
Her er Klarnas prototype på fremtidens postkasse

– Klarna har som mål å gjøre din shoppingopplevelse smidigst mulig. I dag kan vi tilby kunden alt fra inspirasjon og prisovervåking til kjøp og retur av produktet. Å inspirere bransjen ved å utvikle en prototype på fremtidens postkasse er et helt logisk neste skritt for oss, sier markedsdirektør i Klarna, Norge, Thomas Elvestad.
Klarna er en betalings- og shoppingløsning som i dag blir benytte av mer enn 7100 norske nettbutikker. For å gjøre hele handleopplevelsen raskere og enklere har de startet forskningsprosjektet «Klarna Future Shopping Lab». Her samler de noen av verdens fremste eksperter innenfor teknologi, samfunnsvitenskap og design for å dyrke frem nye ideer til inspirasjon for alle bransjer som er involvert i den totale handleopplevelsen.
Dagens postkasse er lite fremtidsrettet
Først ut er den moderne postboksen, slik ekspertpanelet ser den for seg.
– Postkassen er i dag utformet ene og alene for å motta ting og produkter. Det er lite fremtidsrettet. Med vår postkasse skal det også bli enklere å få ting ut av huset, enten det skal resirkuleres, du returnerer produkter du har kjøpt eller deler det du ikke har behov for lokalt i ditt eget nabolag, sier Elvestad.
Postkassen er ikke en del av Klarnas vanlige produktutvikling, men et inspirasjonsprosjekt. Det er tenkt å bestå av forskjellige moduler med et fokus på shopping, deling og bærekraft.
Lokal handel, resirkulering og 3D-printer
- Den første modulen er en inn- og utboks. Her kan du legge varer som du ønsker å returnere. Naboene dine får også mulighet til å kjøpe disse produktene før de eventuelt blir returnert. Resultatet blir små, lokale shoppingområder.
- Resirkuleringsmodulen i postboksen er som en finmasket makuleringsmaskin. Materialet du putter inn blir malt opp til bittesmå biter som presses til kompakte tette blokker. Ved varelevering tar sjåføren med seg disse resirkulerte blokkene av avfall fra netthandel og annet resirkulerbart husholdningsavfall.
- Med 3D-printermodulen kan du printe ut mindre produkter og reservedeler hjemme. 3D-printeren kan også gjøres tilgjengelig for andre i nærmiljøet.
- Den fjerde modulen i fremtidens postkasse er en deleboks. Her legger du det du ikke lenger har behov for og som du enten ønsker å gi bort eller selge i ditt eget nærmiljø.
Tredjeparter kan utvikle tilleggsmoduler
Det er også tenkt at tredjepartsleverandører kan bygge på egne moduler for å dekke spesielle behov og tjenester.
– Den modulbaserte postboksløsningen vil tilby effektive og bærekraftige løsninger som det vil være et økende behov for i tiden som kommer. Tredjeparter vil også kunne utvikle egne moduler, enten det er for levering med drone eller merkespesifikke moduler som ønsker å gi en ekstra «unboxing»-opplevelse. Postkassen hjemme er kanskje en av de viktigste delene i vår totale handleopplevelse som det foreløpig ikke er gjort noe med. Det tror vi vil forandre seg, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.
Kontakter
Thomas ElvestadMarkedsdirektør
Klarna Norge
Bilder










Om Klarna
Siden 2005 har Klarna jobbet med å akselerere handelen med forbrukerens behov i sentrum. Med over 150 millioner aktive forbrukere globalt og 2,5 millioner transaksjoner om dagen, revolusjonerer Klarnas rettferdige, bærekraftige og AI-drevne betalings- og shoppingløsninger måten vi handler på nett og i fysisk butikk. De gir forbrukerne det som skal til for å handle smartere, tryggere og enklere. Globalt har mer enn 550 000 butikker, inkludert H&M, Saks, Sephora, Macys, Ikea, Expedia Group, Nike og Airbnb, tatt i bruk Klarnas innovative teknologi og markedsføringsløsninger for å drive vekst og lojalitet. For mer informasjon, besøk Klarna.com
Følg pressemeldinger fra Klarna
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Klarna på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Klarna
Kraftig økning i nettsalget av parfyme: Dufter til menn vokser klart mest6.6.2024 07:32:54 CEST | Pressemelding
Bare i løpet av årets første fire måneder har salget av parfyme og andre duftprodukter gjennom Klarna økt med hele 77 prosent fra samme periode i fjor. Duft til menn, og økt salg blant unge voksne, er blant de viktigste årsakene til den kraftige økningen.
AI hjelper Klarna med å redusere kostnadene til markedsføring med 100 millioner kroner29.5.2024 11:23:28 CEST | Pressemelding
Klarna, den AI-drevne globale betalingsleverandøren og shoppingassistenten, har redusert salgs- og markedsføringskostnadene med 11 prosent i 1. kvartal 2024. AI står for 37 prosent av kostnadsbesparelsene, eller rundt 100 millioner svenske kroner årlig.
900 norske nettbutikker har tatt i bruk Klarnas nye innloggingstjeneste: Enormt potensial28.5.2024 11:56:24 CEST | Pressemelding
Mer enn 900 norske nettbutikker tilknyttet Nordens største netthandelsplattform, Mystore, er nå live med Klarnas nye innloggingstjeneste, «Sign in with Klarna.»
Klarnas betalingsløsninger blir tilgjengelig i Nets kasse15.5.2024 10:01:02 CEST | Pressemelding
Klarna, den AI-drevne globale betalingsleverandøren og shoppingassistenten, og Nets, en del av den ledende europeiske betalingsleverandøren Nexi Group, meddeler i dag at de har inngått et partnerskap som gjør Klarnas populære betalingsmåte tilgjengelig for alle nordiske nettbutikker som selger gjennom Nets.
Klarnas AI-assistent håndterer 2 av 3 kundeservice-chatter etter en måned28.2.2024 08:32:25 CET | Pressemelding
Klarna presenterer nå sin nye AI-assistent – bygd på OpenAI-teknikk. Bare etter en måneds bruk av kundene, taler resultatene sitt tydelige språk: