TECO 2030 vil etablere gigafabrikk for produksjon av hydrogen-brenselceller i Narvik
TECO 2030 er stolte over å kunne publisere en konseptfilm om visjonene til TECO 2030 Giga Fuel Cell Innovation Center: https://youtu.be/Q82vVVTH28c
TECO 2030 ASA inviterer til investorpresentasjon idag, 10. mars kl. 14:00 med CEO Tore Enger ogstyremedlem Birgit Liodden. Det vil bli en kort presentasjon etterfulgt av live Q&A: https://youtu.be/keLA0yVVO4k
– Vi ønsker å etablere et kombinert innovasjonssenter og fabrikk i Narvik. Anlegget skal kunne produsere brenselceller med en kapasitet på mer enn én gigawatt per år, noe som tilsvarer flere milliarder kroner i årlig omsetning, sier Tore Enger, konsernsjef i TECO 2030 ASA.
Brenselceller omdanner hydrogen til elektrisitet med vanndamp og varm luft som eneste utslipp. TECO 2030 ASA utvikler brenselceller for tungtransport, i første omgang skipsfart, og disse vil bidra til å kutte skipenes klimagassutslipp.
Med etableringen i Narvik bidrar selskapet til realisering av regjeringens ambisjon om at Norge skal ha en helhetlig verdikjede for utnyttelse av hydrogen som energibærer.
VURDERT ULIKE STEDER
TECO 2030 ASA har vurdert en rekke ulike alternativer for hvor gigafabrikken skal bygges, og hadde i utgangpunktet tenkt å etablere fabrikken på Østlandet. Valget har nå i stedet falt på Narvik, der fabrikken vil bli etablert i bygget som tidligere huset RECs solcellefabrikk.
– Etter at det ble kjent at vi planla en fabrikk i Norge, har vi fått nærmere 30 seriøse henvendelser om mulige lokaliseringer. Vi setter pris på interessen og alle innspillene, men det tidligere REC-bygget er svært avansert og perfekt for oss. Det bidro til at valget falt på Narvik, sier Enger.
– Bygget er dessuten helt ferdig og innflyttingsklart, og det er åpenbart en fordel for prosjektet, legger han til.
– Vi opplever også at Narvik har en positiv holdning til industri og næringsutvikling, og vi håper og tror at denne etableringen vil skape betydelige ringvirkninger i byen og regionen knyttet til hydrogen; en energibærer det er voldsom interesse for. Mens Harstad er oljehovedstaden i Nord-Norge, er målet nå at Narvik blir hydrogenhovedstaden, sier Enger.
INVESTERINGER OG ARBEIDSPLASSER
Planen er at kapasiteten ved anlegget skal økes gradvis. Arbeidet planlegges påbegynt i løpet av 2021, og den første produksjonen ventes i løpet av neste år. Det forventes totale investeringer på opp mot én milliard kroner over en tiårsperiode.
Det kan i løpet av denne perioden skapes opp mot 500 arbeidsplasser innen utvikling, pilotproduksjon og fullskala industriell produksjon. TECO 2030 forventer å ha 100 ansatte ved fabrikken allerede innen utgangen av 2025. Utviklingen av teknologien gjøres i samarbeid med det østerrikske teknologiselskapet AVL, som også vil bidra i planleggingen og byggingen av det kommende anlegget.
TECO 2030 ASA vurderer ulike finansieringsalternativer for den nye gigafabrikken. Selskapet er i samtaler med ENOVA, og andre institusjoner for å evaluere finansieringsmulighetene.
Det tidligere REC-bygget har vært eid av statlige SIVA – Selskapet for Industrivekst, men ble nylig overtatt av eiendomsselskapet Kubera AS, som vil leie det ut til TECO 2030 ASA gjennom en langsiktig leieavtale med kjøpsopsjon.
GRØNN SKIPSFART
TECO 2030 ASA fokuserer på en av de største miljøutfordringene i vår tid: Hvordan skal vi kombinere stadig økende skipsfrakt med reduserte utslipp? Selskapets mål er utslippsfri skipsfart, og her vil hydrogenbaserte brenselceller stå sentralt, spesielt når det gjelder bruksområder hvor batterier blir for tunge.
Et eksempel på dette er prosjektet Green Hydrogen @ Blue Danube, hvor det skal produseres hydrogen basert på sol og vind i Romania, som så vil bli fraktet på lektere langs Donau til industrielle kjøpere i Østerrike og Tyskland. TECO 2030 ASA er partner i prosjektet og skal levere brenselceller til de hydrogendrevne taubåtene som skal føre lekterne på Donau.
