Spesialitetsmerkets yngste produsenter
-Vi har alltid visst at vi har et godt produkt. Dette viser at produktet er så godt at det gikk igjennom hos fagpersonene i fagjuryen også, smiler Lars Bergene i Oppegård Brus. Sammen med kameratene Fabian Mesgrahl og Andreas Barnholt Skuleberg startet han Oppegård Brus som en elevbedrift, og siden har brus-eventyret bare rullet for de hardtarbeidende ungdommene.
- Vi har lært mye, og fått erfaringer vi ikke kunne lært på noen annen måte, forteller Andreas. Og Fabian nikker; - Alt går ikke alltid helt etter planen. Vi har nok møtt på de fleste problem vi kunne ha møtt på, ler gutta.
Arbeidet med brusen synes de bare er gøy. - Kanskje med unntak av all bæringen, flirer Andreas. - Det får vi bare ta som trening, sier Lars. For de har planer om flere brusvarianter, i tillegg til de fire de allerede har, så det blir nok mange løft fremover også.
STOLT ORDFØRER
- Jeg har fulgt med på dere fra starten, forteller ordfører i Nordre Foll kommune, Hanne Opdan. Hun kunne stolt foreta overrekkelsen av Spesialitetsmerket til tre dyktige produsenter og gründere. - Dette er veldig stas! Det er ikke overraskende at dere blir lagt merke til, men dett merket viser at dere er i et veldig celebert selskap av produsenter, skryter Hanne Opdan.
Lovord kom det også fra Spesialitetsmerkets fagjury, ledet av ingen ringere enn den kjente kokken Harald Osa.
Her er noen av tilbakemeldingene på bringebærbrusen som Oppegård Brus kan ta med seg videre:
- God duft og kullsyre. Ryddig bringebærsmak, ikke for søt og ikke for syrlig. God!
- Brusen luktet svært bra.
- Smaken av bringebær og sommer. Fin naturlig farge og naturlig smak.
- Nydelig farge i glasset. Lukter godt av bringebær, frisk og ren duft av bær. Frisk i smaken, ikke for søt.
- Fin farge som sender assosiasjoner til bringebær. Tydelig og frisk lukt av bringebær.
- Dette er veldig moro! Vi jobber med å utvide smaksrepertoaret vår, aller helst med lokale råvarer. Det er viktig for oss å ha høy kvalitet på produktene, og være det lille ekstra til små individuelle utsalgssteder. Og det er nettopp det Spesialitetsmerket viser, sier de stolte gutta i Oppegård Brus.
Les gjerne mer om Oppegård Brus
https://oppegardbrus.no/
Nøkkelord
Kontakter
Petter BjørganStiftelsen Norsk Mat
Tel:93060905petter.bjorgan@norskmat.noOda ChristensenSenior kommunikasjonsrådgiverLokalmat
Oda jobber med lokalmat og merkeordningene Spesialitet og Nyt Norge.
Bilder
Om Stiftelsen Norsk Mat
Fakta om Spesialitet
Spesialitet er et offisielt norsk informasjonsmerke som tildeles lokalmat- og drikke. For å få merket må produktet være basert på gode norske råvarer, det må gjerne være laget etter lokale oppskrifter, og produktet må godkjennes av en fagjury med høy kompetanse.
Bak merkeordningen Spesialitet står Stiftelsen Norsk Mat, en uavhengig stiftelse opprettet av Landbruks- og matdepartementet. Det er i dag over 550 matprodukter i Norge som er godkjent for å bruke Spesialitetsmerket.
Les mer om Spesialitetsmerket
https://norskmat.no/no/spesialitet
Les mer om fagjuryen og hvem som sitter i den:
https://norskmat.no/no/spesialitet/artikler/hvem-sitter-i-spesialitet-juryen
Følg pressemeldinger fra Stiftelsen Norsk Mat
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Stiftelsen Norsk Mat på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Stiftelsen Norsk Mat
Rørosmeieriet sikter mot eliteserien med Røros Smør™ og Røros Rømme™23.11.2023 16:10:49 CET | Pressemelding
- Vi er stolte av å kunngjøre at vi i dag starter arbeidet med å søke om Beskyttet betegnelse for Røros Smør og Røros Rømme. Slik sikrer vi Røros sin matarv for fremtidige generasjoner. Det handler om respekt for fortiden og forpliktelse til fremtiden, sa Trond Vilhelm Lund, Meieribestyrer i Rørosmeieriet på Røros i dag.
Hedersdryss over brobygger i kjøttbransjen20.11.2023 11:09:36 CET | Pressemelding
Stiftelsen Norsk Mats hederspris går til avtroppende administrerende direktør i Animalia, Tor Arne Ruud. - En brobygger mellom alle kjøttslag og en brobygger i hele kjøttbransjen, sier adm. dir. i Stiftelsen Norsk Mat Nina Sunqvist.
Norges mest kjente merkeordning utvides med norsk vilt17.11.2023 11:22:55 CET | Pressemelding
Vi er utrolig stolte over at Nyt Norge fortsatt er den meste kjente merkeordningen for mat når vi spør norske forbrukere. For første gang vil ordningen også omfatte norsk vilt – et naturprodukt i ordets rette forstand, sier adm. dir. i Stiftelsen Norsk Mat Nina Sundqvist under NM i kjøttprodukter.
Lokalmat- og drikke: Salgsverdi opp og volum ned i dagligvare7.11.2023 07:00:00 CET | Pressemelding
Det omsettes lokalmat- og drikke for nesten 12 mrd. per år i Norge. «I en tid hvor alle har blitt mer prisbevisste, er det gledelig å se at det fremdeles selges lokalmat og drikke for nesten 12 milliarder i Norge. Det viser en klar betalingsvillighet for norsk lokalmat- og drikke», sier landbruks- og matminister Geir Pollestad.
Hvem er din kandidat?23.10.2023 12:13:45 CEST | Pressemelding
Ingrid Espelid Hovigs matkulturpris 2023 feirer 30 år! I år søker vi kandidater som representerer prisens formål og som har utmerket seg som inspirerende formidlere av norsk matkultur og mattradisjoner.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom