Synnøve satser tungt på lette produkter
![](/data/images/00316/38363ef3-c0c5-43c5-9c55-308d231df945-w_720.png)
- Lettostene våre er kjempegode oster som enkelt kan hjelpe forbruker å kutte forbruket sitt av mettet fett, sier Line Jackson Ræstad.
Verdensmestre på å spise gulost
Nordmenn ligger på verdenstoppen i konsum av gulost og nettopp derfor kan det å gå over til lettost ha så stor innvirkning på det norske kostholdet. Ifølge myndighetenes kostholdsråd bør man spise 3 magre meieriprodukter om dagen.
- Bytter du ut vanlig gulost med Synnøve sin letteste gulost med 60% mindre fett, så får du i deg mindre mettet fett tilsvarende 8 smørpakker hvert år ved standard konsum som er 19 kg ost i året.
Lettostmarkedet er i dag på kun 1.400 tonn – dette tilsvarer kun 3% av det totale volumet solgt av fast gulost. Dette ønsker Synnøve å gjøre noe med.
- I våre undersøkelser så vi at forbruker slet med å forstå hva Lett 10% fett og Lett 16% fett betydde. Vi har derfor valgt å heller løfte frem hvor mange prosent mindre fett det er i lett ostene våre kontra normal gulost. Fremover vil derfor Lett 10% fett være merket med 60% mindre fett, mens Lett 16% fett vil være merket med 40% mindre fett. Dette skal gjøre det lettere for forbruker å ta sunnere valg i tråd med helsemyndighetenes anbefalinger, sier Jackson Ræstad.
Best i test
Synnøve sine lettoster har vært best i test i blind test og vunnet flere av Bramat sine ernæringstester.
- Dette er kjempegode oster med masse god smak. Her er det bare å lage masse god mat med sunn og god ost.
Synnøve har laget en helt ny reklamefilm i samarbeid med Qvisten Animation med tittel “overraskende lett, overraskende god”. Formålet med reklame er å få frem at lettost smaker like godt som vanlig gulost. I filmen trekker vi også frem helsemyndighetens kostholdsråd*.
(3) Overraskende lett ost! - YouTube
*La magre meieriprodukter være en del av det daglige kostholdet. Kan spises som 1 av 3 daglige meieriprodukter.Kostråd om melk og meieriprodukter - helsenorge.no
Nøkkelord
Kontakter
Line Jackson RæstadMarkedssjefSynnøve Finden
Line har ansvaret for gulost og Sjoko Loco i Synnøve Finden.
Bilder
Om Scandza
Synnøve i dag
Synnøve Finden er i dag den eneste norske utfordreren til Tine i det norske ostemarkedet. Vi lager norsk ost av norsk melk på våre ysterier i Namsos og Alvdal. De siste årene har vi også utvidet sortimentet vårt. Vi skal tilføre frokostbordet nye gode smaker, og sunnere produkter.
Vi lager det beste av gode norske råvarer, og vi henter hjem det beste av det vi finner ute.
Målet er å være som Synnøve var, hele tiden ligge litt foran, være litt flinkere, litt raskere og litt tøffere enn våre konkurrenter, samtidig som vi aldri skal glemme det vi er, videreforedler av norsk råvare.
Les mer om Synnøve her
Følg pressemeldinger fra Scandza
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Scandza på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Scandza
Synnøves Rabagast går for gull under NM i ost!21.10.2021 16:46:18 CEST | Pressemelding
NM i ost arrangeres i Oslo på DOGA den 22. oktober. 56 ysterier har sendt inn ca. 250 oster. Blant dem finner du Rabagast som er laget på Synnøves ysteri i Namsos.
Jordanes vurderer notering av Scandza på hovedlisten ved Oslo børs - Siv Jensen styreleder1.9.2021 20:03:21 CEST | Pressemelding
Jordanes vurderer å børsnotere sitt største porteføljeselskap, Scandza, som er kjent for sterke merkevarer som bla Synnøve, Sørlandschips, Finsbråten, Leiv Vidar, Go’ Vegan.
Scandza owner Jordanes acquires Umoe Restaurants17.8.2021 09:51:05 CEST | Press release
Jordanes AS, owner of the Scandza Group, has reached an agreed with Umoe AS to acquire 100% of the shares in Umoe Restaurants AS. At the same time, Jens Ulltveit-Moe becomes a shareholder in Jordanes and a Director of the Board.
Tirl Eckhoff velger Mylk™.5.8.2021 12:30:37 CEST | Pressemelding
Verdens beste skiskytter, Tiril Eckhoff skal være med å løfte frem Mylk™ fra Berit™. Tiril har stabilisert seg på et helt nytt nivå og vært i toppen av verdenscupen flere år på rad. Sist sesong vant hun både verdenscupen og flere gull i VM. Nå ønsker hun å løfte frem en av grunnene til at hun har lykkes - viktigheten av å få i seg nok mat og riktig mat.
Synnøve treffer unge med animasjon6.7.2021 16:56:56 CEST | Pressemelding
Med mindre budsjetter enn sine konkurrenter måtte Synnøve Finden tenke smartere for oppnå like mye oppmerksomhet. Med en gjennomarbeidet visuell identitet, smart mediaplassering og animasjon klarte de det.