TECO 2030 ASA har utspring i TECO Maritime Group, et konsern som har levert teknologi og tjenester til den globale shippingbransjen i over 25 år. Navnet TECO 2030 ASA spiller på at FNs sjøfartsorganisasjon IMO har satt 2030 som en viktig tidsfrist for utslippsreduksjoner fra skip, og innen dette året skal CO2-utslippene fra skipsfarten kuttes med 40 prosent. TECO 2030 ASA ble høsten 2020 notert på Euronext Growth, Oslo Børs.
KONTAKT:
Tore Enger, CEO, +47 920 83 800, tore.enger@teco.no
OM TECO 2030 ASA:
TECO 2030 fokuserer på en av de største miljøutfordringene i vår tid: Hvordan skal vi kombinere stadig økende skipsfrakt med reduserte utslipp? Selskapets mål er utslippsfri skipsfart, og her vil hydrogenbaserte brenselceller stå sentralt, spesielt når det gjelder bruksområder hvor batterier blir for tunge.
For å se denne videoen, må du gi ditt samtykke øverst på denne siden.TECO 2030 vil etablere gigafabrikk for produksjon av hydrogen-brenselceller i NarvikVideokanal
Nøkkelord
Kontakter
Tore EngerCEO
Tel:+4792083800tore.enger@teco.noBilder
Dokumenter
Lenker
Om TECO 2030 ASA
OM TECO 2030 ASA:
TECO 2030 ASA (OSE-Ticker: TECO): fokuserer på en av de største miljøutfordringene i vår tid: Hvordan skal vi kombinere stadig økende skipsfrakt med reduserte utslipp?Selskapets måler utslippsfri skipsfart, og her vil hydrogenbaserte brenselceller stå sentralt, spesielt når det gjelder bruksområder hvor batterier blir for tunge.
Følg pressemeldinger fra TECO 2030 ASA
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra TECO 2030 ASA på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra TECO 2030 ASA
Åpent brev til Næringsdepartementet – 27. September 202427.9.2024 07:00:00 CEST | Pressemelding
Kjære Næringsminister Cecilie Myrseth, og relevante mottakere, Med referanse til gårsdagens pressemelding fra TECO 2030, har vi annonsert en strategiendring som innebærer at selskapet vil starte å se etter vekstmuligheter utenfor Norges grenser.
TECO 2030 kunngjør strategisk skifte til global leverandør av brenselcelleteknologi26.9.2024 07:00:00 CEST | Pressemelding
(Lysaker, Norge, 26. september 2024) – TECO 2030 er begeistret over å kunngjøre et strategisk skifte fra å produsere brenselceller i Norge i dag til å posisjonere seg som en global teknologileverandør. Ved å tilby lisensavtaler til internasjonale partnere er TECO 2030 klar til å akselerere den globale adopsjonen av sin brenselcelleteknologi for tungtransport. Dette skiftet gjør det mulig for selskapet å fokusere på sin kjernekompetanse for å låse opp nye vekstmuligheter internasjonalt. Produksjonen av stacker kan fortsatt finne sted i Norge.
TECO 2030 Announces Strategic Shift to Global Fuel Cell Technology Provider26.9.2024 07:00:00 CEST | Press release
(Lysaker, Norway, September 26th, 2024) – TECO 2030 is excited to announce a strategic shift from manufacturing fuel cells in Norway at present, to positioning itself as a global technology provider. By offering licensing agreements to international partners, TECO 2030 is poised to accelerate the global adoption of its fuel cell technology in heavy-duty applications. This shift allows the company to focus on its core technology to unlock new international growth opportunities. Stack production might still take place in Norway.
Samskip joins TECO 2030’s Horizon Europe project “HyEkoTank”30.8.2024 07:00:00 CEST | Press release
(Lysaker, Norway, August 30th 2024): TECO 2030 (OSE: TECO, OTC: TECFF, ISIN: NO0010887516) and the HyEkoTank consortium are proud to announce that Samskip has been formally approved by the EU as partner in the HyEkoTank project. The consortium also announces that the vessel to be retrofitted with their zero-emission technology will be Samskip’s MPP vessel Kvitnos. Samskip Kvitnos, built in 2015, is a cargo ship which operates in a fixed route on a weekly multipurpose service from Rotterdam, along the Norwegian west coast, all the way north to Hammerfest.
TECO 2030, BLOM Maritime and Samskip receive ENOVA grant to retrofit Samskip LNG Vessel with fuel cells and hydrogen fuel14.6.2024 07:00:00 CEST | Press release
(Lysaker, Norway, June 14th 2024): TECO 2030 (OSE: TECO, OTC: TECFF, ISIN: NO0010887516) together with BLOM Maritime and Samskip receive a grant for a pre-project aiming to retrofit Samskip’s vessel Kvitnos with TECO 2030 fuel cells and hydrogen fuel.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom