Kraftig økning i interessen for bærekraftig shopping under pandemien

I en stor internasjonal undersøkelse er Norge blant landene hvor flest oppgir at de redesigner eller bruker tøyet sitt om igjen mer enn før pandemien.
– I løpet av pandemien har mange renset i garderobeskapet sitt, og funnet gamle plagg som har blitt nye favoritter. De mange garderobeutfordringene som har gått viralt på nett har nok påvirket mye. Det samme har «challenges» som å kjøpe ett plagg i måneden og lignende, sier Klarnas globale Fashion Director, Emilia de Poret.
Det er i en stor internasjonal moteundersøkelse betaling- og shoppingløsningen Klarna har fått utført i 15 land, deriblant Norge, dette kommer frem. Mer enn 15 000 personer i aldersgruppen 18-45 år har sagt hva de mener om mote og hvordan det har påvirket dem i forbindelse med pandemien og den forestående gjenåpningen.
Nordmenn blant de som gjenbruker eller redesigner mest
Av de 15 landene er det bare spanjoler, belgiere og italienere som i større grad enn nordmenn har redesignet eller brukt klær de allerede har fremfor å kjøpe nytt enn før pandemien. Hele 16 prosent av nordmenn oppgir de har gjort dette. Mer enn en av fire (27 %) har handlet mindre mote under pandemien, mens 12 prosent har valgt et mer bærekraftig merke. Syv prosent av de spurte har også startet å kjøpe mer brukte klær.
– Forklaringen på at flere har handlet mindre og mer bærekraftig under pandemien kan selvsagt være at vi ikke har vært like mye ute blant andre mennesker. Samtidig tyder mye på at interessen for mindre nye klær og mer brukt og bærekraftig mote kanskje har fått flere til å tenke over om de virkelig trenger alt det de kjøper. Det er i så fall bra for miljøet, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.
Mange vil fortsette med «ny» og mer bærekraftig stil
Av alle nordmennene som oppgir de har handlet mote på en måte som er mer bærekraftig i løpet av pandemien, oppgir hele 85 prosent av disse at de vil fortsette å vanen når pandemien er over.
Slik har nordmenn handlet mer bærekraftig under pandemien:
1. Handlet mindre (27 %)
2. Redesignet (oppsirkulert) eller brukt klærne jeg har mer (16 %)
3. Handlet mer bærekraftige merker (12 %)
4. Handlet mer brukt (7 %)
Kontakter
Thomas ElvestadMarkedsdirektør
Klarna Norge
Bilder
Om Klarna
Siden 2005 har Klarna jobbet med å revolusjonere bankbransjen for privatkunder. Med over 150 millioner aktive kunder globalt og 2 millioner daglige transaksjoner møter Klarna forbrukernes raskt skiftende behov ved å spare dem for tid og penger, samtidig som de får hjelp til å holde seg informert, og ha kontroll over sin egen personlige økonomi.
Globalt har mer enn 500 000 butikker, inkludert H&M, Saks, Sephora, Macys, Ikea, Expedia Group og Nike, integrert Klarnas innovative teknologi for å levere en sømløs shoppingopplevelse – både på nett og i fysisk butikk. Klarna har mer enn 6000 ansatte og er aktive i 45 land. For mer informasjon, besøk Klarna.com
Følg pressemeldinger fra Klarna
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Klarna på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Klarna
Klarna tar smooth betaling til norske Foodora-kunder30.11.2023 08:02:03 CET | Pressemelding
Nå utvider Klarna og Foodora sitt samarbeid til fem nye land. Etter et par suksessfulle år som partnere i Sverige, kan også norske kunder ta i bruk Klarnas smoothe og enkle betalingsløsninger når de bestiller mat eller dagligvarer gjennom Foodora.
Prisanalyse av Black Week: 1 av 5 produkter på tilbud23.11.2023 12:00:51 CET | Pressemelding
Bare i løpet av de første tre dagene av årets Black Week var 21,9 prosent av de 19 000 mest populære produktene på salg.
Julehandelsundersøkelse: Flere nordmenn vil handle i løpet av Black Week i år16.11.2023 06:35:17 CET | Pressemelding
Flere nordmenn, nærmere 7 av 10, planlegger å handle i løpet av årets Black Week som starter førstkommende mandag. Bare i løpet av de første dagene denne uken økte interessen for å sjekke priser kraftig.
Global undersøkelse på verdens sparedag: Norge på sparetoppen31.10.2023 07:04:46 CET | Pressemelding
Nordmenn er blant de nasjonalitetene hvor flest oppgir de sparer penger i banken eller investerer. Nærmere 3 av 10 sier også at de vil øke sparingen den neste måneden.
Klarna tar i bruk AI for en forbedret shoppingopplevelse i global høstlansering11.10.2023 12:10:50 CEST | Pressemelding
Et AI-drevet bildesøk som lar forbrukeren finne og shoppe det de fotograferer, samt skanning av strekkoder i fysisk butikk for å dra nytte av Klarnas prissammenligningstjeneste, er blant de største produktnyhetene fra deres høstlansering.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom