Rapport om Follobanen: Nyttige læringspunkter for fremtidige jernbaneprosjekter

Samferdselsdepartementet ga i mai i år Jernbanedirektoratet i oppdrag å få utført en ekstern evaluering av kostnadsøkningene på det pågående Follobane-prosjektet. Justert for prisstigning har kostnadene etter ekstern kvalitetssikring (KS2) i 2014 økt med 8,1 milliarder kroner. Dette gir en forventet kostnad for Follobane-prosjektet på 35 milliarder 2020-kroner, slik det er estimert av Bane NOR i mai 2020.
Hensikten med den eksterne evalueringen har vært å finne forklaringer på hvorfor kostnadsøkningene på Follobanen har vært så store, slik at det blir mulig å redusere risikoen for tilsvarende kostnadsøkninger i fremtidige prosjekter. Det uavhengige konsulentfirmaet Oslo Economics ble av Jernbanedirektoratet valgt til å evaluere prosjektet, og nå foreligger rapporten.
Hovedpunkter fra evalueringen
Et hovedpunkt for læring fra rapporten er at det er viktig å motarbeide prosjektoptimisme og at måten kostnadsestimeringen gjennomføres på må bedres. Med slike endringer på plass kan estimatene gi et mer korrekt bilde av de reelle kostnadene og usikkerhetene i prosjektet. Dette gjelder i særlig grad såkalte megaprosjekter som Follobanen. I tillegg trekkes det frem at usikkerheten i kostnadsanslagene bør vurderes kritisk opp mot andre prosjekter. Oslo Economics skriver i sin rapport at kostnadsestimatet for Follobanen fra 2012 på 23,4 milliarder 2012-kroner var for optimistisk. Det samme var tilfellet etter den eksterne kvalitetssikringen (KS2) i 2014.
Ettersom Oslo Economics ikke har hatt muligheten til å følge prosjektarbeidet underveis, har det ikke vært mulig å etterprøve hvordan den faktiske prosjektstyringen har foregått. Basert på dokumentasjon som prosedyrer, rapporter og en rekke andre dokumenter, samt intervjuer og diskusjoner med Bane NOR, Jernbanedirektoratet og utvalgte kontraktører, konkluderer rapporten med at styringen av prosjektet i hovedsak har vært god. Oslo Economics peker på store utfordringer i prosjektet i forbindelse med at Bane NOR hevet kontrakten med den italienske entreprenøren Condotte, som hadde fått likviditetsproblemer og blitt satt under konkursbeskyttelse. Her tok man ikke tilstrekkelig inn over seg hva dette kunne medføre av kostnadsoverskridelser.
Tiltak som Jernbanedirektoratet vil gjennomføre
Både Jernbanedirektoratet og Bane NOR har utarbeidet flere punkter med tiltak for gjennomføring av store utbyggingsprosjekter. Jernbanedirektoratet vil:
- Identifisere og kartlegge hva som kjennetegner megaprosjekter ettersom innhentede erfaringer tyder på at prosjekter i denne kategorien i mindre grad klarer å holde seg innenfor den økonomiske styringsrammen.
- Kontakte relevante fagmiljøer i Norge med mål om å etablere et forskningsprosjekt som tar for seg hvordan estimering av megaprosjekter kan gjøres bedre.
- Kontakte andre land for å dele erfaringer om kostnadsestimering i tidlig fase av slike prosjekter.
- Styrke samarbeidet mellom fagmiljøene som jobber med kostnadsestimering i Jernbanedirektoratet og Bane NOR.
I tillegg har Bane NOR laget en egen liste med oppfølgingspunkter som blant annet skal gjøre kostnadsestimatene av megaprosjekter mer nøyaktige.
Viktig å bruke felleskapets penger effektivt
Trafikken på Follobanen skal etter planen starte i desember 2022. Banen vil styrke togtransportens konkurranseevne mellom Oslo og Østfold.
- Follobanen vil gi de reisende en etterlengtet tilbudsforbedring. Evalueringen til Oslo Economics viser flere forbedringspunkter knyttet til kostnadsestimering, håndtering av kostnadsutvikling og prosjektstyring fra arbeidet med prosjektet. Det er viktig at vi arbeider for at det i større grad blir samsvar mellom summen som Stortinget bevilger ved investeringsbeslutning og det et prosjekt koster ved ferdigstilling. Det er fellesskapets midler vi bruker, og vi er opptatt av å bruke pengene så effektivt som mulig, sier samferdselsministeren.
Regjeringens forslag til videre utbygging av jernbanenettet i Norge presenteres i Nasjonal transportplan 2022-2033, som legges fram våren 2021.
For flere opplysninger – se:
- Rapport fra Oslo Economics og foreslåtte oppfølgingspunkter fra Jernbanedirektoratet og Bane NOR
- Pressemelding fra Samferdselsdepartementet 12. mai 2020 om evalueringsoppdraget til Jernbanedirektoratet
- Bane NORs nettside om Follobane-prosjektet
Nøkkelord
Bilder

Om Samferdselsdepartementet
Samferdselsdepartementet har det overordnede ansvaret for rammevilkår for postvirksomheten, for luftfarts-, vei- og jernbanesektoren og for riksveiferjene.
Følg pressemeldinger fra Samferdselsdepartementet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Samferdselsdepartementet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Samferdselsdepartementet
Vil redusere utslippene fra luftfarten20.5.2025 10:00:00 CEST | Pressemelding
Regjeringen vil innføre økte krav til biodrivstoff i luftfarten ved å implementere ReFuelEU Aviation.
Oppstart for E134 Røldal – Seljestad19.5.2025 13:55:53 CEST | Pressemelding
Måndag 19. mai sette samferdselsminister Jon-Ivar Nygård første spadestikk for strekninga E134 Røldal - Seljestad. – Dette er første etappe for ein ny og tryggare veg mellom Seljestad og Røldal – eit prosjekt som vil få stor betydning for heile regionen, og for aust/vest-forbindinga i landet, sa Nygård under markeringa.
Offisiell oppstart av arbeid med ny E6 forbi Lillehammer16.5.2025 13:03:32 CEST | Pressemelding
- E6 binder landet sammen fra nord til sør – dette er en av landets viktigste hovedveier. Målet er å få folk og varer fram raskere og tryggere. Det er bra for næringslivet, for innlandet og for alle de som bruker veien i hverdagen, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
Revidert nasjonalbudsjett 2025: Foreslår auka støtte for å sikre godstogoperatørane15.5.2025 10:45:00 CEST | Pressemelding
Regjeringa foreslår å auke løyvingane til godstogoperatørar med 100 millionar kroner. 70 millionar kroner er foreslått i kompensasjon for den langvarige innstillinga av godstrafikken på Dovrebanen tidlegare i år, og 30 millionar kroner er foreslått til tilskotsordninga for å overføre gods frå veg til jernbane.
RNB 2025: Meir vedlikehald av riksvegane våre15.5.2025 10:45:00 CEST | Pressemelding
- I tråd med ny NTP ønsker regjeringa å ta betre vare på vegane våre. Gode og trygge vegar er viktig for beredskapen i landet, og for alle dei som er avhengig av vegane i kvardagen – både som arbeidsplass og transportåre. Derfor foreslår vi over 300 millionar kroner meir til vedlikehald av riksvegar, seier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom