Testkjører Trønderbanens nye tog
– Dette er en god nyhet for alle oss som er glad i tog og er opptatt av å reise klimavennlig, sier Øystein Risan, administrerende direktør i Norske tog.
Norske tog, som eier og forvalter togmateriell i Norge, tester nå sammen med operatøren SJ Norge det første av i alt 14 bimodale togsett. Bimodale tog Type 76 er hybrid-tog som kan kjøres som elektriske togsett på elektrifiserte strekninger, og som diesel togsett på ikke-elektrifiserte strekninger.
Fra og med neste år skal de 14 nye togsettene settes i drift på Trønderbanen og strekningen Trondheim-Røros. De erstatter da dieseltog som er mer enn 30 år gamle.
– Vi i SJ Norge gleder oss til å tilby passasjerene våre reiser med de nye bimodale togene. Dette er topp moderne togsett med god plass til både reisende og bagasje. For de reisende med tog i Trøndelag betyr dette en stor forbedring i komfort, sier Sverre Høven, administrerende direktør i SJ Norge.
Klimagevinst
Bimodale tog Type 76 er hybrid-tog som kan kjøres som elektriske togsett på elektrifiserte strekninger, og som diesel togsett på ikke-elektrifiserte strekninger.
– Det er fortsatt en del togstrekninger i Norge som ikke er elektrifisert, og for disse strekningene er bimodale tog det første viktige skrittet på vei mot nullutslippstog, sier Øystein Risan.
De bimodale togsettene vil kunne bidra til å redusere CO2-utslipp per passasjer med opptil 30 prosent. Dette er et viktig bidrag for å få ned CO2-utslippene i transportsektoren.
- Dette er klimavennlige togsett som vil gi både passasjerene og miljøet en bedre reise, sier Sverre Høven.
Dobler kapasiteten
Det nye bimodale togsettet ligner på de elektriske Flirt-togene som trafikkerer på Vossebanen, lokaltog Bergen og på Østlandet, også de fra den sveitsiske togprodusenten Stadler.
Togsettene er 112,7 meter lange, mer enn dobbelt så lange som dagens dieseltog. De nye togsettene får også nesten dobbelt så stor kapasitet. Mens dagens Type 92-tog har plass til 136 passasjerer, vil de nye bimodale togene ha plass til 241 passasjerer.
I tillegg har de nye togene brede inngangsdører og store vinduer, og er dermed godt tilrettelagt med tanke på universell utforming.
Mer elektrisk
Togsettet kjører i testfasen hovedsakelig mellom Skien – Drammen og Skien-Nordagutu frem til jul. Fra neste år starter testkjøringen på blant annet Trønderbanen.
– De nye bimodale togene har mange fordeler. For det første er det fleksibiliteten det har ved å kunne kjøre på både elektrifiserte og ikke elektrifiserte strekninger. I tillegg benytter disse togene traksjonsbatterier for å øke akselerasjon i dieseldrift, noe som reduserer dieselforbruket. Klimagevinsten er dermed betydelig, sier Øystein Risan.
Batteripakkene skal også brukes for kjøring inn og ut fra verksted uten å starte dieselmotorene.
– Etter hvert som strekningene blir elektrifisert, kan togene i stadig større grad kjøres elektrisk. Med tiden kan de bimodale togene eventuelt modifiseres til ren elektrisk drift eller batteridrift. Det vil redusere utslippene til null, som selvsagt er målet, sier Risan.
Kontakter
Øystein Risan
Administrerende direktør Norske tog
Tlf. +47 916 51 134
Sverre Høven
Administrerende direktør SJ Norge
Tlf. +47 930 27 753
Bilder
Om Norske tog
Vår virksomhet er å anskaffe, eie og forvalte togmateriell, for persontogtransport med tog i Norge. Vårt togmateriell skal leies ut på like vilkår til operatørene som drifter de ulike trafikkpakkene.
Norske tog AS er heleid av staten ved Samferdselsdepartementet, som vi også har en rådgiverfunksjon overfor. Selskapet er et kategori 3-selskap, som innebærer at staten har en sektorpolitisk begrunnelse for eierskapet.
Følg pressemeldinger fra Norske tog
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norske tog på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Norske tog
Stadler skal levere Norges nye fjerntog17.2.2023 10:30:00 CET | Pressemelding
Sikrer fremtidens reiseopplevelse med økt komfort, fleksibilitet og valgmuligheter. I dag tildelte Norske tog kontrakt til Stadler for kjøp av 17 fjerntog. Med opsjoner kan det kjøpes inn inntil 100 nye tog.
Presseinvitasjon: Norske tog AS inngår stor kontrakt om levering av nye fjerntog16.2.2023 13:03:01 CET | Pressemelding
I Norge har vi noen av verdens mest spektakulære togreiser. Etter en omfattende anbudskonkurranse offentliggjøres nå hvilken togprodusent som tildeles kontrakt for levering av Norges nye fjerntog. Med nye fjerntog fra 2027 ligger alt til rette for å ta opplevelsen, komforten og kvaliteten for de reisende til et helt nytt nivå.
Presseinvitasjon: Norske tog har mottatt Flirt togsett nummer 150: -Vi kan se tilbake på en vellykket togreise17.11.2022 14:57:19 CET | Pressemelding
Kontrakten om levering av 150 Flirttog ble inngått i 2008. Nå er siste togsett levert. Mandag 21. november inviterer Norske Tog til markering av at alle 150 tog er levert med samferdselsminister Jon-Ivar Nygård, adm.dir. i Norske Tog, Øystein Risan og Deputy Group CEO i togleverandøren Stadler, Ansgar Brockmeyer.
Fire leverandører deltar i konkurransen om å levere nye fjerntog22.12.2021 09:10:02 CET | Pressemelding
Norge har noen av verdens mest spektakulære togreiser. Nå utfordrer Norske tog togprodusentene til å ta reisene til et helt nytt nivå med nye fjerntog.
Norske tog kjøper 30 lokaltog fra Alstom17.12.2021 14:00:00 CET | Pressemelding
Norske tog kjøper 30 lokaltog fra Alstom med opsjon på å kjøpe ytterligere 170 tog. De første 30 togene skal gå i trafikk på Østfoldbanen og vil gi passasjerene en mer behagelig togreise. Togene skal leveres i løpet av 2025.