
Flere kjøpte hund eller katt i fjor: Salg av kjæledyrprodukter på nett har økt voldsomt det siste året

Innbyggerne i Innlandet og våre to nordligste fylker brukte klart mest penger på nett til kjæledyrene sine i fjor.
– Det er helt tydelig at flere nordmenn enn på mange år kjøpte et nytt kjæledyr i fjor. Det medfører naturligvis at flere må kjøpe inn utstyr og andre nødvendigheter til disse. Det at langt flere valgte å gjøre disse innkjøpene på nett skyldes nok både det at det er enkelt og praktisk, men har selvsagt også sammenheng med pandemien og den generelle økningen innenfor netthandelen, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.
Klarna er en shopping- og betalingsløsning for mer enn 9700 norske nettbutikker. Ifølge deres salgsstatistikk økte nettsalget innenfor kjæledyrskategorien med hele 75 prosent fra januar i fjor til januar i år. Fra februar i fjor til mars, da de første kraftige tiltakene mot koronapandemien ble innført, økte salget alene med 53 prosent.
- I gjennomsnitt brukte innbyggerne i Innlandet hele 34 prosent mer enn landsgjennomsnittet på produkter til kjæledyrene sine gjennom Klarnas betalingsløsninger i 2020. Deretter følger Nordland og Troms på «kjæledyrshoppetoppen». Her brukte også hver enkelt innbygger i snitt 26 prosent mer enn landsgjennomsnittet.
- Minst nettshopping til kjæledyrene per innbygger ble det i fjor foretatt i Rogaland. Der endte de opp 20 prosent under landsgjennomsnittet.
– Hele 3 av 4 kroner som er brukt i nettbutikkene til mat og utstyr til familiens kjæledyr gjøres av kvinner. Selv om de fleste innkjøpene foretas om kvelden, er det langt mer populært å handle til dyrene mellom 8 og 10 på morgenen enn det er å handle innenfor de aller fleste andre kategorier, sier Elvestad.
Kraftig økning i antall nye kjæledyr i Norge i fjor
DyreID identitetsmerker mer enn 95 prosent av norske hunder og 3 av 4 norske katter. Det siste året har de sett en markant oppgang på godt over 10 prosent i antall nye registrerte kjæledyr det siste året, sammenlignet med de siste fire-fem årene.
– Vi ser at stadig flere har kjøpt seg hund eller katt og ID-merker denne. Det er litt det samme som vi så rett etter finanskrisen. Da gjorde også kjøp av kjæledyr et hopp. Jeg tror det delvis skyldes at vi har mer tid hjemme, men også at et kjæledyr kan gi en ekstra trygghet i en usikker tid. Bindingen mellom dyr og menneske er dypt forankret i oss, sier daglig leder i DyreID, Gudbrand Vatn.
Blir familiemedlemmer: Bruker mer tid og penger på kjæledyra våre
Bare i fjor ID-merket de 47 677 hunder. Det er en oppgang på nesten 4500 fra året før. Også antall ID-merkede katter steg med i overkant av 4500 i 2020.
– Omsetningsøkningen skyldes nok også at vi bruker mer tid sammen med dyra våre og bruker mer penger på dem. Det er en trend vi har sett over mange år. Det samme er at dyr i økende grad blir oppfattet som en del av familien, med de krav til komfort og behandling som det utløser, sier Vatn.
Stor suksess med hjemlevering av dyremat og utstyr i 2020
Dyrekassen.no er en av mange nettbaserte dyrebutikker som har merket den kraftige salgsøkningen det siste året.
– Den største trenden i 2020 var utvilsomt hjemlevering av dyremat og utstyr til hund og katt. Da Norge stengte økte dette behovet kraftig. Vi merket det i alle kategorier, men kanskje spesielt på fôr til hund og katt, snacks, kattesand og generelt god vekst innen utstyr, sier daglig leder i Dyrekassen, Roger Holthe Olsen.
Han tror at trenden med hjemlevering og økt netthandel innenfor kategorien er noe som også vil fortsette etter at pandemien er over.
– Vi er overbevist om at mange kunder det siste året har fått oppleve verdien av hjemlevering og hvor enkelt og praktisk det er å få tunge sekker med dyremat og kattesand levert hjem på døren, sier Dyrekassens daglige leder.
Kjæledyrs-nettshoppetoppen, norske fylker, 2020
Fylke |
Indeks (kjøp per innbygger*) |
Innlandet |
134 |
Nordland |
126 |
Troms og Finnmark |
126 |
Viken |
107 |
Vestland |
96 |
Møre og Romsdal |
95 |
Trøndelag |
93 |
Vestfold og Telemark |
92 |
Oslo |
87 |
Agder |
83 |
Rogaland |
80 |
*Shoppingindeks; Indeks 100 representerer gjennomsnittsnordmannens netthandling i kategorien i hele 2020. Et høyere eller lavere tall vise om innbyggerne i fylket handlet mer eller mindre per person enn landsgjennomsnittet gjorde. Indeksen er justert i forhold til folkemengde.
Kontakter
Roger Holthe Olsen
Daglig leder, Dyrekassen AS
E-post: roger@dyrekassen.no
Tlf: 92 60 35 25
Gudbrand Vatn
Daglig leder, DyreID AS
E-post:gv@dyreid.no
Thomas ElvestadMarkedsdirektør
Klarna Norge
Bilder





Om Klarna
Siden 2005 har Klarna jobbet med å akselerere handelen med forbrukerens behov i sentrum. Med over 150 millioner aktive forbrukere globalt og 2,5 millioner transaksjoner om dagen, revolusjonerer Klarnas rettferdige, bærekraftige og AI-drevne betalings- og shoppingløsninger måten vi handler på nett og i fysisk butikk. De gir forbrukerne det som skal til for å handle smartere, tryggere og enklere. Globalt har mer enn 550 000 butikker, inkludert H&M, Saks, Sephora, Macys, Ikea, Expedia Group, Nike og Airbnb, tatt i bruk Klarnas innovative teknologi og markedsføringsløsninger for å drive vekst og lojalitet. For mer informasjon, besøk Klarna.com
Følg pressemeldinger fra Klarna
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Klarna på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Klarna
Kraftig økning i nettsalget av parfyme: Dufter til menn vokser klart mest6.6.2024 07:32:54 CEST | Pressemelding
Bare i løpet av årets første fire måneder har salget av parfyme og andre duftprodukter gjennom Klarna økt med hele 77 prosent fra samme periode i fjor. Duft til menn, og økt salg blant unge voksne, er blant de viktigste årsakene til den kraftige økningen.
AI hjelper Klarna med å redusere kostnadene til markedsføring med 100 millioner kroner29.5.2024 11:23:28 CEST | Pressemelding
Klarna, den AI-drevne globale betalingsleverandøren og shoppingassistenten, har redusert salgs- og markedsføringskostnadene med 11 prosent i 1. kvartal 2024. AI står for 37 prosent av kostnadsbesparelsene, eller rundt 100 millioner svenske kroner årlig.
900 norske nettbutikker har tatt i bruk Klarnas nye innloggingstjeneste: Enormt potensial28.5.2024 11:56:24 CEST | Pressemelding
Mer enn 900 norske nettbutikker tilknyttet Nordens største netthandelsplattform, Mystore, er nå live med Klarnas nye innloggingstjeneste, «Sign in with Klarna.»
Klarnas betalingsløsninger blir tilgjengelig i Nets kasse15.5.2024 10:01:02 CEST | Pressemelding
Klarna, den AI-drevne globale betalingsleverandøren og shoppingassistenten, og Nets, en del av den ledende europeiske betalingsleverandøren Nexi Group, meddeler i dag at de har inngått et partnerskap som gjør Klarnas populære betalingsmåte tilgjengelig for alle nordiske nettbutikker som selger gjennom Nets.
Klarnas AI-assistent håndterer 2 av 3 kundeservice-chatter etter en måned28.2.2024 08:32:25 CET | Pressemelding
Klarna presenterer nå sin nye AI-assistent – bygd på OpenAI-teknikk. Bare etter en måneds bruk av kundene, taler resultatene sitt tydelige språk: