av bremsene er forbedret med 20 % sammenliknet med forgjengeren.
Karaktersterk og gjenkjennelig
Designet til nye Audi RS 3 er mer dynamisk og kraftfullt enn den foregående modellen. Den brede RS-støtfangere og den nydesignede «Singelframe»-grillen med bikubemønster gir et sportslig og ekspressivt uttrykk. RS 3 kjennes også igjen på de nye luftåpningene bak forhjulene.
Sporvidden er økt med 33 mm foran og 10 mm bak. Om ønskelig, kan Pirelli P Zero «Trofeo R» semi-slicks for første gang leveres fra fabrikken. Nye RS 3 kan bestilles i to eksklusive RS-farger: «Kyalami green» og «Kemora grey».
Innvendig gir en rekke RS-spesifikke elementer en racingpreget atmosfære. Med «Audi virtual cockpit plus» kan for eksempel turtallet vises som en grafisk søyle, og dreiemomentet som en prosentandel. Også g-krefter, rundetider, og akselerasjon 0 – 100 km/h og 0 – 200 km/h, kan vises her. For første gang kan Audi RS 3 leveres med head-up display, med for eksempel girskiftindikator. Rattet har en ny «RS Mode»-knapp.
Prisene for nye Audi RS 3 er klare i løpet av høsten, da åpner også Audi Norge for bestillinger.
Nøkkelord
Kontakter
Morten MoumKommunikasjonssjef Audi, PR Manager Audi
Tel:+ 47 924 35 159morten.moum@moller.noBilder
Om Audi
Slagordet “Forspranget ligger i teknikken“ er en forpliktelse for merket Audi. Når du velger en Audi, velger du samtidig en bil som kan skreddersys dine individuelle behov.
Følg pressemeldinger fra Audi
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Audi på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Audi
Audi styrker modellporteføljen med helt nye Audi A6 e-tron31.7.2024 13:05:00 CEST | Pressemelding
Audi viser i dag for første gang frem helt nye A6 e-tron. Audi A6 e-tron kommer både som Avant og Sportback, og har en rekkevidde på inntil 751 kilometer. – Vi vet at mange har ventet med stor entusiasme på en fullelektrisk stasjonsvogn fra Audi, etter noen år der SUV har dominert markedet i Norge, forteller Harald Edvardsen-Eibak, direktør for Audi Norge.
Nye Audi e-tron GT: Et fullelektrisk mesterstykke18.6.2024 07:30:00 CEST | Pressemelding
18. juni 2024: I dag lanseres Audi e-tron GT i ny og forbedret versjon. Modellen kommer for første gang i tre ulike varianter; S e-tron GT, RS e-tron GT og RS e-tron GT performance. – Nye Audi e-tron GT kommer med signifikante forbedringer både i rekkevidde, ytelser og teknologi – og med nye designelementer, forteller Harald Edvardsen-Eibak, direktør for Audi Norge.
Verdenspremiere på Audis nye teknologiflaggskip: Audi Q6 e-tron18.3.2024 19:03:54 CET | Pressemelding
I dag lanserer Audi Q6 e-tron, første bil fra Audi bygget på en plattform utelukkende for elektriske biler i premiumsegmentet. – Audi Q6 e-tron representerer neste generasjons elbil fra Audi og setter helt nye standarder innen rekkevidde, ladekapasitet, kjøredynamikk og design, forteller Harald Edvardsen-Eibak, direktør Audi Norge.
Oppgradering for Audi Q4 e-tron: Nye funksjoner, bedre ladekapasitet og flere følelser21.9.2023 10:11:21 CEST | Pressemelding
21. september 2023: I forbindelse med en oppgradering vil Audi Q4 e-tron få en rekke forbedringer, blant annet bedre ladeytelse og muligheten for lengre rekkevidde. Kjøreopplevelsen blir dessuten enda hvassere.
Audi viser frem interiøret av Q6 e-tron3.9.2023 21:30:00 CEST | Pressemelding
München 3. September 2023: For første gang viser Audi frem interiøret av Q6 e-tron. Q6 e-tron markerer starten på den største modelloffensiven fra Audi noensinne. – Q6 e-tron representerer neste generasjons elbil både med tanke på kjøreglede, design og digital brukeropplevelse, forteller Harald Edvardsen-Eibak, direktør for Audi i Norge.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom