Yara: Fred kan dyrkes!

Yara er partner for fredsprisfeiringen 2020

Matsikkerhet er en forutsetning for fred, noe Nobelkomiteen vektla i begrunnelsen for tildelingen av årets fredspris til Verdens matvareprogram. Temaet matsikkerhet for fred vil være Nobels Fredssenters hovedtema frem til november 2021, og Yara blir med som sponsor av senteret i denne perioden.

-  Årets fredspris er en viktig påminnelse om at hvis vi ikke handler raskt kan den globale helsekrisen utvikle seg til en sultkatastrofe. Målet for Yara med å støtte Fredssenteret i denne perioden er å bygge på engasjementet som prisen har skapt og bidra til å holde matsikkerhet øverst på den globale dagsordenen. Vi må lykkes med å skape mer stabile og rettferdige matsystemer, for matsikkerhet er en forutsetning for fred, sier Yaras konsernsjef Svein Tore Holsether.

- Vi er veldig glade for å ha med Yara som partner for feiringen av Fredsprisen 2020. Når matsikkerhet og fred er hovedtemaet vårt, er Yara en svært relevant partner å ha med på laget. Vi gleder oss til å løfte matsikkerhet som tema gjennom en rekke arrangementer i året som kommer, og vil jobbe for å inspirere, motivere og engasjere mennesker til å skape endringer og løse en av vår tids viktigste utfordringer, sier direktør for Nobels Fredssenter, Kjersti Fløgstad.

Yara og Verdens matvareprogram samarbeider om flere prosjekter for å bedre matsikkerheten til folk i sårbare regioner, blant annet gjennom Yara’s Action Africa-initiativ og i Farm to Market Alliance. Yara ser frem til å styrke samarbeidet med Matvareprogrammet, Nobels Fredssenter og andre partnere for å løfte temaet og skape varig endring i det globale matsystemet.

Josiane Kremer
Director External Communications
People and Global Functions
Mobile: +4748180451
Email: josiane.kremer@yara.com
Yara
Oslo, Norway

Om Yara

Yara bringer kunnskap om hvordan verdens befolkning kan mettes og kloden beskyttes. Bak vår visjon om en verden uten sult ligger en strategi som fremmer klimavennlige og ressurseffektive løsninger for landbruk og matvareindustri over hele verden.

Vår ambisjon er å være fremtidens leverandør av plantenæring. Vi har forpliktet oss til å skape verdi for kunder, aksjonærer, og samfunnet rundt oss i arbeidet med å skape en mer bærekraftig matverdikjede, For å nå dette målet, har vi satt oss i førersetet for utviklingen av digitale verktøy for presisjonslandbruk og samarbeider tett med partnere i hele verdikjeden for å gjøre landbruk og matproduksjon mer bærekraftig.

Yara ble grunnlagt i 1905 for å møte matmangelen i Europa, og har etablert en unik posisjon som industriens ledende plantenæringsselskap. Med vår integrerte forretningsmodell og globale tilstedeværelse, med 16.000 ansatte og drift i over 60 land, har vi vist evne til å skape avkastning på en ansvarlig og pålitelig måte over tid. I 2019 hadde Yara en omsetning på 12.9 milliarder USD.

Følg pressemeldinger fra Yara International ASA

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Yara International ASA på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Yara International ASA