
Menn kjøper mer blomster, erotikk og smykker: Planlegger oftere Valentinsgave enn kvinner

I dagene før Valentinsdagen øker menns kjøp av blomster på nett markant. Det gjelder også nettkjøp av erotiske produkter og smykker, viser statistikk fra Klarna.
Ifølge en representativ undersøkelse Klarna har foretatt planlegger hele 37 prosent av norske menn i et forhold å gi sin kjære en gave og/eller gjøre ekstra stas på partneren på Valentinsdagen. Den tilsvarende andelen blant kvinner er 20 prosent.
– Spesielt i uken før Valentinsdagen, men også på selve dagen så vi fjor en klar tendens til at menn merkbart økte sine kjøp innenfor typiske gavekategorier som blomster, smykker og accessoirers og erotiske produkter. Med pandemien og den generelt kraftige økningen innenfor netthandel er det ingenting som tyder på at dette endrer seg i år, sier markedsdirektør i klarna Norge, Thomas Elvestad.
Euroflorist: Selger langt mer blomster enn i fjor - like mye rosa som rødt
Ifølge Klarnas salgsstatistikk fra de mer enn 7100 norske nettbutikker som benytter deres betalings- og shoppingløsninger, er det mye som tyder på at mange, og spesielt menn, vil kjøpe en oppmerksomhet til sin partner på Valentinsdagen.
I forkant av fjorårets kjærlighetsdag økte nettsalget av blomster markant, spesielt blant dem mellom 18 og 25 år. Da økte unge menn sin andel av kjøpene i kategorien med hele 230 prosent. Menn, som vanligvis handler langt sjeldnere blomster på nett enn kvinner, økte sin andel av kjøpene i kategorien fra 17 prosent uken før Valentinsdagen til hele 44 prosent på selve dagen.
– Salget går svært bra om dagen og er allerede nå langt over fjoråret i Norge. Foruten Valentinsdagen er det også morsdag på søndag. Dette gjør at salget blir ekstra høyt inn mot denne dagen, sier communication manager i Euroflorist Scandinavia, Helene Adler, og legger til:
– Det er fortsatt slik at det går en hel del røde roser, men trenden går mot mer miksede buketter med roser og tulipaner i rosa og rødt. Rosa er minst like populært som rødt.
Menn øker kjøp av smykker og erotiske produkter i “siste liten”
Også innenfor kategoriene smykker og accessoirers og erotiske produkter økte menn signifikant sine innkjøp i uken før og på selve Valentinsdagen, sammenlignet med en gjennomsnittsuke ellers i året.
– Det er enkelte perioder gjennom året hvor menn øker sin andel av handelen innenfor klassiske gavekategorier, spesielt til kvinner. Sist så vi det i de siste ukene før jul. Før Valentines er ikke økningen like stor, men fremdeles veldig synlig, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.
I Klarnas undersøkelse er det spesielt gruppen 18 til 25 år hvor flest oppgir at de skal kjøpe en gave til partneren eller gi en ekstra oppmerksomhet på Valentinsdagen. Færrest er det i gruppen over 60 år.
Mindre enn 1 prosent kvinner synes de skal betale for første daten selv
Hvis du er single og har planer om å invitere noen ut på en date på Valentinsdagen, er det verdt å merke seg at bare 1 prosent av single kvinner mener det er de som skal betale for den første daten. Hele tre av fire kvinner synes det er best å dele regningen med sin kavaler.
Kontakter
Thomas ElvestadMarkedsdirektør
Klarna Norge
Bilder




Om Klarna
Siden 2005 har Klarna jobbet med å akselerere handelen med forbrukerens behov i sentrum. Med over 150 millioner aktive forbrukere globalt og 2,5 millioner transaksjoner om dagen, revolusjonerer Klarnas rettferdige, bærekraftige og AI-drevne betalings- og shoppingløsninger måten vi handler på nett og i fysisk butikk. De gir forbrukerne det som skal til for å handle smartere, tryggere og enklere. Globalt har mer enn 550 000 butikker, inkludert H&M, Saks, Sephora, Macys, Ikea, Expedia Group, Nike og Airbnb, tatt i bruk Klarnas innovative teknologi og markedsføringsløsninger for å drive vekst og lojalitet. For mer informasjon, besøk Klarna.com
Følg pressemeldinger fra Klarna
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Klarna på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Klarna
Kraftig økning i nettsalget av parfyme: Dufter til menn vokser klart mest6.6.2024 07:32:54 CEST | Pressemelding
Bare i løpet av årets første fire måneder har salget av parfyme og andre duftprodukter gjennom Klarna økt med hele 77 prosent fra samme periode i fjor. Duft til menn, og økt salg blant unge voksne, er blant de viktigste årsakene til den kraftige økningen.
AI hjelper Klarna med å redusere kostnadene til markedsføring med 100 millioner kroner29.5.2024 11:23:28 CEST | Pressemelding
Klarna, den AI-drevne globale betalingsleverandøren og shoppingassistenten, har redusert salgs- og markedsføringskostnadene med 11 prosent i 1. kvartal 2024. AI står for 37 prosent av kostnadsbesparelsene, eller rundt 100 millioner svenske kroner årlig.
900 norske nettbutikker har tatt i bruk Klarnas nye innloggingstjeneste: Enormt potensial28.5.2024 11:56:24 CEST | Pressemelding
Mer enn 900 norske nettbutikker tilknyttet Nordens største netthandelsplattform, Mystore, er nå live med Klarnas nye innloggingstjeneste, «Sign in with Klarna.»
Klarnas betalingsløsninger blir tilgjengelig i Nets kasse15.5.2024 10:01:02 CEST | Pressemelding
Klarna, den AI-drevne globale betalingsleverandøren og shoppingassistenten, og Nets, en del av den ledende europeiske betalingsleverandøren Nexi Group, meddeler i dag at de har inngått et partnerskap som gjør Klarnas populære betalingsmåte tilgjengelig for alle nordiske nettbutikker som selger gjennom Nets.
Klarnas AI-assistent håndterer 2 av 3 kundeservice-chatter etter en måned28.2.2024 08:32:25 CET | Pressemelding
Klarna presenterer nå sin nye AI-assistent – bygd på OpenAI-teknikk. Bare etter en måneds bruk av kundene, taler resultatene sitt tydelige språk: