Spesialitetsmerket til Britannia Blå
Astrid Aasen er uten overdrivelse en pioner innen norsk ysting og startet landets første autoriserte gårdsysteri for kumelk, Gangstad Gårdsysteri, for over 20 år siden.
- Du er førstedama når det gjelder norsk ost! Du var tidlig ute med å lage ost av melk fra egen gård, skrøt administrerende direkterø for Stiftelsen Norsk Mat, Nina Sunqvist, under tildelingen av Spesialitetsmerket til dagens hovedstjerne, osten Britannia Blå.
Britannia Hotel’s souschef, Øivind Tiller har kjent Astrid Aasen siden han var kokkelærling på Rica Hell Hotel. Og siden har de samarbeidet både på Nidelven og nå også på Britannia, der Øivind er ansvarlig for frokosten i Palmehaven. Og Øivind er tydelig stolt av det gode samarbeidet. - Det startet med en liten ide mellom meg og Astrid. Hun ville gjerne levere ost til Britannia, og jeg ville gjerne ha ost fra henne. Men jeg ville at vi skulle skape noe eget, noe unikt. Det har resultert i Britannia Blå. Det at vi nå har fått tildelt Spesialitetsmerket til Britannia Blå, det er veldig artig. Det er faktisk supertkult!
En ost i særklasse!
Da de to sterke fagpersonene slo hodene, og ikke mist; mathjertene sine, sammen gikk det fort. – Jeg sier som Northug; Det var lett, smilte Astrid, men er selvsagt klar på at det er år med trening som ligger bak både skistjerners og osteystere sin suksess. - Jeg foreslo å lage en som er hvit utenpå og blå inni, for det er det ingen som har. For 10 år siden laget jeg små oster av denne typen som lignet på Britannia Blå. Og det var akkurat det Øivind beskrev at han ville ha, så da var det egentlig bare å gjøre tilpasninger til noe jeg hadde testet for mange år siden, i et større og nytt format, forteller Astrid om Britannia Blå.
- For å få til denne osten har du et sterkt lag bak deg. Her har bondesiden og hotel -og restaurantsiden kommer sammen på banen. Da snakker vi lagarbeid! Hvor begge sider av laget er nitidig opptatt av kvalitet til det ypperste. Og det ser vi og smaker vi resultatet av. Britannia Blå er en ost i særdeles særklasse, var lovord fra Nina Sundqvist.
- En ære!
- Det som er spesielt er at Britannia Blå er hvit utenpå og det er fordi vi har osten i kokende vann etter den er saltet i noen sekund og da dreper vi blåmuggen som ligger utenpå. Så dypper vi den i vann tilsatt hvitmugg etterpå. Da blir det blåmugg inni og hvitmugg utenpå. Da blir den mildere enn mine andre blåmuggoster, forklarer Astrid om osten, som på kort tid er en favoritt på fokosten i Palmehaven på Britannia Hotel. I tillegg lager souschef Øivind og hans kollegaer flere herlige munnfuller hvor Britannia Blå spiller hovedrollen. Og vil du kjøpe med deg en bit, må du innom delikatesseutsalget i Vinbaren på Britannia Hotel.
- Det er en ære at vi kan få en slik flott utnevnelse! Astrid er legenden selv! Og så har vi stjerna, Øivind, som ikke bare er verdens beste frokostkokk, han er også en drivkraft når det gjelder å utvikle helt spesielle kvalitetsprodukter til oss her på Britannia Hotell, sa en stolt hotelldirektør Mikael Forselius, Britannia Hotel. Han er klar på at dette er en god start på mange slike gode samarbeid for hotellet som har tydelig fokus på kvalitet og lokale råvarer og produkter.
Merkeordningen Spesialitet
Spesialitet er et offisielt informasjonsmerke som tildeles den beste lokalmat- og drikke. Merket skal løfte fram lokalmat- og drikke med særlige kvaliteter og gjøre den enkel å finne i butikken.
Spesialitet garanterer at maten eller drikken er:
- Basert på de beste norske råvarer
- Laget etter særegne, gjerne lokale oppskrifter
- Laget av dyktige mathåndverkere
- Vurdert og godkjent av en uavhengig fagjury med høy matfaglig kompetanse
Fagjuryen møtes fire ganger i året for å vurdere produkter som har søkt om å få merket.
Salget av lokalmat og lokal drikke har økt de siste årene og stadig flere forbrukere setter pris på denne typen produkter.
Hvem står bak merkeordningen?
Bak merkeordningen Spesialitet står Stiftelsen Norsk Mat, en uavhengig stiftelse opprettet av Landbruks- og matdepartementet. Stiftelsen Norsk Mat har også ansvaret for Kvalitetssystem i landbruket og merkeordningen Nyt Norge.
Det er i dag litt over 500 matprodukter i Norge som er godkjent for å bruke Spesialitet.
Nøkkelord
Kontakter
Marit StrandFagsjef
Marit har ansvaret for merkeordningen Spesialitet. Hun har ansvaret for søknadsbehandling og godkjenningsprosessen sammen med fagjuryen.
Nina SundqvistAdministrerende direktør
Tel:+47 917 85 620nina.sundqvist@norskmat.noOda ChristensenSenior kommunikasjonsrådgiverLokalmat
Oda jobber med lokalmat og merkeordningene Spesialitet og Nyt Norge.
Bilder
Om Stiftelsen Norsk Mat
Stiftelsen Norsk Mat er en uavhengig stiftelse og vårt formål er å styrke konkurranseevnen til norsk matproduksjon. Dette gjør vi gjennom å arbeide med kvalitetsstyring og kompetanseutvikling i norsk matproduksjon og synliggjøre opprinnelse og kvalitet på norske matprodukter.
Våre kjerneområder er merkeordningene Nyt Norge, Spesialitet og Beskyttet Betegenelse og Kvalitetssystemet i landbruket.
Følg pressemeldinger fra Stiftelsen Norsk Mat
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Stiftelsen Norsk Mat på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Stiftelsen Norsk Mat
Beiarmat og Kyvik Sild hedret med Spesialitet19.1.2025 20:18:00 CET | Pressemelding
Tildelingen av Spesialitet-merket til fire nye norske produkter fant sted ved åpningen av Norges stand på Internasjonale Grüne Woche i Berlin den 17. januar 2025.
Lofotlam godkjent som Beskyttet geografisk betegnelse i EU19.1.2025 15:59:01 CET | Pressemelding
Offisiell overrekkelse av PGI-status til Lofotlam.
Dronningen av "havets sølv" vinner Ingrid Espelid Hovigs matkulturpris18.12.2024 14:09:19 CET | Pressemelding
- Hanne-Cecilie Sporsheims evne til å kommunisere både sildas bærekraftige potensial og gastronomiske verdi har løftet silda fram fra glemselen og tilbake på norske matbord, sa landbruks- og matminister Geir Pollestad under tildelingen av Ingrid Espelid Hovigs matkulturpris i Målstova på Nasjonalbiblioteket.
Lederskifte i Stiftelsen Norsk Mat13.12.2024 09:00:19 CET | Pressemelding
Nina Sundqvist fratrer sin stilling som adm. direktør i Stiftelsen Norsk Mat. Etter en samlet vurdering har styret og direktøren blitt enige om at organisasjonens videre utvikling best ivaretas med en ny leder ved roret.
Økt kjennskap og stabil tillit til Nyt Norge10.12.2024 13:53:41 CET | Pressemelding
Økt kjennskap og stabil tillit til Nyt Norge blant norske forbrukere, viser fersk forbrukerundersøkelse. - Selv i en tid der prisen på mat har vært dominerende, er det en sterk bevissthet rundt viktigheten av å velge norsk mat, sier en fornøyd Nina Sundqvist, administrende direktør i Stiftelsen Norsk Mat
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom