
Eksplosiv vekst i snussalg på nett

Salget av snus på nett i Norge har faktisk økt hele 5 ganger så mye som i Sverige i den samme perioden. Der økte det «bare» 55 prosent.
– Mange snusere kjøper gjerne en boks når de går forbi en butikk. Med de mange begrensningene på sosial mobilitet er det tydelig at langt flere nå har fått øynene opp for muligheten til å handle dette på nett i større kvantum. Den kraftige reduksjonen i grensehandel og taxfree-handel i forbindelse med utenlandsreiser har også en påvirkning, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.
Størst vekst i Oslo og minst i Agder
Klarna er en betalings- og shoppingtjeneste som blir brukt av mer enn 9700 norske nettbutikker. Det er omsetningsstatistikk fra nettbutikkene som selger snus som viser den kraftige økningen fra samme periode i fjor.
Klart størst har salget av snus på nett i Oslo vært. Her kjøper i gjennomsnitt hver innbygger hele 26 prosent mer snus på nett enn i landet ellers. Lavest er salget av snus på nett i Agder. Her handler gjennomsnittsinnbyggeren 34 prosent mindre enn landsgjennomsnittet.
Har økt snussalget 600 prosent flere steder
Ifølge salgstall fra netthandelsaktøren Haypp Group er det spesielt i områder med relativt kort reisevei til populære grensehandelssteder som Charlottenberg og Tökfors økningen har vært størst. Haypp Group står blant annet bak snuslageret.no som er blant de største på det norske markedet
– Vi har hatt en økning på nesten 600 prosent på flere steder som har mindre enn 95 minutters reisevei til handlesentrene der mye av grensehandelen skjer. Det innebærer faktisk mer enn 15 000 nye kunder fra disse to områdene til vår norske nettbutikk, sier kommunikasjonssjef i Haypp Group, Markus Lindblad.
Ifølge den svenske varianten av Statistisk Sentralbyrå, Statistika Centralbyrån (SCB) ble dagligvarehandelen i svenske kommuner langs grensen mot Norge i gjennomsnitt redusert med 35 prosent. I Strømstad var reduksjonen på hele 62 prosent.
Redusert snusavgift kan gi mer varig endringer av handlemønsteret
– Det endrede kjøpsmønsteret kan være starten på en mer varig endring, hvor kjøp gjennom norske nettbutikker i større volum enn en boks av gangen blir vanligere. Avgiftsendringen som kom på snus fra årsskifte, hvor det ble noe rimeligere å kjøpe snus i Norge, kan muligens på sikt bidra noe til å redusere grensehandelen, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.
Eldre øker sin andel av netthandelen av snus mest
Ifølge omsetningsstatistikken til Klarna er det aldersgruppen over 66 år som økte sin andel av de totale innkjøpene i kategorien mest. Bare i januar i år økte denne gruppen sin andel med hele 23 prosent.
Fremdeles er det slik at menn er kraftig overrepresentert i kategorien. Kvinners andel av snuskjøpene sto for 36 prosent i den samme måneden.
Klarnas shoppingindeks for snus på nett, januar og februar 2021
Fylke |
Indeks – per innbygger shopping |
Oslo |
126 |
Viken |
114 |
Trøndelag |
109 |
Nordland |
108 |
Vestfold og Telemark |
100 |
Troms og Finnmark |
96 |
Innlandet |
88 |
Møre og Romsdal |
86 |
Vestland |
81 |
Rogaland |
|
Agder |
66 |
*Shoppingindeks; Indeks 100 representerer omsetningen i Norge per innbygger i snuskategorien i januar og februar 2021. Et høyere eller lavere tall vise om innbyggerne i fylket handlet mer eller mindre per person, sammenlignet med samme periode i fjor, enn landsgjennomsnittet gjorde. Indeksen er justert i forhold til folkemengde.
Kontakter
Thomas ElvestadMarkedsdirektør
Klarna Norge
Bilder


Om Klarna
Siden 2005 har Klarna jobbet med å akselerere handelen med forbrukerens behov i sentrum. Med over 150 millioner aktive forbrukere globalt og 2,5 millioner transaksjoner om dagen, revolusjonerer Klarnas rettferdige, bærekraftige og AI-drevne betalings- og shoppingløsninger måten vi handler på nett og i fysisk butikk. De gir forbrukerne det som skal til for å handle smartere, tryggere og enklere. Globalt har mer enn 550 000 butikker, inkludert H&M, Saks, Sephora, Macys, Ikea, Expedia Group, Nike og Airbnb, tatt i bruk Klarnas innovative teknologi og markedsføringsløsninger for å drive vekst og lojalitet. For mer informasjon, besøk Klarna.com
Følg pressemeldinger fra Klarna
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Klarna på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Klarna
Kraftig økning i nettsalget av parfyme: Dufter til menn vokser klart mest6.6.2024 07:32:54 CEST | Pressemelding
Bare i løpet av årets første fire måneder har salget av parfyme og andre duftprodukter gjennom Klarna økt med hele 77 prosent fra samme periode i fjor. Duft til menn, og økt salg blant unge voksne, er blant de viktigste årsakene til den kraftige økningen.
AI hjelper Klarna med å redusere kostnadene til markedsføring med 100 millioner kroner29.5.2024 11:23:28 CEST | Pressemelding
Klarna, den AI-drevne globale betalingsleverandøren og shoppingassistenten, har redusert salgs- og markedsføringskostnadene med 11 prosent i 1. kvartal 2024. AI står for 37 prosent av kostnadsbesparelsene, eller rundt 100 millioner svenske kroner årlig.
900 norske nettbutikker har tatt i bruk Klarnas nye innloggingstjeneste: Enormt potensial28.5.2024 11:56:24 CEST | Pressemelding
Mer enn 900 norske nettbutikker tilknyttet Nordens største netthandelsplattform, Mystore, er nå live med Klarnas nye innloggingstjeneste, «Sign in with Klarna.»
Klarnas betalingsløsninger blir tilgjengelig i Nets kasse15.5.2024 10:01:02 CEST | Pressemelding
Klarna, den AI-drevne globale betalingsleverandøren og shoppingassistenten, og Nets, en del av den ledende europeiske betalingsleverandøren Nexi Group, meddeler i dag at de har inngått et partnerskap som gjør Klarnas populære betalingsmåte tilgjengelig for alle nordiske nettbutikker som selger gjennom Nets.
Klarnas AI-assistent håndterer 2 av 3 kundeservice-chatter etter en måned28.2.2024 08:32:25 CET | Pressemelding
Klarna presenterer nå sin nye AI-assistent – bygd på OpenAI-teknikk. Bare etter en måneds bruk av kundene, taler resultatene sitt tydelige språk: